Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Organisering av litteratur - så man faktisk finner igjen ting?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-24, 20:04   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Organisering av litteratur - så man faktisk finner igjen ting?

Jeg leser mye, både bøker, e-bøker og ikke minst en haug med forskjellige digitale artikler og pdf-er.

Men jeg har ingen fornuftig måte å ha oversikt over alt på! Jeg har prøvd å lage et system i Notion, og det systemet er godt, for all del, men mye (veldig mye) arbeid å opprettholde. Sånn at det faktisk ikke helt blir gjort.

Jeg drukner i pdf-er, og mange er det markeringer eller kommentarer i. Samme i e-bøker. (Der sendes også filene til Notion, og det skjer automatisk, så jeg kan søke opp ting der)

Største problemet med Notion er at jeg kan ikke markere pdf-er i programmet, men må gjøre det i annet program eller på nett, også sende det til Notion.

Største problemet er at jeg vet egentlig ikke hva jeg ser etter. Jeg har sett på Zotero, men er veldig usikker på om det faktisk dekker behovet mitt?
Fysiske bøker er jo greit, de ser jeg jo, men prøver å notere hvis jeg kommer over noe jeg tror jeg kan ha bruk for siden.

Noen tips?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-24, 15:43   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Organisering av litteratur - så man faktisk finner igjen ting?

Jeg bruker endnote til oppgaveskriving og laster inn pdfer osv. men hva med bare et word dokument?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-24, 17:18   #3
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har begynt å se litt på Zotero i dag, og det ser ut som det kan funke ganske bra.

Det er snakk om mye forskjellig jeg har lagret. Og alt har jeg ikke lest enda, men vil lese siden, etter å ha bare skumlest.

Det som virker greit med Zotero er tags, da det ofte dekker flere ting.

Lillesøster 09
Gammel 07-12-24, 22:32   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt EndNote, og synes det fungerte fint. Zotero er jo i samme gate, men fordi jeg lærte EndNote først fikk jeg ikke helt til Zotero. Hadde betal-vrrsjin gjennom jobb og studiested så det var veldig greit. Tok et sånt kurs på biblioteket - det var verdt de to timene det tok eller hva det var.
Det fine med slike programmer er jo at det er så greit å hente kilde/referanse fra de store samlingene som f.eks PubMed. Så det ville vært viktig for meg - at det er enkelt å koble til de løsningene jeg bruker.

Gammel 07-12-24, 22:51   #5
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får dere ikke EndNote der du studerer? EndNote er livreddende!

Jeg bruker Zotero nå, fordi jeg er for lat til å gå til IKT for å få installert EndNote. Men EndNote er mye bedre.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 10:12   #6
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Jeg er usikker på om vi har tilgang til EndNote.
Og ettersom jeg begynte å se meg rundt i Zotero, så ble det liksom det jeg fortsatte med nå. Men skal sjekke opp med EndNote.

Lillesøster 09
Gammel 08-12-24, 10:20   #7
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Jeg hadde tilgang til EndNote, så da kan jeg jo bruke litt tid på å gjøre meg kjent der.

Hva skjer når man er ferdig med studiene, mister jeg tilgangen da? Og må ev kjøpe selv?

Lillesøster 09
Gammel 08-12-24, 16:59   #8
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker rett og slett et word dokument hvor jeg skriver inn måneden boka ble lest, tittel, forfatter, ev oversetter, når utgitt og ev oversatt fra språk og til språk, hvem oversetteren var. Hva boka grovt sett handlet om får en setning og hva jeg syntes om den. Dokumentet er på telefonen og synkroniseres med PCen. Startet i 2013. Det er lett å søke i filen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 18:48   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har Zotero på jobb og liker det ikke.
Har EndNote gjennom studiene. Ferdig å studere er jeg bare innimellom. Så lenge det er installert går det fint. Så får man heller finne nytt studie ved ny pc.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.