|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Begrepet "trans"Trodde faktisk jeg hadde klar å opparbeide meg en nogenlunde forståelse av begreper, men blir usikker:
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Begrepet "trans"Hvis VG har skjønt denne personen riktig, så opplever han seg selv som trans, i alle fall.
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Begrepet "trans"Man skal alltid være varsom når man legger ord i munnen på andre, men: Jeg har inntrykk av at noe av det viktige for folk som kjenner på annerledeshet er å få lov til å velge merkelapp selv, i stedet for å få en merkelapp med et sett tilhørende forventninger klistret på seg. Dermed blir det viktige hva personen selv ønsker å omtale seg som og bli omtalt som, ikke at hen har valgt riktig merkelapp i henhold til noe slags objektive kriterier.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Begrepet "trans"Jeg skal ikke legge meg opp i den språklige diskusjonen, men jeg blir veldig glad når idrettsprofiler, særlig fra «maskuline sporter», står frem på denne måten.
![]() |
![]() |
#5 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Begrepet "trans"Jeg kjenner en ikke-binær transmaskulin person. Vedkommende er registrert som jente ved fødsel, har fått barn og har nå fått hormoner over en lang periode. Hen forklarer dette med trans veldig enkelt:Er du ikke en cisperson,en som altså lever med samme kjønn som da du ble født, er du en transperson. Jeg vet ikke om det eksisterer andre termer enn cis og trans,da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Begrepet "trans"(Skriver fra mobil, så blir ofte litt kluss med quoter)
Dette står i artikkelen:
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Begrepet "trans"
Nja, jeg kjenner en person som har et visuelt kjønnsuttrykk som samsvarer med det de ble født som, men som allikevel definerer seg som trans med de/dem-pronomen.
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Begrepet "trans"Det er ikke uten videre opplagt hva det vil si å «leve som» et bestemt kjønn. Som Luftslottet er inne på, er det viktige hva hver person selv identifiserer seg som og ønsker å kalles.
![]() |
#9 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Begrepet "trans"
|
![]() |
![]() |
![]() |
|