|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg har vært på seminar, hvor det som den største selvfølge i verden åpenbart var benyttet AI til både ett og hitt, ilustrasjoern og underholdning.
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Tenker du privat eller til jobb? Hvis du bruker AI i jobbsammenheng må du først sjekke om arbeidsgiver har spesielle retningslinjer for bruk av AI, når det gjelder hvilke tjenester man kan bruke, hva det kan brukes til og hvordan det skal merkes m.m. Her må vi for eksempel kun bruke Gemini, som er googles AI-verktøy, og har ikke lov til å bruke f.eks Chat GPT i jobbsammenheng. Dette er fordi arbeidsplassen har avtale med Google, som gjør at informasjon vi putter inn, når vi er innlogget med jobb-bruker, ikke brukes videre til læring.
![]() |
#3 |
Klar
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg er pilotbruker av Copilot på jobb, og har appen installert på mobilen også. Det sagt, jeg har ikke kommet dit at jeg alltid bruker den i stedet for Google.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tatt på
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?ChatGTP kan brukes gratis, trenger ikke å betale for det. Men da er det uten noen tilleggsfunksjoner.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg betaler selv om ChatGPT, og har CoPilot gjennom jobben. Har også Sikt gjennom OsloMet. Liker best ChatGPT, men hvis det er veldig jobbrelatert så bruker jeg CoPilot. Men jeg legger uansett aldri noe inn som det er personvernregler på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg bruker mest copilot, for det er integrert med alle greiene på jobb. Bruker også Adobe til bilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
søt
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg bruker Copilot på jobb (i Edge), og jeg har også lisens påden som er integrert i alle Microsoft 365-produktene.
![]() |
#8 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg har betalingsversjon av ChatGPT og CoPilot. Men seriøst, hvis jeg bare skal ha et kjapt svar på noe, så bruker jeg Google. Det er en søkemotor (og jeg er god på skrive gode søk), mens AI er en sammenstiller i mine øyne. En tekst/innholdsgenerator. Som er treg i forhold til et raskt søk. Men det er nå meg da.
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg bruker ikke KI som Google. Jeg bruker det som en samtalepartner, for å gi meg ideer og innspill, til å lage bilder, og til å bare ha det gøy med. Jeg digger mulighetene som ligger i KI. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg bruker gratisversjonen av ChatGPT og kaller den min nye venninne som vet alt (men som dessverre uttrykker seg skråsikkert selv om jeg beviselig vet at svaret er feil, så bruk med omhu!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg tenker slett ikke til jobbsammenheng. Vet det testes copilot, men jeg er ikke av dem som tester det og ca søt jeg gjør er jo regnskapet til kundene, så jeg tenker ikke begynne å skrive kundebrev i ai nei. Tenkte privat/for gøy
![]() |
#13 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Perplexity bruker jeg. Har helt sluttet med chat etter at jeg oppdaget det. Det er en slags mellomting mellom Google og chat gpt. Man får skikkelige svar, og referanser til hvor den henter informasjon fra.
![]() |
#14 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?I jobbsammenheng må jeg bruke co-pilot. Den er visst kryptert. Privat bruker jeg AI lite, men tar et lite fag på høyskole nå og har brukt chatGPT ved innleveringsoppgaver. Selv føler jeg at det er juks, men det er innmari tidsbesparende. Brukte den til å lage struktur på oppgaven, skrive om deler av tekst og lignende.
![]() |
#15 |
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Spennende å lese om hva dere bruker og hvordan. Jeg har jo reelt slett ikke peiling
![]() |
#16 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Abonnerer
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Vi har Copilot på jobb, og det er snakk om at vi skal få betalingsversjonen av ChatGPT.
![]() |
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Koding er visstnok det aller mest nyttige å bruke AI til. AI hjelper også med sånt som formler i excel etc.
![]() |
#19 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg bruker det egentlig bare i jobbsammenheng, med unntak av litt fjas. Men vet mange for eksempel bruker det til å planlegge ferier, lage ukemenyer, og sånne ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg brukte ChatGPT på ferie til å legge opp reiseruter på ferie (hvor er det fine steder å stoppe underveis fra A til B), hvor kan vi spise, er det noe å se i nærheten av landsby X etc. Jeg har også brukt den til å gi forklaringer om sykdom, tolkning av blodprøvesvar etc. for å få et mye mer forståelig svar enn det legen og googling gir. Den har også vært nyttig når det gjelder å forstå prosesser (ozongassing av et rom for å få bort lukt), kjappe oppskrifter til middager, forklaringer på ord, oversettelser, enkle tekster, hundens helse og en haug av andre ting. Der jeg har merket problemer, er hvis jeg spør den om enkeltpersoner eller enkeltbedrifter, slik som faktaopplysninger om hvem som er CEO, hvor en kjent person har tatt sin utdannelse etc. Da påstår den bastant ting som jeg VET er feil. Påpeker jeg det, sier den beklager og påstår noe annet, fortsatt like bastant og feil. Den oppgir ikke kilder, men har f.eks. ikke tilgang til LinkedIn etc. som hadde gjort det lettere for den å gi riktige svar. Jeg skulle ønske den kunne innrømmet at den ikke visste enkelte ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|