Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Bildelagring

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-24, 08:20   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bildelagring

Eksmannen min sitter på alle bildene vi har tatt de siste årene lagret på datamaskin og ekstern harddisk. Dette har han hatt kontroll på. Problemet er at nå har jo jeg lyst til å få disse bildene også. Hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg aner ikke hvordan jeg på en enkel måte kan få lagret alt dette og få tilgang til det når jeg trenger det.

Kan jeg kjøpe en ekstern harddisk og be ham kopiere over? Kan en slik kobles til laptop når jeg trenger det? Finnes det en egnet skytjeneste der man lett kan få lagt inn alt dette? (det er veldig mye)

Jeg har selv bare en enkel laptop og vil bare trenge disse gamle bildene når jeg feks lager fotobøker.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-24, 08:31   #2
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bildelagring

Dropbox?

Gammel 17-10-24, 09:01   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker Onedrive. Der kan man også enkelt dele med andre (men det kan man nok med de fleste skytjenester).

Gammel 17-10-24, 09:17   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker Jottacloud, skylagring er mye enklere. Da kan du bare overføre fra disken.

Jeg har backup på en ekstern harddisk også, men det er fordi jeg er paranoid.

Gammel 17-10-24, 09:20   #5
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

OneDrive har vel en grense, i tillegg er du avhengig av at den er tilgjengelig. Kan en stor minnepinne fungere som extra sikring?

(Helten og jeg lagrer bilder på en felles server/disk vi begge når fra PCene våre. Alt mitt og det vi har felles forhold til ligger også på min private PC. Jeg synker min PC til den serveren med ujevne mellomrom. Da vet jeg at jeg har tilgang til alt om serveren feiler eller Helten tar med sitt og forlater meg.)

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-24, 09:23   #6
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi bruker Jottacloud, skylagring er mye enklere. Da kan du bare overføre fra disken.

Jeg har backup på en ekstern harddisk også, men det er fordi jeg er paranoid.

Det er vel jeg også på sett og vis. Dessuten husker jeg godt en tid hvor systemer og overføringer og tilganger var vesentlig mer komplisert og mye mindre stabilt tilgjengelig enn nå.

Gammel 17-10-24, 09:54   #7
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

+1 på Jottacloud. Har app på mobilen og har enkel tilgang til bildene mine når som helst.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-24, 09:57   #8
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

OneDrive har vel en grense,

Avhengig av abonnement kan man lagre opptil 5TB så du skal ha fryktelig mange bilder for at ikke det skal være nok. Man får 1TB gratis og bare det er vel over 200 000 bilder.

Gammel 17-10-24, 10:07   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Kan jeg kjøpe en ekstern harddisk og be ham kopiere over? Kan en slik kobles til laptop når jeg trenger det?

Jeg støtter forslagene du har fått om skytjenester. Men vil svare på dette. Ja, du kan kjøpe en ekstern disk og ja du kan koble den til laptop når du vil. De kobles til med USB.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-24, 10:16   #10
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en ekstern harddisk som er nærmere 20 år gammel, og virker fortsatt, så det kan og være en god løsning.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-24, 11:26   #11
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har plan om å få eksen til å kopiere over på en ekstern harddisk til meg. Det er bilder fra tidlig 2000-tall, så blir alt for mye data å legge i sky siden mange bilder er tatt med speilreflekskamera.

Gammel 17-10-24, 11:34   #12
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker også JottaCloud. Alle bilder jeg tar på mobilen lastes automatisk opp dit. I tillegg kan jeg enkelt laste opp bilder fra pcn.

I ditt tilfelle tror jeg jeg hadde opprettet en bruker på JottaCloud og gitt innloggingsinfo til eksmann og bedt ham laste opp alle bildene der. Og så bytter du selvfølgelig passord når han er ferdig med jobben.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-24, 11:48   #13
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Jeg har plan om å få eksen til å kopiere over på en ekstern harddisk til meg. Det er bilder fra tidlig 2000-tall, så blir alt for mye data å legge i sky siden mange bilder er tatt med speilreflekskamera.

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg bruker også JottaCloud. Alle bilder jeg tar på mobilen lastes automatisk opp dit. I tillegg kan jeg enkelt laste opp bilder fra pcn.

I ditt tilfelle tror jeg jeg hadde opprettet en bruker på JottaCloud og gitt innloggingsinfo til eksmann og bedt ham laste opp alle bildene der. Og så bytter du selvfølgelig passord når han er ferdig med jobben.

Men er det lett å laste opp en så enorm mengde på JottaCloud, eller bør jeg heller ta det gamle på en ekstern harddisk og nye ting på Jotta? Vi har også bilder fra type 2005.

Gammel 17-10-24, 11:52   #14
Timar
Klar

Timar sin avatar

Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Men er det lett å laste opp en så enorm mengde på JottaCloud, eller bør jeg heller ta det gamle på en ekstern harddisk og nye ting på Jotta? Vi har også bilder fra type 2005.

Det er jo hele fordelen med uendelig plass på JottaCloud og enkel tilgang til bildene.

Putter du bilder fra 2005 på en ekstern harddisk så kommer du aldri til å se på dem igjen. Jeg har selv tømt en ekstern harddisk for bilder og fått dem opp i skyen til JottaCloud.

Sist redigert av Timar : 17-10-24 kl 23:22.
Gammel 17-10-24, 12:08   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Og hvor vanskelig vil det være for eksmannen å laste opp dit? Tar det ham lang tid? Er det noe jeg kan be ham om?

Gammel 17-10-24, 12:14   #16
Timar
Klar

Timar sin avatar

Standard

Og hvor vanskelig vil det være for eksmannen å laste opp dit? Tar det ham lang tid? Er det noe jeg kan be ham om?

Ja. Han må bare logge seg inn i tjenesten, velge "last opp bilder" og angi hvor de skal lastes opp fra. Og så står pcn og jobber for seg seg selv mens han kan gjøre noe helt annet.

Gammel 17-10-24, 12:19   #17
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville hatt en egen harddisk i tillegg. Jeg vet også at min man ikke nødvendigvis vil koble seg til alle tjenester. Jeg har fått alle våre bilder på en ekstern disk en gang, som en diger minnepinne. Jeg vil helst ikke ha alt ett sted, men minst en kopi til.

Gammel 17-10-24, 20:32   #18
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Jeg har ikke noe i mot skytjenester og bruker det til f.x. deling og ting jeg trenger tilgang til utenfor hjemmet og min PC. Men langtidslagring og komplett arkiv, det er på disker her i huset, med sikkerhetskopier andre hemmelige steder. Vi har rutine på dette.

Gammel 17-10-24, 21:16   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min eks lagret bilder til meg på CD rett og slett (er jo noen år siden).

Gammel 18-10-24, 12:16   #20
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Det er jo hele fordelen med uendelig plass på JottaCloud og enkel tilgang til bildene.

Putter du bilder fra 2005 på en ekstern harddisk så kommer du aldri til å se på dem igjen. Jeg har selv tømt en ekstern harddisk for bilder og fått dem opp i skyen til JottaCloud.

Det er sikkert nok plass til å laste opp. Men jeg vil rydde samtidig som jeg laster opp i min bildedelingsapp. Det er ganske mange bilder av det samme motivet fra tidlig digitalkamera-tid. Og jeg vil ikke lagre alt på nett, men ha backup på disk. Så for meg vil det funke bedre å få alt på ekstern hardisk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.