|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Streiker for større forskjeller
Jeg jobber i det private næringslivet, så for meg framstår dette som helt usannsynlig. Vi har flere fagforeninger, men forhandlingene foregår på fagforeningenes medlemsmasse, ikke på individnivå. På individnivå ville man uansett ha justert lønningene slik at det ikke var forskjell basert på hvilken fagforening man tilhørte. Dere som jobber i staten: vil dette faktisk kunne skje i staten?
![]() |
#2 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Streiker for større forskjeller
Og da mener jeg selvsagt at folk faktisk hadde helt lik jobb, gjorde akkurat det samme og var akkurat like flinke i jobben sin. Det i seg selv er jo ekstremt vanskelig å måle.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Streiker for større forskjellerJeg mener hele premisset er feil. Det er ingenting som hindrer ansatte noe sted å forhandle lønn individuelt i tillegg til tariffen. De som vil tjene på lokale lønnsforhandlinger kan jo bare forhandle, og vil tjene på det. Det fremstilles her som om det ikke er lov til å forhandle individuelt, men det er bare tull.
![]() |
![]() |
#4 |
Tatt på
|
![]() Sv: Streiker for større forskjellerFor det første, LO mener ikke at alle skal tjene likt. Men at de med lik utdanning og gjør samme jobb skal ha noenlunde likt betalt. Det er der lik lønn kommer inn.
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Streiker for større forskjellerJeg synes LO bommer kraftig med retorikken her og det smerter, siden jeg er tillitsvalgt i et LO-forbund. Vårt forbund er imot en større pott til lokale forhandlinger, vi tror de fleste tjener på større sentrale tillegg.
![]() |
#6 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Veldig viktig poeng om å ikke kritisere andres valg, særlig når de er i streik for sine valg.
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Streiker for større forskjellerMakt er definitivt ikke drivkraften i mitt knøttlille LO-forbund. Det er en stor organisasjon og hovedkontoret snakker ikke for alle.
![]() |
#8 |
har tatt seg sammen
|
Delingen av tariffavtale slår veldig uheldig ut for vår del. Argumentet til UNIO/Akademikerne er at det skal lønne seg med høy utdannelse, det stemmer ikke for oss de siste årene. Med høye sentrale kronetillegg for de med lavere utdannelse som er organisert i YS-forbund, og en lav (om enn litt høyere) snittlønn for oss med lang utdannelse gir ikke nok i potten til å sikre samme lønnsvekst som de med lønnstrinn. Jeg venter spent på hva tvungen lønnsnemd faller ned på og vi er mange som vurderer å skifte til et LO-forbund om ikke staten vinner fram mot Akademikerne/UNIO. Er heldigvis ikke tatt ut i streik, for det ville vært vanskelig å holde moralen oppe.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, dette skjer, og vil skje i enda større grad nå som LO har gitt etter og godtatt denne tariffavtalen, som er nesten lik den akademikerne og Unio hadde. Men med minstelønnsbestemmelser, som Fersken skriver. Lokale forhandlinger skjer på individnivå, og er en helt ekstrem tidstyv! Sist redigert av Galathea : 04-06-24 kl 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Men det er vel poenget med fagforeninger også? Jeg kunne aldri vært med i Lektorlaget, fordi jeg er så sterkt i mot lokale lønnsforhandlinger og fordi jeg ikke orker elitismen.
![]() |
![]() |
#11 |
ctrl+z
|
Enig i karakteristikken av Lektorlaget, og det er klart det dreier seg om ideologi. Jeg kjenner bare ofte på hvor utrolig sterke vi kunne bært hvis vi sammen jobbet for å bedre lønns- og arbeidsvilkår mot en motpart som har blitt sabla kynisk og steil. Lokalt gjør man det jo i stor grad.
![]() |
#12 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Streiker for større forskjellerFor min del må gjerne udugelige folk få lite i lokale lønnsoppgjør. Har ikke behov for likhet, selv om tilsynelatende lik stilling.
![]() |
#13 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Streiker for større forskjellerDet er dessverre ikke alltid det som skjer i lokale forhandlinger, da. Det gir veldig mye større rom for den berømte trynefaktoren.
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 04-06-24 kl 09:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Helt eng. Dere som er for såkalt likhet, er der riktig med lik lønn for de 2 medarbeiderne med lik stilling og like oppgaver, når den ene spiller solitær og den andre ikke har tid til pauser, fordi den andre ikke bidrar ?
![]() |
#15 |
Dette høres ut som er personalsak, og det er sjefen som må ta tak i den som ikke gjør jobben sin, å ikke jobbe på jobben er vel oppsigelsesgrunn? Sist redigert av Galathea : 04-06-24 kl 09:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ad astra
|
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
Det finnes jo mye mellom der som skaper forskjell, men som på ingen måte er oppsigelsesgrunn.
![]() |
![]() |
#18 |
ctrl+z
|
Hvordan måles dette i ulike stillinger da? I forhandlinger som dette må det jo sees på det større bildet. Begge ordninger gir rom for urettferdighet, men jeg mener at sentrale tillegg sikrer de fleste best.
![]() |
#19 |
I dette eksempelet var det jo LO som hadde forhandlet fram en god avtale, og de andre foreningene som hadde en dårlig avtale. En frikjøpt tillitsvalgt i LO er lønnet av LO og skal selvfølgelig jobbe for sine medlemmer, og så kunne heller de andre foreningene jobbet for å få like gode ordninger og kjøpe ut tillitsvalgt. Mener du at den tillitsvalgte f.eks skulle jobbe for uorganiserte? Eller for medlemmer av andre organisasjoner så de kunne spare kostnader? Sist redigert av Galathea : 04-06-24 kl 11:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Streiker for større forskjellerFrikjøp er det forbundet som gjør, ikke arbeidsgiver. Så det er medlemmene i et fagforbund som betaler for det, og da kan man virkelig ikke forvente at andre skal være gratispassasjerer. (Sa visst galathea også - på en bedre måte enn meg.)
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|