|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sviiisj!!
|
![]() Roma i små porsjonerJeg skal til Roma neste helg, Kristi himmelfart. Men jeg har migrene og utbrenthet og blir dausliten. Derfor kan jeg ikke farte rundt som en vanlig turist. Skal være der fra torsdag formiddag til søndag kveld, og fredag har jeg fullt program, samt lørdag kveld. Søndag formiddag har vi billetter til Forum romanum. Jeg har mulighet til å gjøre LITT på lørdag formiddag, men må rekke å sove før kveldens aktiviteter. Hvordan gjør jeg det med taxi? Er det lett å få tak i? Hotellet ligger utenfor bykjernen, de kan kanskje bestille for meg? Men hjem igjen? Og er det eurosedler som er tingen? Er det dyrt med taxi i Roma? Og evt til flyplassen?
![]() |
#2 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Roma i små porsjonerTaxi er lett å få tak i, enten fra taxi-holdeplass eller ved å bestille. De har en offisiell taxi-app, men den avbestilte hele tiden av en eller annen grunn, men kunne bestille taxi fra Uber-appen, det gikk veldig fint. Uber er dyrere, men man kunne velge vanlig taxi i stedet i Uber sin app. Fra flyplassen brukte vi taxi fra taxikøen, gikk kjapt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Roma i små porsjonerRoma er stappfull og bråkete, men det er fine parker og utsiktspunkter som Aventinerhøyden. Kanskje bor du nær en park. Vi bruker å besøke attraksjonene på morgenen, møter en halv time før åpningstid som er før turistbussene er der.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Roma i små porsjonerJeg syns både villa borghese og de gamle badene er fine og rolige steder, og jeg mener at man i villa borghese kan bestille en slot slik at det ikke blir så mye kø. Der er det også en fin liten samling Caravaggio-er, blant annet en nydelig, bakfull liten Bacchus som kanskje kan passe formen din?
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Roma i små porsjoner
Er det lov med Uber i Roma nå? Da vi var der i 2018, så vi mange skilt hvor det sto at Uber var ulovlig, og at man fikk et virkelig skyhøy bot om man ble tatt.
![]() |
#7 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Ja, det er lov, men bare Uber Black som er litt dyrere. Men kunne bestille vanlig taxi også fra Uber sin app, det fungerte fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Roma i små porsjonerJeg ble helt satt ut av Roma da jeg var der for et par år siden. Det var så enormt og grandiost. Så mye mer enn noen annen by jeg har vært i.
![]() |
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Roma i små porsjonerFordelen med Roma er jo at alt er veldig komprimert og mange attraksjoner ligger i gangavstand fra hverandre. Og det er fint overalt. For eksempel ligger jo Forum Romanum omtrent "vegg-i-vegg" med Colosseum. Spansketrappen er rett ved Villa Borghese. Trevi-fontenen er rett i nærheten av Pantheon etc. Severdighetene står i kø, og rundt hvert hjørne ser du noe enda mer storslått. Kjenner igjen følelsen Tjorven beskriver, om at det er ganske overveldende når man ikke har vært der før. Men det er mange steder man kan sitte, se på folk og bare være. For eksempel Spansketrappen. Mye folk, mye som foregår, stappfult av turister, men samtidig god underholdning, mulig å bare sette seg ned og observere, midt i det hele. Og rusle rolig rundt i Villa Borhgese når man blir lei av det, og slentre innom et museum der. Jeg føler at det komprimerte formatet gjør at Roma egentlig krever lite planlegging, og at selv som "vanlig turist" rusler man mer enn man "farter" rundt. Men synes som Tjorven at Peterskirken er verdt tid og kø, som jeg også opplevde gikk overraskende kjapt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 06-05-24 kl 11:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Roma i små porsjonerDet er jo egentlig det verst tenkelige for meg! At det "bare er å slentre innom" ditt og datt.
![]() |
#11 |
Semiaktiv
![]() Sv: Roma i små porsjonerJa, det er det som er faren.
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Roma i små porsjonerHvis du skal spare energi, så ville jeg styrt unna det sixtinske kapell. Det stod på må-lista til kunsteleven, og for oss var det verdt kaoset. Men det var vanvittig mye folk og generelt ståk.
![]() |
![]() |
#13 |
kamerat
|
![]() Sv: Roma i små porsjonerJeg ville droppet Vatikanet fullstendig. Veldig mye kø overalt.
![]() |
#14 |
Ad astra
|
![]() Sv: Roma i små porsjonerRoma er fantastisk, og en av de byene hvor selv bare det å rusle gir opplevelser av masse, det er liksom noe å se bak hvert hjørne. Vi fant feks en McDonalds (av alle ting!) som hadde glassgulv for å kunne vise frem noen utgravinger under gulvet. Og tin er komprimert, så man kan få med seg mye på et lite område, men det føles likevel veldig intenst. Og NB, ikke lov å sitte i Spansketrappen lengre, kan visst være ganske høye bøter for det.
![]() |
#15 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Roma i små porsjonerHar bestilt inngang til San Clemente basilika, og arkeologiske utgravninger under kirken. Tror det blir en fin 3-i1-opplevelse. Så er det sikkert noe vakkert å se i området rundt også. Colosseum for eksempel. Men dit går jeg ikke inn da.
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Du kan for eksempel kjøpe en pizza til firedobbel pris rett utenfor Colosseum.
![]() |
#18 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Roma i små porsjonerJeg anbefaler alltid dette museet: https://www.centralemontemartini.org/
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Roma i små porsjonerJeg syns både områdene rundt Peterskirken, spansketrappen og Colosseum er kavete og stressende. Væravhengig, selvsagt, men lell.
![]() |
|
|