|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noeEr litt nysgjerrig på hva dere tenker om denne casen:
![]() |
#2 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noeHm, jeg oppfattet ikke innsigelsen fra den du diskuterte med som et utslag av forskjellen mellom å mene og tro. Jeg forsto det mer som at hen mente at uttalelsen din kunne virke selvoppfyllende på et vis. Altså hvis du (og andre) stadig uttaler at de tror Palestina kommer til å bli utslettet, så kan det gradvis etablere seg som en sannhet. Og at de som kjemper for staten kan føle at det ikke er noen vits fordi «alle» tror de kommer til å mislykkes. Noe sånt?
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe
Jeg ser godt hvordan du skiller her. Det er nesten paradoksalt, men for meg handler det å tro noe om å ha fakta som underbygger det jeg tror. Jeg bruker ikke "vet" hvis det er sånn at jeg ev. kan huske feil. Å mene noe handler mye mer om magefølelse og, som du nevner, etikk og moral. Det er sikkert noen fakta som ligger i bunnen her også.
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noeI juss skiller man mellom de lege lata og de lege ferenda. Det er diskusjon om enten hvordan loven ER, og diskusjon om hvordan man synes loven BURDE VÆRE. Minner litt om det du skiller mellom i hovedinnlegget. Det er et nyttig skille for å vite «hvor man er» i debatten, og gjør debatt ryddigere.
![]() |
#5 |
Leser
|
Ja .... Jeg er ikke uenig i at språket kan virke slik, men jeg er jo ikke Jonas Gahr Støre akkurat. Jeg er en privatperson med tilsvarende lav makt, og dette ble jo sagt i en privat samtale (selv om jeg er en "vanlig mann i gata", så ser jeg at hvis jeg hadde skrevet det som leserinnlegg kunne det fått en effekt)
Ja, vi tenker likt
Så gøy å lære noe nytt! Takk
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noeEg forstår kritikken av å seie noko slikt, sjølv om eg og dessverre trur du kan ha rett i at det blir utfallet.
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
Ja, jeg også har jo stått å heiet på et "tapende" lag (må innrømme at jeg ikke tenkte slik på det. Jeg tenkte vel mer at jeg heiet på det de gjorde som var bra. Tap eller seier var underordnet for min del)
Ja, det er vel her ting divergerer for min del. Jeg kommuniserer jo ikke overfor de som slåss. De vil jo aldri vite hva jeg sier?
![]() |
#8 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noeHar ikke dette noe med oversettelseslån fra engelsk å gjøre, hvor verbet "to think" er (etymologisk) beslektet med det norske "å tenke", men egentlig har en betydning nærmere det norske "å mene", og på den måten er de to egentlig såkalte "falske venner"(?)
![]() |
|
|