|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Er det bare meg: smash roomsFor meg er dette toppen av smakløs dekadanse, og jeg blir ekstremt provosert av såkalte smash rooms, der man kan betale for å ødelegge ting.
![]() |
#2 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsFørste gang jeg hører om det. Sykt.
![]() |
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsAldri hørt om før. Men høres helt tåpelig ut.
![]() |
#5 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsAldri hørt om.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsSpør ungdommene deres, de har garantert hørt om det.
Du skaper jo ikke noe. Hurra Torpedo er er band som lager musikk (kunst?) og målet er ikke å ødelegge, men å skape noe.
![]() |
#7 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsNei, ikke innafor hos meg iallefall.
![]() |
#8 |
Trøtt
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash rooms
Veldig godt poeng. Fikk meg til å tenke.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Samtidig så tenker jeg på faktisk miljøpåvirkning vs. den symbolske. Kan hende dette ikke har en faktisk miljøpåvirkning (vi har jo allerede produsert for mye stæsj som bare blir kastet uansett), bare en symbolsk (men det er kanskje også viktig, fordi om vi tillater oss mer og mer, så blir vi mer likegyldige?
![]() |
#10 |
Trøtt
|
Om det viser seg at det er ting som skulle vært kastet som benyttes hadde vært interessant. Likeledes en analyse av bruken og brukerne. Erstatter det å ødelegge andre ting? I tillegg til å ødelegge andre ting? Hva er motivasjonen for å gjøre det?
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsHer er hvordan ett i Oslo selger det inn. Jeg er åpenbart ikke i målgruppen, for jeg ville ikke jobbet et sted som hadde dette som en gøyal aktivitet. Ei heller ville jeg gått videre til andre date om dette er den første. Siden deres sier ingenting om hvor de får tingene fra. Elektronikken går jeg ut i fra at er relativt lett å gjenvinne etterpå, så sant det er ting som ikke går å fikse før det havnet her. Glass og porselen er det jo verre med, det er ting som kunne gjenbrukes.
![]() |
#12 |
Trøtt
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsSelges som ren underholdning. Er ikke escape rooms gøy nok lenger? Nei da tenderer jeg til å være enig med deg. Unødvendig. Selv om jeg ikke er i målgruppa.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsJeg har alltid antatt at det som blir ødelagt sånne steder er ting som uansett ville blitt kassert (feilvare, utstyr som ikke virker etc.). Men jeg har aldri undersøkt, bare tenkt at det sikkert er poenget. Og hvis det stemmer, har jeg ikke noen motforestillinger. Det blir kanskje litt som å få gå løs på og ødelegge et hus som likevel skal rives.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsNei, det påvirker kanskje ikke så mye (jeg tenker allerede mitt om folka som gjør dette
![]() |
#15 |
koko
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsTja, eg kan skjønne at det gir folk noko å få "druse" laus og øydelegge. Det ulovlige i det, ein er jo opplært til at ein ikkje skal øydelegge og at ein får ut litt "fysisk galskap".
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Ja, den ser jeg absolutt. Problemet er jo overforbruket, men det blir jo ikke verre av at noen betaler for å knuse tingene før de går på fyllinga enn om de kastes hele.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Både nei og litt jo, syns jeg. For jeg syns, helt ærlig, man kan gå i seg selv om man syns dette er gøy. Jeg syns ikke det er helt uproblematisk å finne glede i å ødelegge. Jeg har tenkt på om det er det samme som å se på voldelig film eller spill, men nei. For her ødelegger man faktisk. Jeg syns ikke det bare er utfallet som betyr noe (at noe blir ødelagt), men veien dit også. Jeg syns f.eks. Hurra Torpedos bruk av hvitevarer er mer «høyverdig» enn smashrooms. Og det syns jeg faktisk er et poeng.
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsEg reagerte som deg, første gong eg høyrde om konseptet. Etter det har eg vore med på at skulekorpset vårt får betalt for restlopper (som elles ville blitt kasta) ved stengetid, frå eit slikt firma.
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsJeg er enig med deg, det er helt forkastelig! Likevel må jeg innrømme at om man ser helt bort fra alle de negative aspektene, skjønner jeg godt appellen. Jeg elsker å kaste glass og metall, fordi det er digg å kaste glassflaskene ned i brønnen og høre at det knuser.
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Jeg tror ikke dette er med på å ansvarliggjøre forbrukerne. Jeg tror det blir som når folk tror det ikke gjør noe at de handler masse, så lenge de selger klærne brukt.
![]() |
|
|