|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Bli med tilbake til fremtiden - på reise fra sløsingenDenne uka kom bunaden og seterdrift på UNESCO sin verdensarvliste. Det står i sterk kontrast til vårt daglige forbrukersamfunn. Jeg kjenner mer og mer ubehag med hvor mye vi kjøper og kaster, og hvor lite vi reparerer. Og det går så fort i feil retning! For 10 år siden kjøpte jeg noen kjoler i litt tykt bomullstoff. De har vært i ukentlig bruk siden da, og begynner å få noen flekker og hull. Men de er fullt brukande ennå, ihvertfall til gårdsarbeid. Av de andre klærne jeg har kjøpt i tiden etter, så er det knapt nok noen som holder mer enn et år. Mange får store hull etter bare noen uker. Det samme med ting: printere, telefoner, pcer... uansett hvor mye vi måtte ønske å fikse på dem, så er det rett og slett ikke mulig.
![]() |
#2 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bli med tilbake til fremtiden - på reise fra sløsingen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Bli med tilbake til fremtiden - på reise fra sløsingenFlott initiativ! Jeg kan legge til: Bli med i et andelslandbruk. Dyrking i felleskap, anført av kompetente gartnere/bønder. Oversikt finner du her: Andelslandbruk
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Bli med tilbake til fremtiden - på reise fra sløsingenJa. Så evig enig. Jeg kjenner på en økende kvalme over forbrukssamfunn og alt som kastes. Har vært en del på fyllingen i det siste med "legit" søppel ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Bli med tilbake til fremtiden - på reise fra sløsingenJeg holder på å lese Ultraprocessed People, og selv om jeg har hørt mye av det før, er det noe annet å se det i sammenheng og som et stort system.
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bli med tilbake til fremtiden - på reise fra sløsingenVi er ikke så glad i butikker eller handling noen av oss, det hjelper godt på forbruket. Det som kan lappes eller repareres blir lappet eller reparert. Fysiske bøker er vel det vi sløser mest på. Når jeg ser på møbler og bilder mm vi har i langstua og på spisestua så er det ganske lite som er fra dette årtusenet. Den toseter-sofaen vi skaffet for tre år siden er det nyeste vi har. Den gamle treseteren vi hadde, fra 1986, lot seg ikke plassere her vi bor nå, så den ga vi bort til et par som likte den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Bli med tilbake til fremtiden - på reise fra sløsingenNorges Husflidslag har "Rødlista", dvs alle Husflidslag i hele Norge har plukket ett håndverk som står i fare for å bli glemt, de samler dokumentasjon og har kurs i disse håndverkene. Her er det mange gode og lærerike kurs for alle. Utrolig gøy! Anbefales.
![]() |
|
|