Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ansjos vs brisling

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-25, 19:34   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ansjos vs brisling

Mulig jeg har spurt om dette før, men jeg finner det i tilfelle ikke.

Hvorfor i alle dager selges krydret brisling som ansjos i Norge? Det er jo en helt annen fisk, og når den i tillegg er krydret, så er det jo helt ubrukelig som ansjos!?

Jeg laget pasta alla puttanesca for en tid tilbake, og jeg måtte kaste maten fordi jeg hadde kjøpt feil ansjos. Eller «ansjos». Og ansjos er nesten umulig å finne i vanlige matbutikker, bortsett fra Meny etc.

Men hvorfor er det LOV å selge brisling som ansjos? Det er jo lureri på høyt nivå?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-25, 19:44   #2
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ansjos vs brisling

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer på: hvilken ansjos kjøper man for å bruke i matlaging? Kan man bruke noe som fins i «vanlige» butikker?

Gammel 05-01-25, 19:47   #3
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Denne er brukandes. Den finnes på Meny hvertfall.
Har også lurt på dette, Hyacinth. Synes det er skikkelig lureri

Gammel 05-01-25, 19:51   #4
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for tips. Har en hemmelig plan om å lure ansjos oppi diverse sauser framover, uten å si noe til ungene.

Gammel 05-01-25, 20:11   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Du hadde en tråd om Jansons Fristelse som ble ganske opplysende på slutten. Det er som Nada svarer, må kjøpe de italienske på glass til puttanesca. Her får vi brisling som både sild og ansjos. Snenskenes surstrømming må fiskes nord i Østersjøen og er noe helt annet.

Gammel 05-01-25, 21:12   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en lang tradisjon, jeg leste om det en gang. Det er det samme med sardiner. Det er ikke egentlig sardiner det heller, det er også brisling. Det er visst størrelsen som skiller de to.
https://www.maschmanns.no/blog/ansjo...du-forskjellen

Gammel 05-01-25, 23:11   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så jeg hadde skrevet om det før, ja. Ja der ser du.

Men jeg liker det ikke! Jeg vet hvilken ansjos jeg må kjøpe, men jeg tok feil den gangen jeg laget puttanesca.

Og SNL sier: «Ansjos må ikke forveksles med den norske retten «ansjos», som er laget av fisken brisling.»

Hmfr.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.