|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Taco til 16 stkMeny.no har en mengdeberegning på det som jeg har brukt flere ganger med hell.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Taco til 16 stkI alle fall ikke gang opp deg selv / din familie til det antallet.... Been there, done that.
![]() |
#4 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Taco til 16 stkDette sier matprat:
![]() |
#5 |
Ute av drift
![]() Sv: Taco til 16 stkHer var den: https://meny.no/oppskrifter/Taco/Klassisk-norsk-taco/
![]() |
#6 |
Drømmer
|
![]() Sv: Taco til 16 stk
Det var lite kjøtt utfra hva endel andre sider sier. Derfor jeg håper noen har erfaring selv og kan si hvor mye de hadde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Taco til 16 stkDet kommer jo litt ann på hvem de 16 er også? Er det kompisene til storebror eller venninnene til lillesøster feks?
![]() |
#8 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Taco til 16 stkJeg hadde beregnet 150g kjøtt(deig) per pers såfremt du ikke vet at det kommer mange som er veldig små eller storspiste. Bommet en gang på taco (litt lite) og det vil jeg ikke oppleve igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Taco til 16 stkDersom det er mange barn og ungdommer, er min erfaring at det går mye kjøttdeig. Jeg hadde laget ekstra av det, og heller fryst evt rester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Drømmer
|
Jeg ser på en del sider at dett beregnes fra 150-200 g kjøtt, tenker det høres mye mer riktig ut enn 100 g som meny sier. 7 av de som kommer er fra 15-25 og de pleier spise en del. Vi har ikke plenty av oppbevaringsplass siden vi ikke feirer hjemme, men for lite mat er skrekken uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ute av drift
![]() Sv: Taco til 16 stkJeg har lagd taco til over 30 og synes den mengdeberegningen der var fin. Mulig jeg også ville gått litt opp på kjøtt, men det kommer an på så mye. (drikker man velkomstdrink først og det er party party går det kanskje litt mindre)
![]() |
#13 |
Ute av drift
![]() Sv: Taco til 16 stkOg der var det kommet info om at dere ikke skal være hjemme, ja.
![]() |
#14 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Taco til 16 stkMin erfaring med mange (særlig barn/ unge, men kan også gjelde voksne) er at det i utgangspunktet går mye mer kjøttdeig enn mengdeberegningene tilsier. Det vi har gjort for å demme litt opp for det så vi ikke raker opp og de siste ikke får kjøtt, er at vi har laget buffeten man forsyner seg på slik at man først forsyner seg med de ulike grønne alternativene og så ost og kjøttdeig til slutt. Evt. først sender rundt grønnsaker og sauser og venter med å sende rundt ost og kjøtt. så det er en mulighet å også legge opp rekkefølgen for å påvirke. Da rekker det bedre rundt enn om noen av de første klasker på 3 sleiver kjøttdeig og de siste må gå vegetar |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Taco til 16 stkJeg ville ha handlet følgende:
![]() |
#16 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Enig, synes 100g er lite per person. Jeg ville sørget for å ha ltt ekstra av kjøttdeig og ost, og så heller risikert at det gikk tomt for noen av grønnsakene. Er jo ikke krise om en må spise en lefse uten agurk på slutten, men kjipt uten kjøttdeig eller ost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
I mål
|
![]() Sv: Taco til 16 stkVi lager av 800 gram kjøttdeig til 5 stk. Jeg ville nok hatt 2,8 kg. Har også erfaring med at det går mye i selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Taco til 16 stkVi har fast tradisjon med tacomiddag fjerde juledag sammen med to andre familier. Vi er da 14 stk, ett litt stort barn, resten fra 19 år og opp. Vi pleier å bruke 4 x 400 gram kjøttdeig og det har aldri vært tomt. Men mulig vi er særdeles småspiste når det gjelder kjøtt, jeg bruker bare 300 gram når jeg lager til oss fem i familien også. Vi spiser bønner stekt i smør (eller andre varianter) i tillegg og synes vel det smaker like godt. Til juletacoen med 14 gjester bruker vi 4-5 bokser bønner. Grønnsaker har jeg ikke mengdeberegning på nå, men vi spiser nok mindre kjøtt og mer grønnsaker på tacoen vår enn mange andre gjør. Det er en smakssak og selvsagt en vanesak, vi spiser lite kjøtt ellers også. Med andre ord gjelder det vel å kjenne gjestene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
can-jur
|
![]() Sv: Taco til 16 stkVi hadde taco i går. 6 stk
![]() |
![]() |
#20 |
Ute av drift
![]() Sv: Taco til 16 stkVi serverte taco til 22 stk på jobb i dag. 8 pakker kjøttdeig, 2,4 kg. Etter de hadde spist var det fem til som spiste. Så tok jeg med meg restene hjem og det holder nesten til familien, vi blander med bønner i tillegg.
![]() |
|
|