|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() SvindeltrådenJeg synes elektronisk svindel har nådd nye høyder. Derfor trenger vi en tråd til skrekk og advarsel.
![]() |
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: SvindeltrådenHos oss toppet det seg for noen dager siden. Sønn har kjøpt bil. Denne er registrert på oss begge. Vi fikk likelydende sms fra Vegvesenet med innlogging for å fullføre registrering. Men riktig registreringsnr.
![]() |
![]() |
#3 |
koko
|
![]() Sv: SvindeltrådenEg får i ny og ne epost frå "Klarna" med beskjed om at eg har betalt rekning to gongar og må få tilbakebetalt. Det er opplyst heilt riktig butikk og sum, så fyrste gongen vart eg litt i stuss faktisk. (Heldigvis slo kritisk tenking inn.]
![]() |
#4 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SvindeltrådenJeg fikk denne. Litt for åpenbar, så jeg har ikke trykket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Svindeltråden
Men sånne kommer jo. Jeg fikk tilbakebetaling fra Klarna så seint som i dag. Men jeg måtte logge inn på klarna.no for å finne skjemaet for refusjon da.
![]() |
#6 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: SvindeltrådenDette er det siste svindelforsøket jeg ble utsatt for. Men det skjønte jeg med en gang på grunnav måten det er formulert på.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SvindeltrådenJeg fikk en fra Norwegian.com. Alle adresser og alle lenker ser helt legitimt ut. Viste til en reise, og med lenke til bookingen. Men den kom til en adresse jeg ikke bruker til sånt. Og for en reise til usa - Norwegian flyr ikke dit mer.
![]() |
#8 |
koko
|
Ja. Men eg har ikkje betalt dobbelt dei gongane eg har mottatt slike e-postar. At det kjem ekte e-postar av denne typen gjer at det er ekstra viktig å vere obs.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SvindeltrådenSå rart at denne tråden kom i dag, ble utsatt for svindel nå nylig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dragedytteren
|
Jeg tror de bare sendes ut så ofte, og at så mange venter pakke, at det vil sammenfalle i tid hos mange. Det er kanskje det de satser på også.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svindeltrådenjeg får nesten aldri sånne om jeg ikke venter pakke, og jeg venter stort sett ikke pakke mange ganger i året, så jeg vet ikke helt
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: SvindeltrådenJeg får stadig vekk melding om at pakker er levert, pakker er stoppet i tollen, at jeg må oppdatere min Apple-ID (jeg har ikke Apple), har match på Tinder (jeg er ikke på Tinder), etc.
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: SvindeltrådenNå sjekket jeg av nysgjerrighet søppelboksen for SMS, og fant en veldig interessant en om Covid, som kom i juni i fjor. Om at pandemien var en katastrofe forårsaket av det kinesiske kommunistpartiet, og en masse greier om at partiet tvangshøster organer fra levende samvittighetsfanger og alt mulig annet forferdelig de gjør, og en link jeg skal trykke på for å skrive under på en underskriftskampanje.
![]() |
#14 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: SvindeltrådenJeg får ufattelig mye drit i Spamfilteret til gmail, men de ser jeg jo ikke, ikke så veldig mye direkte på telefonen.
![]() |
#15 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: SvindeltrådenDenne lot jeg meg nesten lure av. Men så logget jeg meg inn hos SI og fant ut at jeg skyldte jo ingenting, og da så jeg også at linken i smsen er feil.
![]() |
#16 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: SvindeltrådenMannen min ble nylig svindlet. Han la noe ut for salg på marketplace Facebook, det var en som tok kontakt og ville kjøpe, og han hadde fått rabatt på sending hos helthjem, så han sendte link. Vosj, 26 000 kr ut av konto.
![]() |
#17 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: SvindeltrådenUff!
![]() |
#18 |
bits and pieces
|
Hver gang så skjønner ikke hvorfor jeg legger ut der. Men nå er det stopp.
![]() |
![]() |
#19 |
trøtt
|
Jupp, de får jeg også. Husker ikke helt om jeg logget inn, det er en stund siden sist. Men pengene kommer på konto. Det er jo dessuten lett å sjekke beløp mot innbetalinger.
![]() |
#20 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: SvindeltrådenEg har til gode å få noko som er så truverdig at eg er nær ved å bli lurt. Siste eg festa meg med var frå Skatteetaten med beskjed om å logge inn på noko som var kamuflert bak teksten «helsenorge.no». Den lo eg av.
![]() |
![]() |
|
|