Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvilke typer løk setter dere i høst?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-24, 17:45   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilke typer løk setter dere i høst?

Jeg har lyst på tulipaner, kanskje noe krokus? Perleblomster?

Hva er lett å få til, og hva planter dere som bor der det blir mye snø og/eller kaldt på vinteren?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-24, 19:03   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke typer løk setter dere i høst?

Til helga skal jeg sette krokus, tulipan og påskelilje i hagen.

Gammel 23-09-24, 19:35   #3
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Hvitløk og allium, alt annet blir rådyrsnacks til våren.

Gammel 23-09-24, 19:53   #4
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Jeg har satt hvitløk.
Har lyst å sette safrankrokus, påskeliljer, tulipaner og masse annet når jeg blar rundt på hagesider.

Gammel 23-09-24, 20:04   #5
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg satt mye fint i fjor som kom i vår. Er spent på hvor mye av dette som kommer igjen, det blir testen på om det blir noe varig.

Det går mest i krokus, tulipaner og pinseliljer. .

Sist redigert av veobra : 23-09-24 kl 20:05. Årsak: Pinseliljer, ikke pinjekjerner
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-24, 21:04   #6
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg satte mye fint i fjor som ikke kom. Ingen kom.

Gammel 23-09-24, 21:58   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal sette safrankrokus, perleblomster og tulipaner. Tror aldri jeg har opplevd at løkplanter ikke kommer opp.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-24, 22:58   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Ouch... det har jeg ikke tenkt på.

Gammel 24-09-24, 11:18   #9
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har bestilt hvitløk så langt. Pleier å sette noe blomsterløk også, det er så koselig å gå å glede seg til våren og være spent på hvordan de nye blomstene blir! I fjor kjøpte jeg hvite snøstjerner, har mange blå fra før og de har spredd seg i plena, men de hvite var såå fine, så mulig det blir en pakke til av dem. Kanskje store allium også, om jeg kan finne en plass til dem.

Vi har kalde vintre, mye snø og sein vår, påske/pinseliljer, krokus, scilla og snøstjerner trives godt og kommer år etter år. Krokus, scilla og snøstjerner sprer seg også, så jeg har et par skråninger i hagen med et blått blomsterteppe i april. Tulipaner og perleblomster har jeg hatt mindre hell med. De små påskeliljene man kjøper som dekorasjon planter jeg alltid ut etter at de har visnet, og de kommer også tilbake i et par år, men så blir de borte. Julerosene har jeg også lyktes med å spare til våren og plante dem ut, de blomstrer fra november til mai og dukker opp hver gang snøen blir borte, herlig å ha blomster å glede seg over også om vinteren.

Sist redigert av Galathea : 24-09-24 kl 11:28.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 12:27   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Samme problem her, alt spises av rådyr. Spiser de ikke allium altså? Kanskje jeg skal prøve det da.. Er det noe annet rådyrene ikke liker?

Gammel 24-09-24, 12:33   #11
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Samme problem her, alt spises av rådyr. Spiser de ikke allium altså? Kanskje jeg skal prøve det da.. Er det noe annet rådyrene ikke liker?

Dagliljene får stå i fred. (Dvs, rådyrene tar tuppen av de første bladene, men rører ikke blomstene).

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 12:33   #12
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg skal sette safrankrokus, perleblomster og tulipaner. Tror aldri jeg har opplevd at løkplanter ikke kommer opp.

Det virker som det råtner noen steder i min hage. Det er steder jeg vet jeg har satt løk, som det ikke kommer noe særlig opp. Det kan komme litt, men ikke like mye som jeg satt. Jeg har også en del engangsløk, de kommer ikke den andre våren. Og det er jeg litt lei, jeg synes det meste jeg setter bør overleve.

Gammel 24-09-24, 13:02   #13
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Har lest dette, men kan ikke huske at de har spist allium i hagen.

Et år dekket jeg til løkene med hønsenetting, det fungerte og jeg hadde et flott bedd til konfirmasjon. I fjor var jeg for treg. Jeg har også lagt ut råull kjøpt på Reko, men usikker på om det er nok og hvor lang varighet den har.

Gammel 24-09-24, 13:41   #14
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Det virker som det råtner noen steder i min hage. Det er steder jeg vet jeg har satt løk, som det ikke kommer noe særlig opp. Det kan komme litt, men ikke like mye som jeg satt. Jeg har også en del engangsløk, de kommer ikke den andre våren. Og det er jeg litt lei, jeg synes det meste jeg setter bør overleve.

Jeg bor et ganske kaldt sted, så kanskje det hjelper? Har opplevd at flerårsløk har strøket med etter noen år, det er kanskje samme problem. Skjønner godt at du blir lei da!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 14:50   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt tulipaner for 1500 kr, de må plantes også. Jeg rekker ikke å nyte så mye av krokus i hagen så jeg kjører på med tulipaner, da er jeg mer utendørs. I år blir det mye orange og lilla. Det høres ikke så pent ut, men naboen på hytten har disse fargene sammen og det ser utrolig flott ut med de freshe fargene sammen så jeg prøver å kopiere det. Jeg har lyst på noe smått som blomstrer tidlig også ved siden av innkjørselen, men var litt usikker på hva jeg skulle kjøpe. Noen med forslag?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 15:23   #16
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Ruteliljer har jeg lyst på.

https://moseplassen.no/2015/05/ruteliljer/
https://moseplassen.no/2017/09/lok-i-krukker/

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.