|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ctrl+z
|
![]() Fortell meg om dobbeltforsikringVi ser på ny bolig i et tregt marked. Det er jo litt gøy å være kjøper i den situasjonen, men tilsvarende ergerlig å være selger. Vi har i tillegg et litt tungsolgt objekt også utenfor nedgangstider. (Sterk økning av fellesutgifter i borettslaget).
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringDet var svintungt å sitte med to lån. :bidrar: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringVi vurderer å flytte, men har bestemt oss for at akkurat nå må vi selge før vi eventuelt kjøper. Jeg har lest om forsikringen, men selv det blir dyrt.
![]() |
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringJa, at det er tregt marked er helt klart. Det betyr jo samtidig at vi kan få ny bolig rimeligere.
![]() |
#5 |
Nærmer seg
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringVi kjøpte nytt hus i oktober, med overtagelse 1. mars. Vi la ut huset vårt for salg i begynnelsen av november og så langt har det vært null interesse. Ingen påmeldte på visning, ingen som har vist interesse ellers heller.
![]() |
#6 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringJeg tror det må bli en vurdering av kostnad som avgjør, har dere råd til å sitte med 2 boliglån og hvor lenge ? Hvor mye koster denne forsikringen i sammenligning, og hvilke kostnader dekker den faktisk ? Så blir det et regnestykke på hva som lønner seg og hvor smertegrenser går for dere ?
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringHvis det ikke var prekært å flytte ville jeg solgt først og kjøpt etterpå hvis markedet er treigt og det blir tungt å sitte med to lån. Sånne forsikringer er vel strengt tatt laget for at forsikringsselskapene skal tjene på dem, sånn egentlig. Og tre mnd med dobbelt lån kan bli dyrt det. Og ja, det er gøy å være kjøper i dette markedet, men dere er jo også selger i samme marked, så vinningen går vel fort opp i spinningen?
![]() |
#8 |
heimføing
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringHer jeg bor pleier leilighetene å bli solgt etter maks to visninger. Men nå ser det ut som det er stopp, naboen min som har kjøpt nybygg har begge ute for salg for å unngå å bli sittende med to leiligheter - nybygget har han kjøpt for snart to år siden og det blir ferdig i disse dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringJeg trodde bankene var begynt å bli særlig restriktive på mellomfinansiering. Jeg kjenner jeg ikke hadde turt å kjøpe først nå. Jeg kjenner flere som sitter på leiligheter lenge etter de har flyttet inn i ny bolig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringForsikringen koster 6500 for selger, ingenting for kjøper (oss).
![]() |
#11 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringEn kollega solgte hus i år, og det tok mange måneder. De opplevde at folk som ønsket å legge inn bud hadde problemer med å få finansieringbevis fra banken uten å ha solgt først.
![]() |
#12 |
heimføing
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringJa, beklager, jeg ser jo at flesteparten av oss i tråden svarer ikke på ditt spørsmål om den forsikringen som du spurte om, men legger ut om det spørsmålet du ikke stilte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikring
Forsikringen koster selger 6500 kr og dere ingenting som kjøper? Og hva dekker den for dere om dere ikke får solgt? Rentene på huset dere kjøper? Avdrag? Kommunale avgifter? Etter 3 mnd og så i 9 mnd etter det? Blir det litt som den forsikringen man tilbyr på billån nå? Visstnok kan man for x kr i måneden tegne en forsikring som gjør at banken dekker renter og avdrag om man arbeidsledig eller syk.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikring
Nå ble jeg litt forvirra. Det du egentlig spør om er om det er problematisk for dere som kjøper at selger har tegnet en slik forsikring? Jeg trodde i utgangspunktet at du spurte om dere burde tegne sånn forsikring hvis dere selv skal selge. Sistnevnte er jeg altså skeptisk til, for det blir dyrt selv med forsikring og det beste er å selge først ... hvis det er mulig.
![]() |
![]() |
#15 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringNei, jeg spør om noen har innsikt eller erfaringer med en slik forsikring fordi megler var litt vag og internettet sier litt ulike ting.
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringJeg kan ikke skjønne at dette stemmer egentlig. Dere får en forsikring uten å betale for den? Er det sånn? Ville vært litt skeptisk til noe som høres rart ut dersom megler er vag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringDet er jo et salgsargument for selger, det er lettere å få solgt bolig. Står litt om det her:
![]() |
#18 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringJeg har aldri hørt om en slik forsikring før, mulig det er noe nytt som har kommet siden markedet er vanskelig om dagen. Umiddelbart tenker jeg at det er noe megler tilbyr for å sørge for å ha nok å gjøre, og at det neppe er noen ulempe for dere. Men binder dere dere til å bruke samme megler?
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringHvis jeg leser riktig så dekker den ikke noe i den perioden etter at boligen er solgt, men ennå ikke overtatt av kjøper. Stemmer det?
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Fortell meg om dobbeltforsikringSlik leser jeg det. For å være dekket må man akseptere bud innen 90% av prisantydning og utbetalingene stopper etter budaksept. Så om man får solgt etter 4 mnd får man maks 15 000 kr i en mnd. Så hvor god deal det er avhenger også av at man får noen som kan/vil overta kjapt. Er det man skal selge lity vanskelig å selge, så får man maks ut 15 000 x 9. Men det kan jo hjelpe. Om man også er villig til å selge 10% under prisantydning g
![]() |
|
|