|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Vi skal vel ha en generell tråd om det vel. Gafle gjerne inn innlegg fra diverse tråden om det avtagende ekstremværet Hans.
![]() |
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Også kan jeg svare meg selv. Jeg sitter på ferie i Sverige og ser norske nyheter. Og jeg blir så sint at jeg blir helt kvalm. Det fokuseres på 200 rundballer i Mjøsa. 200 rundballer er ca 1/20 av slåtten på en gjennomsnsittsgård. Jepp. Så lite er 200 rundballer.
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Flott at bøndene har fått renna unna rundballene sine, de trener jo dem som mat til dyra.
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!
Nettopp. Derfor burde det ikke være lov å organisere en campingplass uten en god plan på hvordan området kan ryddes feks i løpet av 24t uten bruk av spesialtransport. Spikertelt kan flyttes med traktor om det er lagt til rette for det. Men da må man faktisk planlegge for det.
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Planlegging er en god ting.
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Jeg regner med at du Floksa kanskje henviser til artikkelen i Nationen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!ahh, jeg har ikke sett en artikkel i nationen, jeg har sett i vg og der var det frontet mer som en "vi gjør en innsats der vi kan" ikke som en anklage mot at det var kommet noen rundballer, så langt jeg leste det i alle fall.
![]() |
#8 |
villende
|
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Jeg har heller ikke lest noen anklager mot verken bønder eller campingturister, bare artikler av typen "Her ble det mer flom enn forventet. Vi må få opp rundballene før de synker til bunns." Eller "Gården er isolert! Vi vet ikke hvordan vi skal komme inn for å få matet dyrene!" Og "Nå er vi usikre på om vi har nok fôr til sauene i vinter." Og masse videoer av spikertelt som seiler ned flomstore elver, sammen med intervjuer av folk som har fått med seg vogna ut av flomområdene, men ikke spikerteltet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Lurt om man tenker litt mer flomsikring når man bygger opp igjen ja. For det er nok ikke 500 år til neste sånne 500-års flom, eller hva det var jeg leste. Tilpasse oss en ny virkelighet, det komemr til å skje igjen, og vi må forberde oss deretter, når vi nå uansett må bygge opp igjen der det har vært flom.
![]() |
#10 |
can-jur
|
Det er det siste der jeg er ute etter ja!
![]() |
![]() |
#11 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Haff...
![]() |
#12 |
trenger lading
|
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Jeg har også sett klagingen på rundballer. Og ja, det er dumt at de havner der, men det er en dråpe i havet (eller noen "egg" i Mjøsa) i forhold alt det andre som havner der. Så veldig enig med Floksa. Det er ikke som om de gjør det med vilje og sier "Nei da, jeg sitter bare i godstolen, det går sikkert bra ". Mange har flyttet de, men så var det ikke nok.
![]() |
#13 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Jeg tenker at forebygging må være fokus, og en måte å forebygge på er å ikke tillate gjenoppbygging i områder man vet er flomutsatt. Det er helt sinnsykt for meg at man gjenoppbygger på steder man vet har skyhøy risiko mot flom, men det skjer altså gang på gang. Vann har enorme krefter i seg, og skadeomfanget blir ekstremt stort. En ting er at det er fryktelig dyrt å bygge opp igjen, en annen ting er at mennesker mister alt de eier og har, med den konsekvensen det har for dem.
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Det som var nevnt over her virker også fornuftig: At disse campingplassene nær vann bør ha systemer og verktøy for effektiv evakuering: at det er lett å plukke opp og fjerne vogner, at det er et sted å sette dem, rutiner for dette, og så videre. Det er jo ting det burde være lett å flytte, og man har jo litt varsel.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!På utsatte campingplasser så betyr rask flytting av campingvogner at man må ha en heisekran tilgjengelig. Pappa sin campingvogn ligger ikke utsatt ut for flom og vann, men den kommer seg ikke av flekken uten å bli løftet ned av en kran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Eller bygge plassene på en sånn måte at vogner kan trekkes ut med bil/traktor. Det lar deg ikke utnytte plassen helt like "sild i tønne" tett i områder hvor det er nødvendig å kunne evakuere for flom, men det gjør at man kan benytte også flomutsatte områder. Bare altså bebygd sånn at vogner kan flyttes. Det er ikke umulig det. På plassen hvor mine foreldre har vogn er det ingen som må heises på plass. (og flere som har det som mine foreldre, skinner for å flytte vogna helt inntil spilertelt og lett ut igjen for de drar den med seg på tur støtt og stadig)
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Jepp, muliggjør man rask flytting og evakuering kan campingplass være en ganske fornuftig bruk. Det er gjerne store flater med gress som har flomdempende virkning, og det er mulig med tett vegetasjon langs breddene. Mye mer fornuftig enn f.eks å bygge kjøpesenter og parkeringsplass med store asfalterte flater, som f.eks Strandtorget på Lillehammer eller Vikingskipet på Hamar. Eller Steinkjer, der de har bygget studentboliger i flomsona, mens parkeringsplassen ligger trygt.
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
Amen!
![]() |
#19 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!En gjeng duppende rundballer tar seg ut på film. Norsk presse er ikke bedre enn som så. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Ekstremvær, klimaendringer, ansvar og forebygging!Jeg har bare sett saken om rundballer på NRK (Dagsrevyen), og den oppfatta jeg utelukkende som en positiv sak om frivillige som stilte opp der de kunne – som i at de kunne bruke de private båtene sine til å plukke opp rundballer, mens campingvogner og dess like ville vært for stort. Ikke noen form for kritikk mot bønder i saken jeg så.
![]() |
|
|