Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn for "mannearbeid"

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-24, 12:07   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Navn for "mannearbeid"

Jeg tenker da på arbeidsoppgaver som
- skifte dekk
- rengjøre sluk
- male
- sette opp hyller/møbler
- bære tyngre ting

Skjønte plutselig at jeg ikke hadde noe ord for det! En smule kjønnsterotypisk og dårlig ord er "mannearbeid".

Husarbeid synes jeg er et helt ok ord for vaske klær, rydde, oppvask etc, men synes ikke at det å rengjøre sluk er husarbeid. Hvilket ord bruker dere?

Gammel 21-11-24, 12:12   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn for "mannearbeid"

Det meste av det der regner jeg som husarbeid.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 12:13   #3
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Vedlikehold, og oppussing/møblering på de siste tre tingene?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 12:14   #4
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

TJa, å skifte dekk kalle jeg å skifte dekk. Eller som mannen påpeke, skifte HJUL, ikke bare dekket, faktisk.

Å rense sluket er en del av husarbeidet som jeg utsetter. (vel, jeg tar opp i dusjen etter meg nårjeg har dusja altså, jeg har elstremt stor andel av ansvaret for hår i sluk, så jeg tar det fortløpende) Å male og montere møbler går gjerne under "opp-pussing".

Jeg har ikke en sekkebetegnelse på det, da måtte et i så fall vært "mannfolkarbeid" ja, men fra barnsben er jeg jo oppvokst med at og bake brød og vaske gulv er mannfolkarbeid, for et er tungt. (Min kronisk syke mor, og min funksjonsfriske far, da ble det til at å vaske gulv var han jobb, spesielt før vi fikk microfibermopper og tørrmopping i hus, med god gammeldags gulvklut og langkost var det tungt å vri opp og tungt å vaske. )

Gammel 21-11-24, 12:23   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, det er i hvertfall ikke mannearbeid.

Dekkskifte/slukrens/maling/etc går som vedlikehold i min bok.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 12:27   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, vedlikehold kan det nok godt kalles.

Gammel 21-11-24, 12:42   #7
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor i all verden skal dette kjønnsdeles? Jeg gjør alt det du sier her, uten å tenke at det er noe som burde være tillagt det andre kjønn. Kryp ut av båsene dine, Him.

Gammel 21-11-24, 12:48   #8
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

- skifte dekk
- rengjøre sluk
- male
- bære tyngre ting

Skjønte plutselig at jeg ikke hadde noe ord for det! En smule kjønnsterotypisk og dårlig ord er "mannearbeid".

Husarbeid synes jeg er et helt ok ord for vaske klær, rydde, oppvask etc, men synes ikke at det å rengjøre sluk er husarbeid. Hvilket ord bruker dere?

Det er sånt jeg sier at VI må skifte dekk, men kan likegreit øve inn å si du om det til mannen for jeg mener jo at det er han som må gjøre det

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 12:56   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

- skifte dekk
- rengjøre sluk
- male
- bære tyngre ting

Holder meg til vedlikehold, husarbeid, ommøblering.

Dekkskift var mannens oppgave til vi begynte med dekkhotell. Nå er det jeg som fikser det.
Plukke opp hår fra risten i dusjen er en nesten daglig oppgave og del av det å tørke opp etter at man har dusjet. Dyprens nedover slukene går ofte til mannen, mens jeg tar noen andre ekle oppgaver. Bære tunge ting samarbeider vi om, men ettersom ungene vokser til, så får de hjelpe til med det. Akkurat nå er guttene størst og sterkest.

Skru i veggen og noe sparkel/malearbeid er fortsatt mannens domene, fordi jeg ikke er nøyaktig nok - samtidig som han har fått grunnleggende opplæring og fikser det lettere enn meg. Reparasjon av tekstiler er mitt domene - fordi jeg liker det og kan det. Kjenner mange damer som ikke kan sy eller reparere klær også.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 13:10   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vedlikehold, skifte dekk, oppussing er det vi kaller det. Jeg er enig i at det ikke kalle husarbeid. Å bære tunge ting kalles nok: "gutter: kan dere bære denne hyllen for meg?"

Å handle kalles enten å gå på butikken eller å handle.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 13:14   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe klart fellestrekk ved disse tingene. Rengjøre sluk synes jeg absolutt er husarbeid. Eller vedlikehold, litt avhengig av hvor stor jobb det er. Maling er oppussing, eventuelt vedlikehold. Skifte dekk er vedlikehold, det også, hvis man ikke vil kalle det bilarbeid eller noe sånt? Bæring er bæring; hvis man bærer ting opp på loftet, er det rydding, og hvis man flytter møbler til et annet sted, er det ommøblering.

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hvorfor i all verden skal dette kjønnsdeles?

Jeg oppfatter him som at hun nettopp spør etter et ord som ikke er definert ut fra kjønn.

Gammel 21-11-24, 13:28   #12
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker nok ikke ordet husarbeid så mye. Jeg snakker om rydding, vasking, klesvask ol. Jeg kategoriserer en del av det du sier som vedlikehold, oppussing ol. Jeg tror ikke jeg har savnet noe som er mer felles for alt hjemmearbidet som ikke er husarbeid. Vi har vel fått det tredje skiftet som betegnelse på alt planleggingsarbeidet og mye av det usynlige. Jeg oppfatter ikke at det som nevnes i HI er innen den kategorien i alle fall.

Gammel 21-11-24, 13:36   #13
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser vedlikehold er foreslått, det er kanskje ganske nært? (Tror bare ikke jeg har snakket om denne type oppgaver i en "sekkebetegnelse" før?)

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Vel, det er i hvertfall ikke mannearbeid.

Hvorfor i all verden skal dette kjønnsdeles? Jeg gjør alt det du sier her, uten å tenke at det er noe som burde være tillagt det andre kjønn. Kryp ut av båsene dine, Him.

Det er jo det som er spørsmålet? Jeg er vokst opp med at det kalles mannfolkarbeid, men det er jo gått bittebittelitt tid + at da jeg vokste opp var arbeidet mer omfattende (fordi det var mindre vanlig å kjøpe hjelp og det var mer duppeditter <- tema for neste tråd?)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ser ikke noe klart fellestrekk ved disse tingene.

Fellestrekket er at det er "sjeldent husarbeid" som av og til "outsources" (Skifte hjul feks. For meg stemmer det ikke å kalle det for husarbeid, for det skjer mye oftere. Husarbeidet er for meg kanskje det vedlikeholdet som gjøres på daglig eller ukentlig basis? )

Gammel 21-11-24, 13:49   #14
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Det er arbeid. Punktum.

Gammel 21-11-24, 14:08   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fellestrekket er at det er "sjeldent husarbeid" som av og til "outsources" (Skifte hjul feks. For meg stemmer det ikke å kalle det for husarbeid, for det skjer mye oftere. Husarbeidet er for meg kanskje det vedlikeholdet som gjøres på daglig eller ukentlig basis? )

Ja, jeg ble jo sittende og gruble på hva som er definisjonen på «husarbeid». Det er kanskje rengjøring, matlaging og «forebyggende vedlikehold», liksom? (Som i å rense sluket før det går tett og man må reparere.) Men det er jop flere typer husarbeid som vi, for eksempel, gjør sjeldnere enn folk med bil skifter hjul på dem.

Mulig det er nyttigere å dele opp på en annen måte, for eksempel

• rengjøring (inkludert slukrensing)
  • rydding (inkludert å bære på loftet)
  • matlaging
  • vedlikehold (inkludert enkel reparasjon)
  • innkjøp
  • ommøblering
  • oppussing
  • hagearbeid
  • bilarbeid

Men hva slags definisjoner man trenger, kommer jo an på hva man skal med dem. Og der vet jeg ikke hva du har behov for.

Gammel 21-11-24, 14:14   #16
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Skifte dekk = bilhold
Bære tunge ting = rydding, oppussing, hagearbeid, eller ommøblering (kan også inngå i bilhold om man måbære tunge dekk)

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 14:38   #17
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men hva slags definisjoner man trenger, kommer jo an på hva man skal med dem. Og der vet jeg ikke hva du har behov for.

Ja, her var det mest at jeg har en del arbeidsoppgaver som jeg skal snakke med noen om - og så oppdaget jeg da jeg skulle si noe at jeg hadde bare dette gammeldagse ordet: "mannfolkarbeid". Klarte å overraske meg selv der, gitt!

Og etter det begynte jeg å tenke på hvordan man kategoriserer og snakker om arbeid som man gjør privat Jeg bruker selv ordene: Husarbeid og økonomi. Så jeg har tenkt på hva jeg vil definere som husarbeid. Og hvis jeg snakker om noen om en konkret oppgave så sier jeg selvfølgelig "ta opp låsen i vasken fordi den er tett" (det er vel ingen som sier de gjør husarbeid mens de legger sammen klær heller? De fleste er vel helt konkrete når de snakker om spesifikke ting? Hvis folk spør hva jeg skal ha på meg på julebordet, så svarer jeg: "Blir nok en langermet kjole". Jeg svarer ikke klær )

Gammel 21-11-24, 14:42   #18
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier ofte bare husarbeid. Kanskje fordi det for meg innebærer å fyke rundt uten en plan og gjøre litt her og litt der.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 14:44   #19
him
Leser

him sin avatar

Standard

Det er arbeid. Punktum.

Ja overordnet er det jo det

Arbeid er for meg både: privat arbeid, betalt arbeid, frivillig arbeid. Arbeid for meg defineres av at det er noe jeg gjøre, jeg kan ikke velge det vekk. Feks opplevde jeg det som like mye arbeid å låse opp gymsalen som foresatt i korpset som det å skrive en rapport på jobb i dag. Opplever også det å være i møte med skole, skrive søknad om parkeringstillatelse og følge andre til lege som arbeid. (Men det å gå til lege selv, det er ikke arbeid, merkelig nok) Arbeid kan være morsomt, interessant, kjedelig, tungt etc så for meg er det forpliktelsen som skiller det fra feks en fritidsaktivitet.

Gammel 21-11-24, 15:09   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å rense sluket er ikke noe som bør kjøres sjeldent, og kjenner ingen som outsourcer det. Men man kan kalle det ekkelt arbeid.

Det er for øvrig mye husarbeid jeg ikke gjøre ukentlig, som større husvasker, vaske vinduer, tørke støv av lister osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.