|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
trenger lading
|
![]() Strikke større genser enn oppskrifta ...Dattera mi får besøk av sin amerikanske venn i jula. Jeg har lovet henne å strikke en Mariusgenser til han. Det skal liksom være julegave. Jeg har ikke møtt han. Har bare sett et bilde av han (og da bare hodet
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta...Jeg pleier å se hvor mye mer garn det går for de andre str. Om du skal opp feks tre str. Så ta differansen mellom feks m-xl og gange med to?
![]() |
![]() |
#3 |
trenger lading
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta...Her sitter jeg og klør meg i hodet...
![]() |
#4 |
trenger lading
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta...
Jeg tror jeg ender med det ja. Er et nøste per størrelse. Så 3 ekstra blå bør vel holde, og en hvit og rød. Er garn jeg alltids får brukt.
![]() |
#5 |
can-jur
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta...
Det må jo være feil? En rapport er jo en rapport uansett str? Den kan ikke være 3cm mindre i str xl liksom….
![]() |
![]() |
#7 |
trenger lading
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta...Jeg la inn spørsmålet på en gruppe på fb. Jeg prøver å ikke svare
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta...Særr?
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta...Jeg er enig i at det ikke fremstår logisk. En rapport vil jo være like stor uansett. Men kanskje måler man ikke overvidden nederst i rapporten? For hvis du feller av med rundfelling, så vil det ikke bli likt over hele. (Jeg strikker nesten bare med rund-/raglanfelling, men du skal kanskje strikke med isatte ermer og da burde det være likt hele veien.
![]() |
![]() |
#10 |
trenger lading
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta...Får beskjed om å ta mål, strikke prøvelapp, ermlengde...
![]() |
#12 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...Hvis du har strikket noe i samme garn før kan du kanskje måle det og se hvor stort 18 masker er? Og så dele på ønsket omkrets for å finne passende maskeantall? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
trenger lading
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...
Takk for tipset.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...Jeg ville kjøpt masse, masse garn, byttet til større pinner og latt det stå til.
![]() |
![]() |
#15 |
trenger lading
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...Rapport, eller mønsterrapport, er mønsteret som gjentas. I dette tilfelle 18 masker mønster. Minst tenking og ofte penest å endre en hel bredde av mønsteret. Mer vrient om mønsteret/rapporten er brei med mange masker.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...Åja. Takk! Jeg er vant til at det kalles diagram, men jeg har ikke strikket såååå mye med mønster.
![]() |
![]() |
#17 |
trenger lading
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...De hadde den oppskrifta med opp til 5XL på garnpikene. Jeg endte opp med å kjøpe Sandnes Duo (ull/bomull). Da blir den ikke så tung, og slipper nok at det klør (aner ikke om han plages av det. Ikke sikkert han vet det selv. Bruker vel ikke så mye ull i Texas...).
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...Hvis det er lett å låne en symaskin hadde jeg klippet opp etterpå. Det er jo der mønsteret er det blir frem- og tilbake-strikking, så det tar MYE tid. Det går greit når det bare er litt øverst rundt halsfellingen, men fra under ermene allerede, det er mye frem og tilbake altså.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...Jeg hadde strikket på rundfelling.
![]() |
![]() |
#20 |
trenger lading
|
![]() Sv: Strikke større genser enn oppskrifta ...Da er jeg i gang, ovenfra og ned, frem og tilbake. Selvsagt går det tregere på vrange, men Marius er ikke det mest kompliserte mønster å strikke frem og tilbake. Ca 1/3 ferdig med mønster på bakstykket. Tok største str, som er noen cm større enn jeg fikk oppgitt, men strikkefastheten min er ca 1 maske mer, så håpentligvis blir den nokså riktig.
![]() |
|
|