Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Favorittbøker lest i 2024?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-25, 10:37   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Favorittbøker lest i 2024?

Hvilke bøker likte dere best i 2024? Jeg slet litt med å skjære ned til 10, for jeg likte de aller fleste bøkene jeg leste i fjor kjempegodt, men greide til slutt å få til denne. (Fjernet bøker jeg hadde lest før, for å gjøre det litt enklere!)

Jon Fosse: Morgon og kveld (vakker, piggete, personlig)
Emily St. John Mandel: Station Eleven (en av verdens mest oppløftende postapokalyptiske historie?)
Iain Banks: Crow Road (sjarmerende hovedperson, morsom og gripende, og veldig bra tidsbilde fra rundt 1990)
Chimamanda Ngozi Adichie: The Thing Around Your Neck (fantastisk novellesamling)
Elizabeth Strout: My Name Is Lucy Barton (vakker og vond, skal lese mer i dette universet)
Emily Tesh: Some Desperate Glory (den fikk være med på topp 10 fordi det er så gøy med en scifi-debutant som er så helstøpt som dette)
Sally Rooney: Intermezzo (elsket denne!)
Johan Harstad: Under brosteinen, stranden (massiv, underholdende, rørende, innholdsrik)
Samantha Harvey: Orbital (veldig fin og oppløftende bok å avslutte året med!)

Har skrevet omtaler av alle i boktråden.

Sist redigert av Skilpadda : 07-01-25 kl 11:04.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 11:56   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favorittbøker lest i 2024?

Jeg velger meg ut ni, i vilkårlig rekkefølge. Hvis jeg skal trekke fram én som den mest gripende, tror jeg det må være Intermezzo. Samtidig elsket jeg virkelig premisset og overskuddet i Kilder til begeistring.

Akwaeke Emezi: You Made a Fool of Death With Your Beauty
Frode Grytten: Den dagen Nils Vik døde
Gabrielle Zevin: Tomorrow and tomorrow and tomorrow
Iain Banks: The Crow Road
Bjarte Arneson: Kilder til begeistring
Susie Dent: Guilty by definition
Emily Tesh: Some desperate glory
Sally Rooney: Intermezzo
Johan Harstad: Under brosteinen, stranden!

På tiende plass legger jeg til en delt kose-meg-med-tull-og-fjas-bøker, som også har en viktig verdi:
Becky Chambers: A psalm for the wild-built
Martha Wells: All systems red
Shannon Chakraborty: The adventures of Amina Al-Sirafi
Sarah J. Maas: A court of thorns and roses

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 13:33   #3
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg burde sannelig ha som nyttårsforsett å notere ned bøkene jeg leser, for det er ikke så lett å komme på en slik liste. (Og jeg elsker slike lister!) Men jeg prøver meg med denne, hovedsakelig basert på utlånshistorikken fra Deichman.

Andrev Walden: Jävla karlar
Lise Munk Thygesen: Tove Ditlevsen var min mormor
Kyrre Andreassen: Ikke mennesker jeg kan regne med
Mimir Kristjansson: Pabbi
Marit Eikemo: Vi er brødrene Eikemo
Johanna Frid: Nora, eller Brinn, Oslo, brinn
Vigdis Hjorth: Om bare (gammel, og en av få VH-bøker jeg ikke hadde lest, aktualisert av «motboken» til Arild Linneberg)
Vigdis Hjorth: Gjentakelsen
Alf van der Hagen: Ønsk meg heller god tur. Samtaler med Ingvar Ambjørnsen
Helle Helle: Hafni fortæller

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 13:41   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg måtte inn på goodreads og se, i 2024 leste jeg rett over 100 bøker.

Deborah Harkness - The black bird oracle. (Bok 5 i all souls serien, en serie som er skikkelig feelgood for meg, og jeg elsker stemningen i bøkene)
Therese Aasvik - Ingenstedsøya. - En egentlig litt teit bok om skolevegring, men jeg knegget gjenkjennende på mye, og likte den.

Ellers har jeg lest MYE krim ser jeg. Samuel Bjørk, Horst/Enger, Trude Teige, Jussi Adler-Olsen, Katrine Engberg og Oxen. Og da har jeg lest hele serien i ett.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 14:47   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Frode Grytten: Den dagen Nils Vik døde

Denne likte jeg også veldig godt, men den røk ut fordi Fosse fylte opp «nynorsk bok om gammel vestlendings siste dag»-kvoten.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Martha Wells: All systems red

Og denne er egentlig på min toppliste også, men siden det var 3. gangs-lesing, tok jeg den ikke med denne gangen.

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg burde sannelig ha som nyttårsforsett å notere ned bøkene jeg leser, for det er ikke så lett å komme på en slik liste. (Og jeg elsker slike lister!)

Sant det er stas med lister? Jeg liker veldig godt å føre lister over bøker (og filmer) her på FP, men har også begynt å bruke Goodreads (og Letterboxd) til det.

Gammel 07-01-25, 17:08   #6
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Favorittene mine fra 2024

1. Søstrene - Johan Hassen Khemiri
2. The House of Impossible Beauties - Joseph Cassara
3. Norsk kjærleik - Brynjulf Jung Tjønn
4. The Covenant of Water - Abraham Verghese
5. The Cost of Living - Deborah Levy
6. Kan du høre byen puste ut - Don Martin, Zeshan Shakar
7. Mayflies - Andrew O'Hagan
8. The Shards - Brett Easton Ellis
9. James - Percival Everett
10. Om udregning af rumfang, vol V - Solvej Balle

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 21:22   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ooo, i tilfeldig rekkefølge:

The swimmers - Julie Otsuka: abstrakt og gripende om demens.
Jævla menn - Andrew Walden: svensk oppvekstroman.
Søstrene - Jonas Hassein Khemiri: svensk oppvekstroman.
Faen faen faen - Linn Strømsborg: om samlivsbrudd.
Brenn alle mine brev - Alex Schulman: svensk familiehistorie.
Den dagen Nils Vik døde - Frode Grytten: gammel mann ved slutten av livet.
Et liv i redningsvest - Sumaya Jirde Ali: om å vokse opp med rasisme.
Husk oss til liv - Johanna Rubin Dranger: svensk-jødisk familiehistorie i tegnet format.
Gjentakelsen- Vigdis Hjort: oppvekstroman.

Sikkert litt tilfeldig siden jeg i fjor leste flere bøker av svenske menn, men de fikk meg til å over forskjellen på svenske og norske menn. For bøkene jeg leste av norske menn var bl.a. Nils Vik og Tollak. De svenske mennene virket å ha mye større grad av selvrefleksjon over makt og kjønn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 10:40   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig å velge, men jeg tror jeg lander på disse ...

(i tilfeldig rekkefølge)
Karin Smirnoff: Så dro jeg hjem (Likte hele trilogien, men de to første leste jeg i 2023)
Solvej Balle: Om utregning av romfang (Har lest 1, 2, 3, og 4. Likte nummer 2 (eller 3, jeg husker ikke helt, best)
Jonas Hassen Khemiri: Systrarna
Brynjulf Jung Tjønn: Norsk kjærleik
Han Kang: Hvit
Carl Frode Tiller: Arbeidarhjerte
Maria Kjos Fonn: Margaret, er du i sorg
Kyrre Andreassen: Ikke mennesker jeg kan regne med
Sally Rooney: Intermezzo
Marte Spurkland: 1178 netter - historien om et tvangsekteskap

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.