Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Bruk av AI - hvilke verktøy?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-24, 15:07   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Bruk av AI - hvilke verktøy?

Jeg har vært på seminar, hvor det som den største selvfølge i verden åpenbart var benyttet AI til både ett og hitt, ilustrasjoern og underholdning.

Og hvor rundt et bord på 8, to stk helt uten større tanke enn heg ville brukt for å google, tok opp telefonen for å spørre AI om noe, på et tidspunkt.

Men hva benytter man ? Hvor går man? google kan jeg, for det har telefonen min. AI? Betal-tjenester? Noe fungerende gratis? Hva er greia?

Hva bruker dere?

Jeg er avleggs....

Gammel 28-10-24, 15:16   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?

Tenker du privat eller til jobb? Hvis du bruker AI i jobbsammenheng må du først sjekke om arbeidsgiver har spesielle retningslinjer for bruk av AI, når det gjelder hvilke tjenester man kan bruke, hva det kan brukes til og hvordan det skal merkes m.m. Her må vi for eksempel kun bruke Gemini, som er googles AI-verktøy, og har ikke lov til å bruke f.eks Chat GPT i jobbsammenheng. Dette er fordi arbeidsplassen har avtale med Google, som gjør at informasjon vi putter inn, når vi er innlogget med jobb-bruker, ikke brukes videre til læring.

Gammel 28-10-24, 15:33   #3
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg er pilotbruker av Copilot på jobb, og har appen installert på mobilen også. Det sagt, jeg har ikke kommet dit at jeg alltid bruker den i stedet for Google..

Ellers er jo ChatGTP utbredt, men jeg tror du må betale for den utover en kort prøveperiode.

Dall E er en god tjeneste for å lage illustrasjoner. Her kan du lage noen gratis før du må betale. Det er veldig gøy å leke med!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-24, 15:42   #4
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

ChatGTP kan brukes gratis, trenger ikke å betale for det. Men da er det uten noen tilleggsfunksjoner.
CoPilot om du er Windowsbruker
Gemini for Google.

Bare ikke bruk sensitiv persondata.

Her er gratiskurs som tar litt tid, men gir god forståelse. https://www.elementsofai.com/no

Gammel 28-10-24, 17:15   #5
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betaler selv om ChatGPT, og har CoPilot gjennom jobben. Har også Sikt gjennom OsloMet. Liker best ChatGPT, men hvis det er veldig jobbrelatert så bruker jeg CoPilot. Men jeg legger uansett aldri noe inn som det er personvernregler på.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-24, 18:13   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker mest copilot, for det er integrert med alle greiene på jobb. Bruker også Adobe til bilder.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-24, 18:28   #7
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker Copilot på jobb (i Edge), og jeg har også lisens påden som er integrert i alle Microsoft 365-produktene.

Gammel 28-10-24, 19:49   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har betalingsversjon av ChatGPT og CoPilot. Men seriøst, hvis jeg bare skal ha et kjapt svar på noe, så bruker jeg Google. Det er en søkemotor (og jeg er god på skrive gode søk), mens AI er en sammenstiller i mine øyne. En tekst/innholdsgenerator. Som er treg i forhold til et raskt søk. Men det er nå meg da.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-24, 20:13   #9
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke KI som Google. Jeg bruker det som en samtalepartner, for å gi meg ideer og innspill, til å lage bilder, og til å bare ha det gøy med. Jeg digger mulighetene som ligger i KI.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-24, 21:56   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker minst mulig AI fordi jeg har sett opptil flere filmer i mitt liv og vet at dette, sammen med Tinder, er begynnelsen på slutten av menneskeheten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-24, 22:00   #11
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker gratisversjonen av ChatGPT og kaller den min nye venninne som vet alt (men som dessverre uttrykker seg skråsikkert selv om jeg beviselig vet at svaret er feil, så bruk med omhu!)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-24, 05:39   #12
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker slett ikke til jobbsammenheng. Vet det testes copilot, men jeg er ikke av dem som tester det og ca søt jeg gjør er jo regnskapet til kundene, så jeg tenker ikke begynne å skrive kundebrev i ai nei. Tenkte privat/for gøy

Google til googling. Men vet sannelig ikke. Jeg vet ikke hva jeg skulle bruke det til. For tale til konfirmanter skriver jeg nok fortsatt selv (og holder meg ikke til manus uansett) og sånn ellers så driver jeg ikke og skriver så mye som jeg skulle brukt det til. Tror jeg.

Det er derfor jeg blir så forundret når jeg vet flere har chatgtp eller lignende på mobilen. Hva skal man med det? Jeg er som sagt avleggs, og har ikke helt skjønt det.

(Totalt avleggs. Jeg hører ikke på podcast og blir irritert når avisene har video i stedet for artikler. Definitivt dersom de ikke er tekstet. Jeg har mobilen så godt som alltid lydløs for medier. Jeg bruker den jo sånn som nå. Med andre sovende i samme rom )

Gammel 29-10-24, 05:55   #13
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Perplexity bruker jeg. Har helt sluttet med chat etter at jeg oppdaget det. Det er en slags mellomting mellom Google og chat gpt. Man får skikkelige svar, og referanser til hvor den henter informasjon fra.

Gammel 29-10-24, 06:56   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I jobbsammenheng må jeg bruke co-pilot. Den er visst kryptert. Privat bruker jeg AI lite, men tar et lite fag på høyskole nå og har brukt chatGPT ved innleveringsoppgaver. Selv føler jeg at det er juks, men det er innmari tidsbesparende. Brukte den til å lage struktur på oppgaven, skrive om deler av tekst og lignende.

Gammel 29-10-24, 07:52   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Spennende å lese om hva dere bruker og hvordan. Jeg har jo reelt slett ikke peiling

Gammel 29-10-24, 07:54   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Abonnerer

Gammel 29-10-24, 08:00   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Copilot på jobb, og det er snakk om at vi skal få betalingsversjonen av ChatGPT.

Jeg skal ikke si at jeg er en aktiv bruker, men jeg har forsøkt meg på noen småting. Den var for eksempel mye bedre enn google på å fortelle meg hvor mange kommuner det totalt er i 7 navngitte fylker.

Mannen min påstår at jeg snart ikke trenger å lage presentasjonene mine selv, men når jeg har forsøkt meg mener jeg at jeg foreløpig er langt bedre enn AI. Selv bruker han det mye i jobben, men han er systemutvikler og får hjelp til koding. Jeg antar at maskinlæringen har kommet lenger på det feltet, for der er det flere aktive brukere.

Gammel 29-10-24, 08:50   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koding er visstnok det aller mest nyttige å bruke AI til. AI hjelper også med sånt som formler i excel etc.

Gammel 29-10-24, 08:57   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker det egentlig bare i jobbsammenheng, med unntak av litt fjas. Men vet mange for eksempel bruker det til å planlegge ferier, lage ukemenyer, og sånne ting.

På jobb bruker jeg det mest til skriving, enten for et utkast til en artikkel (må skrives om ganske mye som regel), eller til å få forslag til andre måter å formulere noe på (det syns jeg fungerer veldig bra).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-24, 08:58   #20
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg brukte ChatGPT på ferie til å legge opp reiseruter på ferie (hvor er det fine steder å stoppe underveis fra A til B), hvor kan vi spise, er det noe å se i nærheten av landsby X etc. Jeg har også brukt den til å gi forklaringer om sykdom, tolkning av blodprøvesvar etc. for å få et mye mer forståelig svar enn det legen og googling gir. Den har også vært nyttig når det gjelder å forstå prosesser (ozongassing av et rom for å få bort lukt), kjappe oppskrifter til middager, forklaringer på ord, oversettelser, enkle tekster, hundens helse og en haug av andre ting. Der jeg har merket problemer, er hvis jeg spør den om enkeltpersoner eller enkeltbedrifter, slik som faktaopplysninger om hvem som er CEO, hvor en kjent person har tatt sin utdannelse etc. Da påstår den bastant ting som jeg VET er feil. Påpeker jeg det, sier den beklager og påstår noe annet, fortsatt like bastant og feil. Den oppgir ikke kilder, men har f.eks. ikke tilgang til LinkedIn etc. som hadde gjort det lettere for den å gi riktige svar. Jeg skulle ønske den kunne innrømmet at den ikke visste enkelte ting.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.