Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser du mat du egentlig ikke liker bare fordi det er sunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-25, 04:46   #1
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Spiser du mat du egentlig ikke liker bare fordi det er sunt?

Eller mat du greit kan spise, men du synes ikke det er så godt. Eller spiser du bare det du liker?
Jeg spiser blant annet sardiner og makrell i tomat bare for å få i meg litt fisk. Jeg likte makrell godt før, men gikk vel, eller kanskje den ikke smaker helt som før? Sardiner liker jeg virkelig ikke så de må kamufleres litt med sriracha eller salsa.

Sist redigert av frukt : 19-01-25 kl 19:01.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 05:05   #2
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spiser du mat du egentlig ikke liker bare fordi det er sunt?

Nei. Jeg spiser ikke en gang mat jeg synes er «grei nok», det skal smake godt +. Nå er jeg heldig på den måten at jeg stort sett har sunne preferanser, med en liten usunn sans for kaker og desserter. Kjøper/lager det omtrent aldri, så noe stort problem er det ikke. Gleder meg faktisk til måltidene.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 07:48   #3
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg kaster opp hvis jeg presser i meg noe jeg ikke liker.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 08:03   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke tvinge i meg mat jeg ikke liker. Som Lyppa risikerer jeg å kaste opp. Men jeg kan spise ting som ikke er spennende, for eksempel kjedelige knekkebrød. Det går fint. Det kan til og med være litt godt om jeg putter på smør, salami og gräddeost, for eksempel. Salat er jeg ikke spesielt glad i, men om jeg putter på aioli og noen baconbiter, så blir det plutselig svært så godt.

Jeg tror det er uheldig å spise ting man egentlig ikke liker bare fordi det er sunt. Da tror jeg det er bedre å spise noe som er litt mindre sunt, men som man faktisk liker. Ingen er perfekte, og mat skal ikke bare være næring. Det skal også være noe man gleder seg til og nyter.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 08:48   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det finnes for mye sunn mat som er godt til at jeg vil spise noe fælt. Jeg prøvde meg på tran en periode i sympati til eldstemann - men han endte opp med annen omega3 han og.

Gammel 19-01-25, 09:25   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg klarer ikke å spise mat jeg ikke liker. Hvis jeg får det servert hos noen presser jeg det alltid i meg, men i mitt eget hjem ser jeg ingen grunn til å spise mat jeg ikke liker.

Gammel 19-01-25, 09:26   #7
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Nei. Sunnhet handler ikke kun om hva man tilfører kroppen av næringsstoffer, det handler også om å generelt sett ha det bra. Det å tvinge i seg mat man ikke liker bare for å hente ut ett eller annet næringsstoff, er i mitt hode meningsløst. Jeg er nokså altetende og har få ting jeg virkelig ikke liker, men jeg sørger f.eks. for å få omega 3 fra kapsler eller mat i stedet for tran som jeg overhodet ikke liker. Og sardiner kunne ingen fått meg til å spise uansett hvor sunt det måtte være. Det finnes alternativer.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 09:45   #8
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Nei.Det ser jeg ingen grunn til å gjøre.

Gammel 19-01-25, 09:55   #9
Anne C

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjedelig knekkebrød er vel det eneste jeg gidder å presse i meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 10:06   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig opptatt av å spise sunt, men kan ikke komme på noe jeg spiser som jeg egentlig ikke liker. Samtidig er jeg nok typen som kunne ha funnet på å gjøre det, dersom noen hadde overbevist meg om at det var viktig for meg å få det i meg. Jeg tilfører daglig ingredienser i ulike matretter fordi de skal være sunne, ikke fordi de jeg synes at de smaksmessig gir retten noe ekstra, for eksempel linfrøolje og diverse krydder i salaten min og kruskakli i havregrøten.

Gammel 19-01-25, 10:08   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg presser ikke i meg noe som jeg virkelig ikke liker. Men kan spise ting som ikke er favoritten om det blir servert.

Da må jeg finne en utgave som er god. Knekkebrød liker jeg ikke speiselt godt, men elsker de små runde salte fra Wasa. De er sunne og kroppen min tåler de utrolig mye bedre enn brød.

Jeg bor sammen med en gjeng autister som aldri vil putte noe de ikke har på øvre del av liker listen i munnen. Det har gjort at maten hjemme er ganske snever. Får heldigvis smakt på en del annet og mer varriert mat i kantinen på jobben og på jobb reiser.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 10:09   #12
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det er veldig få ting jeg ikke liker og som jeg har problemer med å spise. Spørsmålet er derfor ikke så relevant for meg. Det er en del ting som ikke er så spennende å spise. Det prøver jeg å tilsette noe mer så det ikke er så kjedelig, men godt er det jo som regel uansett. For eksempel er knekkebrød med skinke kjedelig, jeg har gjerne på smøreost og minst en grønnsaker også, da smaker det mer.

Gammel 19-01-25, 10:10   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Nei!

Gammel 19-01-25, 10:40   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Nei. Jeg er ganske kresen dessverre og brekker meg ganske ofte av mat jeg ikke liker. Heldigvis liker jeg den hverdagslige maten, så det merkes ikke så mye til vanlig.

Gammel 19-01-25, 10:42   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, absolutt ikke. Det er ikke sunt verken for trivsel eller psykisk helse å tvinge i seg mat man ikke liker. Mener jeg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 11:20   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Kan ikke komme på noe som faller i den kategorien.
Jeg er ikke super glad i fisk, i noen form. Men jeg spiser fisk jeg synes er ok. Fiskekaker, fiske grateng, god salt torsk, fisk i hvit saus osv.
og man kan si at jeg spiser fisk fordi det er sunt. Jeg hadde neppe spist fisk mer enn 3-4 ganger i året om det ikke var for at det visstnok er så jævla sunt

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 11:35   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heldig nok til at jeg liker det aller meste, og de ytterst få tingene jeg ikke liker er heller ikke særlig sunne. Så spørsmålet her er mer om jeg avstår fra å spise ting jeg liker godt, fordi det er usunt. Om det hadde vært noe, og jeg stod i fare for å få mangelsykdommer fordi jeg ikke spiste akkurat det, så hadde jeg trolig heller tatt tilskudd. Men altså, svært hypotetisk.

Gammel 19-01-25, 11:38   #18
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg liker det meste.

Gammel 19-01-25, 13:47   #19
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser sjeldent mat jeg ikke liker, enten det er det som serveres eller om det er sunt. Jeg liker nok sunn mat så jeg trenger ikke tvinge i meg noe bare fordi.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-25, 13:48   #20
Dansma
Superduperaktiv

Dansma sin avatar

Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Nei, men jeg er uansett altetende.

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.