|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Vi får to vegetarianene på besøk på julaften, og jeg stresser fryktelig med hva jeg skal servere dem. Jeg prøvde å lage fylt flaskegresskar forleden, men det tok fryktelig lang tid og det smakte mer som tilbehør, ikke hovedrett. Vi skal ha ribbe til kjøttspiserne, så den vegatariske retten må helst ikke kreve timesvis i ovnen. Har dere noen forslag? Er skeptisk til nøttestek, for det tror jeg vil smake mer eller mindre som det fylte gresskaret.
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Prøvd vegisterkaker? Jeg har aldri laget det selv, men har fått med meg at f.eks Tjorven bruker å ha det, selv om de ikke er vegetarianere. Hun har sikkert tips og oppskrift.
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Har aldri prøvd det. Er det noe man kan kjøpe? Jeg er litt skeptisk til kjøtterstatningsretter fra butikk. De jeg har prøvd, har alle dessverre smakt dynge.
![]() |
#4 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!
Aner ikke om de kan kjøpes ferdige, men det finnes masse av oppskrifter på nett, og de er uten kjøtterstatning. Basert på ris, blomkål og havregryn, med samme slags krydder som i medister. Men som sagt, jeg har verken laget eller smakt det selv, bare hørt at det er noe mange liker.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Det finnes flere slags veggisboller og -kaker i frysedisken som jeg synes er gode, gjerne basert på erter eller kikerter. De fra Liv Laga, for eksempel. Falafel er også veldig godt, sånn generelt sett. Og de er forholdsvis nøytrale i smaken, så man kan ha ulike slags tilbehør til. Skulle tro sprøstekte boller/falafler med ribbetilbehør som svisker, poteter, rødkål eller surkål (eller sprøstekte rosenkål, som vi har innført!
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Jeg så vegisterkaker på Meny her om dagen, men husker ikke produsent. Men vi lager selv, og bruker oppskriften under. Jeg er ikke noe glad i nøttestek, men veldig glad i vegisterkakene.
![]() |
![]() |
#7 |
Textrovert
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Takk for tips, Skilpadda. Og ja – jeg vil gjerne ha oppskrift på sprøstekt rosenkål.
![]() |
#8 |
Textrovert
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Og takk for oppskrift, input. Er de enkle å lage? Kanskje jeg får tid til å prøvelage en batch?
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Det spørs jo hvor lista for enkle å lage ligger, men jeg synes de er enkle og det er lite grisete. Jeg orker ikke å lage ting som innebærer å raspe, fordi det blir raspet blomkål/gulrot over hele kjøkkenet. Her koker man ris og blomkål og putter i stavmikser med krydder. Etterpå er det som å steke vanlige farsekaker. De kan lages ferdig og oppbevares i kjøleskap, eller fryses ned.
![]() |
![]() |
#10 |
Textrovert
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!"Steke vanlige farsekaker".
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Det har jeg aldri opplevd før. Jeg er virkelig helt ubrukelig på kjøkkenet.
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Rosenkål: Sett ovnen på 220 grader varmluft. Rens rosenkålene og del dem i to. Bland dem med et par spiseskjeer olje på et stekebrett med bakepapir, og dryss over salt og pepper. Stek i 20-25 minutter.
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Jeg lagde nøttestek selv i sommer og jeg synes det var godt. Nå er det heldigvis butikk-kjøpte å få tak i. Jeg ville gått for det.
![]() |
#15 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Håper det er greit at jeg blander meg inn litt. Kan nøttesteken fryses? Jeg tror det krever litt mye ovnsplass og tid å lage både og nøttestek + alt tilbehøret på selve julaften så hvis jeg kunne laget nøttestek denne uken og fryse ned hadde det vært supert. Så kan den varmes i ovn sammen med fløtepotetene mens kalkunen hviler.
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!
Ja, den kan fryses.
![]() |
#19 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Hvis du vil lage selv har Hanne Lene Dahlgren - aka vegetarentusiast - levert oppskriftene til min vegetariske julemiddag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vegetarisk, enkel julemat - hjelp!Mushroom bourguignon er en super festmiddag. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|