|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalarmer/menn som dreper?Jeg skulle gjerne skrevet noe klok og reflektert men nå er jeg helt satt ut. Jeg har kommet ut av tellinga over hvor mange slike drap det har vært siste 14 dagene.
![]() |
![]() |
#2 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Det er så trist, men det er virkelig vanskelig å få beskyttelse for en ekspartner som er besatt av deg.
![]() |
#3 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Jeg skulle akkurat inn å skrive noe om dette i gruffetråden. Det er helt, helt vanvittig hvordan kvinner blir utsatt for vold og drap i nære relasjoner.
![]() |
#5 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Jeg blir helt deprimert. I fjor leste jeg en bok om tilsvrende og begynte faktisk å gråte. Boken "Hvem sa hva" er like deprimerende. Hvorfor kan ikke kvinner anerkjennes som selvstendige individer som kan få ta egne valg, inkludert valg av partner? Jeg blir så lei meg. Hva kan gjøres for at menn ikke skal tro at kvinner er deres eiendom som de kan bestemme over, inkludert om de skal få leve eller ikke?
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Det er skremmende og trist. Jeg har tenkt mye på Margaret Atwood-sitatet Menn er redd for at kvinner skal le av dem. Kvinner er redd for at menn skal drepe dem.
![]() |
![]() |
#7 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Jeg er helt satt ut av de siste drapene. Jeg blir kvalm ved tanken på hvor redde og maktesløse de må ha vært, og hvor lite som (kan) gjøres.
![]() |
![]() |
#8 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Dette har jeg tenkt så mye på nå etter nyttår. Hva gjør at det er sånn? Det er jo nye hver dag nå, og flere på samme dag.
![]() |
#9 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Det er helt forferdelig. Hørte en voldsforsker på radioen tidligere i uka om at det er sjeldent ett nytt år starter med så mange drap som det har vært i år.
![]() |
#10 |
can-jur
|
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Jeg skjønner at det må være en viss «smitteeffekt» inne i bildet. Men hvor kommer disse mennene fra? Hvor kommer sinnet og hatet fra? Hvordan kan det være bedre å være død drapsmann enn forlatt?
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Det er kanskje for tidlig å tenke at dette representerer en økende trend - la oss håpe at det ikke gjør det.
![]() |
#12 |
heimføing
|
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Og så har de besøksforbud på seg fra tidligere damer de har plaget. Som han på Elverum, som har dom på seg fra tidligere også. Blir så eitranes forbanna når jeg tenker på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?
Jeg er enig. Jeg tror også de er farlige.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Kanskje? Det har vært fryktelig mange nå de siste månedene.
![]() |
#16 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Jeg syns det er ekstremt problematisk at den ene mannen her blir tatt for å gjentatte ganger forsøke å sette en sporingsenhet på bilen til en person han ikke engang var kjæreste med! De bare var på date noen ganger. Han høres jo rett og slett ikke frisk ut.
![]() |
#17 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Et spørsmål som jeg har tenkt endel på er hvordan de klarer å kapre seg nye kjærester etter at de fikk feks besøksforbud mot tidligere kjærester.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Jeg håper flere og flere kan joine hun som demonstrer i Oslo. Vi må,få markert enda sterkere hvor uakseptabelt dette er. Blir bare så trist og forbanna.
![]() |
![]() |
#19 |
Tøff
|
![]() Sv: Kan vi snakke om partnerdrap/voldsalamer/menn som dreper?Jeg er enig i at trender på internett, og på mange måter i samfunnet ellers, helt klart spiller inn. En såret og vonbroten person (og jeg skriver person, for om dere tror det er vanskelig for en kvinne å få beskyttelse fra en mann; prøv å være en mann som ber om beskyttelse fra en kvinne ... Jeg har et eksempel) som ellers ikke ville funnet noen som støttet disse sykelige tankene om eierskap og rettigheter til en partner/ekspartner finner jo et ekkokammer av dimensjoner ved første søk på nett ... Det er neppe bra for et sykt sinn.
![]() |
#20 |
Leser
|
Vil anbefale dere å følge Vibeke Ottersen på Facebook. Hun forsker på dette, og bruker FB aktivt som informasjonskanal ( https://www.facebook.com/vibekek.ottesen )
Min opplevelse er at mange som "ikke er greie" (<- ok forferdelig beskrivelse, men jeg tenker litt videre enn partnerdrap her) har mange forsvarsmekanismer som gjør at de selv er overbevist om at det er noen andre sin feil, de hadde ingen valg etc Når folk tror på det de selv sier, så lyver de ikke. De blir veldig overbevisende. Jeg har sett dette skje gang på gang (NB! i mye mindre alvorlige saker, selvsagt)
![]() |
|
|