|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Norge har verdens reneste mat!!I år igjen viser statistikken at norske produksjonsdyr får desidert minst antibiotika i verden (sammen med Island).
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Norge har verdens reneste mat!!De forskjellene er jo helt ELLEVILLE!
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Norge har verdens reneste mat!!
Selvfølgelig
![]() |
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Norge har verdens reneste mat!!Interessant! Var det oversikt på hvor mye usa bruker? Da jeg bodde i usa valgte vi relativt fort å kjøpe kjøttet vårt på whole foods marked hvor man fikk garanti for at det ikke var proppet fult av blant annet hormoner og antibiotika og gudene vet hva. Med tanke på at alderen for start pubertet går kraftig nedover i usa samtidig som mange har en kroppsform som man ikke ser i Norge (og da tenker jeg ikke på BMI utelukkende), nekter jeg å tro at ikke hormonene de stapper dyrene fulle av, også påvirker mennesker nemlig. Har aldri sett så mange damer med ekstremt brede hofter/store rumper som i usa. Og de endret opplæringen for jentene mht menstruasjonen til det året de var 9, for flere og flere fikk mensen når de var på den alderen (de hadde selvfølgelig undervisning om sånn for gutter og jenter hver for seg, Gud forby at man skulle vite noe om kroppslige funksjoner hos motsatt kjønn.
![]() |
#6 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Norge har verdens reneste mat!!Det er stor oppstandelse i hobbyhøne-miljøet i USA nå fordi de ikke lengre får kjøpe antibiotika på vanlige butikker, de må ha resept fra veterinær. Det er jo så enkelt å greit å kunne gi alle kyllingene litt medisin for sikkerhets skyld, eller ha noen flasker med antibiotika stående i skapet hvis noen skulle bli litt pjuske. "Heldigvis" har mange butikker kjøpt seg opp et lager før forbudet kom, slik at man fortsatt kan få tak i uten for mye styr.
![]() |
#7 |
can-jur
|
Usa er ikke med i oversikten nei. Men de har faktisk strammet inn en del. Men fôrer fortsatt med antibiotika. Vi brukte også Wholefood da vi var der.
![]() |
![]() |
#8 |
Shake it out!
|
Vi bruker et lokalt gårdsutsalg en del. Og en lokal kjøttleverandør. Og jeg forsøker å utøve forbrukermakt når jeg handler i butikk og velge norsk. Men jeg er jo litt opptatt av at leddene etter bonden får såpass stor del av kaka. Hjelper det bonden at jeg handler fra Tine og Gilde, når bonden uansett får for lite for det han leverer til dem?
![]() |
#9 |
can-jur
|
Ja det hjelper mer enn om du handler EMV. Prisen for melk/kjøtt til bonden er den samme. Men bår tine får overskudd får bonden det utbetalt som en sum pr levert liter. Den etterbetalingen kommer som regel i mai og utgjør stor forskjell. Om det handles fra q eller Synnøve skjer ikke det.
![]() |
![]() |
#10 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Norge har verdens reneste mat!!Jeg kan bli mye flink til å handle på gårdsbutikker, jeg har jo en hel haug å velge mellom. Jeg får litt bakoversveis av hvor mye dyrere enkelte ting er i forhold til EMV, det må jeg innrømme. Men nå som jeg jobber har jeg jo faktisk råd til å bruke mer penger på mat. Jeg har bare ikke helt vendt meg til det enda.
![]() |
#12 |
heimføing
|
![]() Sv: Norge har verdens reneste mat!!Jeg er den masete dama som stopper butikkansatte og spør "hvor kommer dette kjøttet fra?" hvis de har glemt å merke ordentlig. Handler på en butikk som har godt utvalg, og mye lokalmat, og det kan jeg gjøre når jeg er bare meg i husholdningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Norge har verdens reneste mat!!Jeg bare: Trimetoprim, det har jeg da hørt om .. Jadda, jeg har brukt det mot UVI.
![]() |
#14 |
can-jur
|
Fordi bøndene eier TINE og når TINE går med overskudd går de pengene tilbake til bonden. De utbetales i mai, etter TINEs årsmøte og betales ut pr levert liter melk. For oss er det som regel mellom 150.000-200.000kr. Det utgjør mye når økonomien er som den er.
![]() |
![]() |
|
|