|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ad astra
|
![]() "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Jeg synes dette var dust og viser ekstremt liten forståelse for hva som faktisk er problemet. Akkurat de samme argumentene som brukes av teite menn som nekter å ta ansvar for hvordan de oppfører seg eller at de er del av et større systemproblem, og som fremstiller kvinner som hysteriske og urimelige i stedet.
![]() |
#4 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Artikkelforfatteren forutsetter at jeg alltid skal være takknemlig for uoppfordrede tilnærminger. Det er jeg ikke. Det forteller meg at personen ikke klarer å lese situasjonen eller meg og oppføre seg deretter. Noen ganger er situasjonen (og signaler?) på en måte som sier okay, og da er det noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Jeg synes også at den var teit. Jeg hadde blitt skikkelig sur om noen sa ja til noe i jobbsammenheng fordi de mente at jeg var søt. Jeg kan godt ta i mot en kompliment. Men, i jobbsammenheng vil jeg at den komplimenten skal gå på den jobben jeg gjør, ikke på utseendet mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ad astra
|
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Jeg har venninner (og venner) som har vært utsatt for hva som vil kunne defineres som overgrep. Jeg har selv opplevd alvorlige ting som ikke er greit.
![]() |
#7 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"For meg handler ikke metoo om overgrep, men om grenseoverskridende atferd. Jeg ønsker på ingen måte å bli kalt søt på jobb, jeg vil være flink. Jeg kjenner 17-åringer i arbeidslivet som nesten daglig møter høhø-menn, og det er ikke ok arbeidshverdag, det er svært ubekvemt og fører til mistrivsel. Så lenge menn er sterkere enn kvinner og over hele verden driver med fysiske overgrep mot kvinner, så er maktforholdet skjevt.
![]() |
#8 |
geskjeftig
|
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Mens jeg blir oppgitt av at debatten spores over til at dette er overgrep. Det er det ikke, og den opprinnelige journalisten hevdet heller ikke det. Det er ulidelig teit oppførsel, og noe folk kan gi seg med, uavhengig av om de påfører andre dype traumer eller at de bare syns det er kleint og ubehagelig.
![]() |
#9 |
Lesende
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Jeg kjenner ganske mange som har vært utsatt for det som faktisk er overgrep og ikke bare "kan kalles det". De fleste av dem "fryser" i slike situasjoner du beskriver som helt greit. Folk, både menn og kvinner, må lære seg å lese situasjoner og tegn og tolke dem ut ifra motpartens forutsetning og ikke sin egen "jeg vil jo bare være hyggelig og skjønner ikke andre i det hele tatt"-situasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"
Jeg synes såklart alle har rett til å definere at de personlig ikke opplever en situasjon som grenseoverskridende eller ubehagelig. Det jeg reagerer på i artikkelen, er at hun avfeier andres opplevelse og bagatelliserer hele problemkomplekset; hun høres ut som om hun tror at det bare er grove overgrep som er problemet, men det er det jo ikke. Det at kvinner blir undervurdert, avfeiet, behandlet nedlatende og respektløst, det er også et problem. Og hvis man himler synlig med øynene og svarer «ærlig talt, lær å ta en spøk/kompliment» når noen forteller om en situasjon som var ubehagelig for dem, så er man en del av problemet.
![]() |
#11 |
rakkarpus
|
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Jeg tenker at hun ikke har skjønt poenget med metoo hvis hun mener at man skal le bort at sjefen prøver å kysse deg.
![]() |
#12 |
Ad astra
|
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Jeg skjønner hvor du vil, Høst. Jeg synes ofte det er lett å skjønne når ting er ment som et kompliment, selv om det blir sleivete sagt. Og så kan man velge å ikke ta det så ille opp.
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert textrovert
|
Den meningsartikkelen fra Varden leste jeg på sengekanten i morgen og det er den som gir mest mening for meg i denne saken.
![]() |
#15 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Det Skilpadda sa beskriver mine tanker om det hun skrev, på en prikk.
![]() |
#16 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Jeg likte godt at redaktøren, i sin kommentar, tok med skrivefeilene i facebook-kommentarene fra Bjørner og Reidar
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Jeg synes det er unødvendig å kreve at man skal definere hva som er et overgrep i denne debatten. Debatten handler jo ikke (bare) om overgrep. Det er stråmannsargumentasjon å dra diskusjonen over til å be meningsmotstandere om å definere hva overgrep er.
![]() |
#18 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Jeg ble veldig glad da jeg leste innleggene her og så at de fleste er enige med meg. Jeg mener hun har misforstått problemet og synes ikke det er greit at hun skal definere hva alle andre skal akseptere. Tvert i mot er jo hun selv en del av problemet når hun rettferdiggjør det som blir sagt fordi det jo var ment som komplimenter og mener kvinner skal nikke og smile og bare godta upassende kommentarer på jobb for man har da normal folkeskikk.
![]() |
#19 |
Lesende
![]() Sv: "Å bli kalt søt er visst ikke greit, det var jeg ikke klar over"Padda for president. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ad astra
|
![]() |
|
|