|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Favorittilbehør til ribbeI en del år nå har vi servert både ribbe og pinnekjøtt på julaften. Det ble veldig mye jobb siden vi har lagt tilbehør til begge rettene. Men i år har vi bestemt oss for at det "bare" blir ribbe. Så tar vi heller pinnekjøtt en annen av juledagene. Men det betyr jo at vi kan flotte oss litt ekstra med tilbehøret.
![]() |
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeJeg er en enkel sjel og klarer meg med poteter, surkål, rødkål og ribbefett/sjy (ikke vant med saus). Ja, og julepølser, medisterkaker og sossisser, som legges i forma og varmes sammen med ribba helt til slutt. Grønnsaker er oppskrytt.
![]() |
#3 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeVinterfruktkompott!
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeOvnsbakt, sprøstekt rosenkål, dampede svisker, stekte eplebåter, surkål, kokte gulrøtter og poteter. Ribbesjy til, ikke saus. Sossisser hører til, men for min del er ikke det om å gjøre.
![]() |
#5 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeJeg er også en enkel sjel, så dersom jeg får rødkål, poteter, rosenkål og en sjysaus er jeg fornøyd. Surkål spiser jeg også dersom det står på bordet. Medisterkaker og pølser og den slags er ikke nødvendig for min del.
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeFor sønnen min er sossisser selve meninga med jula, virker det nesten som.
![]() |
#8 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeHonningbakte gulrøtter og pastinakk, fløtegratinerte poteter (eller egentlig hva som helst som ikke er vanlige kokte poteter), rødkål, rosenkål stekt med bacon og hjemmelaget saus av ribbesjyen. Her liker ingen av oss medisterprodukter så det har vi aldri.
![]() |
#9 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeVi har:
![]() |
#11 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeDette har vi til ribbe på julaften: |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeJeg lagde disse sviskene i fjor, og de ble umiddelbart en favoritt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeFor min del er det nok med potet, gulrot saus og gjerne svisker. Mannen MÅ ha tyttebær, også har vi surkål som noen mener hører med. Og rødbeter og/eller sylteagurk. Kanskje vi skulle prøvd rosenkål ja, det er i alle fall noen rundt bordet glade i.
![]() |
#14 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbe
Hehe, det blir nok det på bordet i år, hun nevnte for noen dager siden at hun skulle ta det med til svoger der vi feirer julaften. Orket ikke si at det egentlig ikke er vanlig tilbehør, har aldri fått en god forklaring på at de bruker det. De er opprinnelig fra nord om de kan ha noe med saken å gjøre.
![]() |
#15 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeJeg synes det passer bra med noe litt søtt som en del av tilbehøret. Sist vi hadde ribbe, laget jeg noen veldig gode honningglaserte gulrøtter til, veldig godt, synes alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeVi har varme svisker, kokte eplebåter, surkål og saus. Egentlig ikke andre grønnsaker.
![]() |
#17 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeMandelpoteter
![]() |
#18 |
Tatt på
|
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbePoteter
![]() |
#19 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeGode melne poteter (som regel ikke mandel), rødkål, medisterkaker, god saus og tyttebær. Det er det vi spiser til ribbe. Det aller viktigste er en ordentlig god ribbe og det må det av og til letes litt etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Favorittilbehør til ribbeMandelpoteter er godt, men jeg syns det er veldig kjedelig å stå og passe på å være der ankurat det sekundet der de går over fra fast form til bare småbiter. Så jeg velger som regel noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|