|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
trøtt
|
![]() Hjelp! Garnalternativ på denne genserenhttps://www.garnstudio.com/pattern.php?id=10940&cid=1
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenDrops deler jo inn garnene sine i grupper, så du kan vel sånn jeg har forstått det velge mellom alle andre garn i gruppe C eller dobbel tråd fra A? Om jeg ikke har misforstått helt.
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenDrops Air, som er originalgarnet er jo veldig lett og luftig garn. Det vil bli et helt annet uttrykk med Line eller er bomullsgarn. Jeg synes Line er tungt og livløst, på samme måte som bomullsgarn er. Jeg liker ikke akrylgarn heller, men det er kanskje det som kommer nærmest, tross alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenDette vil passe, tror jeg. Kun alpakka og polyamid. https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=4480
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren
Er ikke ull sau da - og alpakka fra alpakka?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenIkke bruk ren alpakka. Det siger veldig og blir helt krise på en sånn stor herregenser.
![]() |
#11 |
Jeg skjønte det, men det er ikke alltid så lett å finne gode alternativer til ull da den har helt andre egenskaper og uttrykk. Du viser en lett og luftig genser og det er det ikke enkelt å få til i garn av lin eller bomull. Vil man beholde det lette og luftige uttrykket, tror jeg man må lete etter et akrylgarn/blandingsgarn. Man kan selvsagt strikke en slik genser i feks lin eller bomull, men det vil da bli en tung genser. Jeg anbefaler da at man iallfall finner en oppskrift og modell som er beregnet på lin eller bomullsgarn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Slik dypest sett er alpakka hår. Hvert enkelt alpakkahår er hult, noe fibrene i ull ikke er. Men ut over det, betraktes også alpakkagarn som ull og har omtrent de samme egenskapene. Det er gjerne enda litt varmere nettopp pga de hule hårene. Alpakka inneholder lite lanolin slik saueull gjør. Noen reagerer på lanolin, så slik sett kan alpakka fungere bedre, men andre igjen klør av løse fibre og hårete plagg og det blir jo gjerne en genser strikket i alpakka. I tillegg siger det jo mye fordi fibrene er glatte, så igjen, finn en oppskrift som er lager for garnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenJeg har liksom tenkt at det som betgenes som ull i garn og ferdige plagg, er fra sauer. Noen tåler ikke ull av ulike grunner, men kan tåle hår/pels fra andre dyr, som kasjmir og mohair fra geiter og alpakka fra alpakka. Ergo tenkte jeg at andre dyr ville være et alternativ - og at de heter noe annet.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenHva med dette?
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenJeg skal en tur innom strikkebutikken min etterpå, kan spørre ekspertene der hva de tenker.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenEt generelt råd er at garn som siger ofte bør strikkes fram og tilbake i stykker og så syes sammen, framfor å strikke rundt. Det er fordi sømmene gir litt hold i plagget. Derfor er det ofte vanskelig å bytte ut saueull med spenst og sprett i med alpakka, som er hår uten sprett, eller bomull og lin som er mye hardere materialer. Alle disse tre siger, og ettersom bomull ofte blir tyngre også, siger det mer.
![]() |
#17 |
trøtt
|
![]() Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genserenDet å eksperimentere med hva som gir kløe og utslett utgår.
![]() |
#18 |
geskjeftig
|
Høres lurt ut. Jeg gidder heller ikke å strikke til noen som enten klør eller man ikke kan stole på at vasker genseren på en trygg måte. Det er for dyrt og for mye arbeid, rett og slett.
![]() |
|
|