|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Foreldredrap - medieomtale?Tidligere ble jo ikke partnerdrap omtalt hvis vedkommende tok selvmord i etterkant. Jeg mener også at de ikke etterforsket saker hvis gjerningsmannen var død. Nå omtales sakene i media som drap og selvdrap (som jeg tror er er forholdsvis nytt ord) og de etterforskes selvmord om antatt gjerningsmann er død.
![]() |
#2 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Foreldredrap - medieomtale?Den mistenkte er jo ikke død?
![]() |
#3 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Foreldredrap - medieomtale?Stemmer det at dette ikkje blei omtalt før? Det var ein god del medieomtale av partner- og familiedrap etterfulgt av sjølvmord i Sveio i 2002-2003-ish. Eg hugser den saken spesielt godt og meiner det har vore fleire slike sakar i mediene opp gjennom?
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Foreldredrap - medieomtale?
Ja, vi er enige her. Jeg tok bare frem hvordan partnerdrap og selvdrap ble omtalt i media som en paralell, for der har omtalen endret seg.
Ja, det var egentlig det som var spørsmålet mitt: Husker jeg feil eller har denne type drap endret medieomtale (slik som partnerdrap og selvdrap har)? Jeg vet ikke, er rett og slett usikker.
Jeg er enig i at det er veldig viktig hvordan vi kommuniserer rundt hendelser. Og det er derfor jeg synes det er interessant om jeg rett og slett husker feil (FP bruker å være et bra sted for å sjekke det
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Foreldredrap - medieomtale?
Jo, omtalen er ny. Å kalle det drap. Før ble dette kalt familietragedie i mediene. Første sak der politiet var HELT tydelig på at dette var drap/selvmord var et familiedrap i Stavanger i 2007.Det ble slått ganske stort opp at politiet var så tydelige i denne saken. https://www.nrk.no/rogaland/xl/da-fa...007-1.16828356
02 10 Sist redigert av Fluke : 24-10-24 kl 08:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|