Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Når bruker du omtanke/care i Facebook

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-25, 20:49   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når bruker du omtanke/care i Facebook

Ja, når bruker du den her i Facebook?

Det forundrer meg at en del (mest eldre?) bruker den i mine øyner rart. Jeg bruker den som omtanke, dvs når noen har det litt kjipt, trenger litt omtanke eller en klem. Jeg bruker den ikke når noen har vært på ferie og legger inn noen bilder fra en hyggelig opplevelse eller når noen skriver Godt Nytt år med bilder på raketter (eksempler fra min feed nå). Er det jeg som tolker den feil eller hvordan bruker du den?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-25, 21:02   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bruker du omtanke/care i Facebook

Som omtanke. Har brukt den ved dødsfall, når noen deler noe kjipt, slik som du tenker.
Den ser ut som en klem, og heter vel omtanke. Jeg bruker egentlig mer vanlig hjerte sånn til jul og gratulasjoner og sånt. Tommel blir litt ... upersonlig.

Men omtanke og hjerteklemmen kan jo ikke bli helt feil, det er jo ment positivt.

Sist redigert av Karamell : 02-01-25 kl 21:20.
Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-25, 21:18   #3
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker den slik Karamell og Pelen gjør det. Og blir av og til overrasket ad hvordan andre bruker den. Det er litt gøy og kos og lærerikt syns jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-25, 21:24   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker den som deg, Pelen. Har også sett den brukt slik du beskriver.

Gammel 02-01-25, 21:26   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når noen deler et dødsfall eller at de har fått en kjip sykdom.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-25, 21:28   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får den en del når jeg mener å være morsom på egen bekostning. Da skulle jeg heller hatt latteremojis, for jeg fisker ikke etter sympati.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-25, 21:35   #7
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Som Pelen og Karamell.

Gammel 02-01-25, 21:38   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som deg, Pelen.

Gammel 02-01-25, 22:17   #9
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ved dødsfall, sykdom, sorg eller samlivsbrudd. Muligens også hvis noen legger ut noe opprørende ift menneskerettighetsbrudd, krig etc.

Gammel 02-01-25, 23:14   #10
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Når noen trenger omtanke og omsorg for et eller annet.

Gammel 02-01-25, 23:33   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker den også som deg, Pelen (og flere), og stusser over en venn som bruker den i alle bursdagsgratulasjoner som vedkommende kommenterer/reagerer på.

Gammel 03-01-25, 00:04   #12
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, når bruker du den her i Facebook?

Det forundrer meg at en del (mest eldre?) bruker den i mine øyner rart. Jeg bruker den som omtanke, dvs når noen har det litt kjipt, trenger litt omtanke eller en klem. Jeg bruker den ikke når noen har vært på ferie og legger inn noen bilder fra en hyggelig opplevelse eller når noen skriver Godt Nytt år med bilder på raketter (eksempler fra min feed nå).

Jeg bruker den som deg, når jeg tenker at noen trenger en klem.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-25, 01:28   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en FB-bruker som gjør som Pelen og har stusset på at andre bruker den der jeg ville putta et hjerte.

Gammel 03-01-25, 07:12   #14
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker den sånn som dere. Det hender jeg også stusser over folks bruk av den, men tolker den uansett som at noen har reflektert/reagert litt mer enn tommel opp, og det er hyggelig uansett.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-25, 07:34   #15
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er en av dem som ikke har skjønt at man kun skal bruke omtanke-smiley når det har skjedd noe trist. Jeg gir den også som en klem, og ikke kun når "noen-har-dødd-klem". For meg er det ikke kjempestor forskjell på de to hjertesmileyene.

Nå skal det sies at jeg ikke bruker akkurat denne smileyen spesielt ofte. Jeg bruker mest liker eller hjerte. Men når jeg bruker omtanke, så tenker jeg helt klart ikke så direkte i retning av trist som det flere skriver her. Jeg er nok mer happy go lucky og tenker at omtanke er bra i gode og onde dager.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-25, 08:32   #16
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruker den som de fleste andre. Først om fremst når det har skjedd noe kjipt
, livet er kjipt og noen trenger en klem.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-25, 09:09   #17
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker den som en klem. Jeg hr ikke lagt merke til noe bruk av denne smileyen som jeg stusser på, regner med det er positivt ment.

Gammel 03-01-25, 09:13   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger korrigerer meg stadig i min bruk av emojis, men jeg antar at jeg er helt på linje med folk flest rundt 50.

Jeg bruker omtanke-emoji sånn som Pelen beskriver, men opplever at noen bruker den langt mer aktivt. Jeg velger å tenke at det er gjort i god tro. Det er jo ikke alle som har satt seg inn i forskjellene i alle emojis. Den har jo et hjerte på seg, og da kan jo noen tenke at det betyr noe med å være glad.

Gammel 03-01-25, 09:54   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke ofte jeg bruker denne, men når jeg gjør det er det som en trøsteklem ja, når noen er lei seg for noe. Mine unger setter aldri sine ben på Facebook, så hvilke emojier jeg bruker der har de ingen som helst aning om. Men de bryr seg lite om hvilke emojier jeg bruker i meldinger også, og har heldigvis ingen forventning om at jeg skal bruke dem på samme måte som de gjør med sine venner (det tror jeg egentlig de ville synes var litt cringe, på samme måte som om jeg faktisk sa ordet "cringe" høyt ). De skjønner godt hva både jeg og bestemødrene deres mener, selv om de humrer litt av og til, og ikke ville brukt emojien på den måten selv. Men de bruker heller ikke emojis på samme måte i meldinger til meg som til sine venner.

Det jeg reagerer mest på, av emojibruk på Facebook, er alle som bruker latteremoji sarkastisk eller som skadefryd. Som nyhetssaker der elbiler har tatt fyr for eksempel, eller hvis en influenser/kvinne/ungdom/barn uttaler seg om et alvorlig tema, eller hvis det er noe som handler om klima. Jeg skjønner ikke hvem som gidder å drive slik. Så ser jeg selvsagt av og til de som bruker denne omtanke-emojien som ren glede, eller "ler til jeg gråter", eller "rørt" som trist. Men da er det gjerne folk som er generasjonen eldre enn meg igjen, og jeg stusser ikke mer enn at jeg konkluderer med at de nok ikke er helt oppdatert, og at det kan man heller ikke forvente at alle skal være.

Sist redigert av My : 03-01-25 kl 10:03.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-25, 10:31   #20
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker den veldig sjelden, og da om det er noen som trenger ekstra omtanke.

Jeg har en Facebookvenn som bruker den på alt jeg legger ut og det kan altså være så komisk.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.