Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Emojibruk for gamlinger som meg

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-25, 12:47   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Emojibruk for gamlinger som meg

Jeg surfer alltid fra mobilen (iPhone), så jeg tar forbehold om at emojiene kanskje ser annerledes ut på android eller pc. (Sendte et glis til en Samsung-venninne en gang, og fikk spørsmål om hvorfor jeg sendte et sint fjes…)

Hva betyr disse?

�� (Jeg synes den ser sint ut, men ingenting tyder på at min sønn er sint)
�� (Jeg mener den gråter i strie strømmer, men ei venninne mener nok noe annet)
�� (Jeg bruker den litt som «Å nei!», men er usikker på om andre er enige
�� (Fikk denne av min sønn i går, men ingen forklaring på forespørse)

Ellers vet jeg at flammer, fersken og aubergine ikke er verken flamme, fersken eller aubergine, og jeg innser at jeg tilhører en annen generasjon enn mine barn, men jeg nekter å gå med på at �� er passiv-aggressiv, og jeg bruker emojier slik jeg føler for det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 12:48   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Emojibruk for gamlinger som meg

Eh. Dette funker ikke, nei. De viste helt fint fram til jeg redigerte en skrivefeil.

Gammel 24-01-25, 12:48   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

På min skjerm kommer dette bare opp som små spørsmålstegn i en firkant, så kan ikke svare på spørsmålet ditt.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 12:50   #4
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

På min skjerm kommer dette bare opp som små spørsmålstegn i en firkant, så kan ikke svare på spørsmålet ditt.

Samme her. Har Samsung tlf.

Gammel 24-01-25, 12:51   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Ja, som sagt skjedde dette på min telefon etter jeg redigerte en skrivefeil. Da funker det nok ikke.

Gammel 24-01-25, 13:10   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Det finnes emoji ordbok, så google i vei. Likevel så er det lokale forskjeller har jeg skjønt.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 13:15   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Det finnes emoji ordbok, så google i vei. Likevel så er det lokale forskjeller har jeg skjønt.

Haha, det finnes jaggu! Nå har jeg googlet det og skal fordype meg i tematikken.

Gammel 24-01-25, 13:21   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min opplevelse at min generasjon er den som bruker aller minst emojis. Jeg bruker det til nærmet aldri.

Men ungene mine gjør det og i går fikk jeg meldinger fra tanta mi med flere emojis enn ord. Jeg blir helt svimmel av sånt, men 70-åringene ser ut til å ha adoptert det fullstendig.

Gammel 24-01-25, 13:23   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Emojier fra mobil funker ikke på FP nei.

Jeg løser ellers problemet med å bruke minst mulig emoijs når jeg skriver meldinger til folk. Med enkelte jeg kjenner godt (som min søster f.eks) har vi vår egen emoji-sjargong, og da er det jo greit. Til unger/ungdom bruker jeg aldri emojis. En sjelden gang til mine egne, og da går det stort sett på hjerter (som de selv sender til meg). På whatsapp-gruppa vi har med familien på mannens side, spøker ungene med at de ikke kan bruke emojis fordi bestemora (min svigermor) bruker så mange, at det ikke er noen igjen til oss andre. Det samme gjelder spørsmåls- og utropstegn.

Av og til opplever jeg emojis i e-poster jeg får i jobbsammenheng, fra eksterne som jeg aldri har møtt. Det synes jeg er rart.

Gammel 24-01-25, 13:25   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Min opplevelse at min generasjon er den som bruker aller minst emojis. Jeg bruker det til nærmet aldri.

Men ungene mine gjør det og i går fikk jeg meldinger fra tanta mi med flere emojis enn ord. Jeg blir helt svimmel av sånt, men 70-åringene ser ut til å ha adoptert det fullstendig.

De fleste på min alder, både kvinner og menn, bruker det en god del, er min erfaring. Noen mer enn andre. Jeg synes overdreven bruk er litt harry, men jeg blir litt usikker over de som ikke bruker det. Jeg synes det virker litt surt… (Jeg vet at det sjelden er ment sånn, men jeg synes likevel det ser ut som man er sur.)

Jeg foretrekker noen få her og der, som understreker poenget eller stemningen.

Gammel 24-01-25, 13:37   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker mye emojis, så jeg har tydeligvis høy EQ: https://www.nrk.no/trondelag/emojibr...ing-1.17148485

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 13:46   #12
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Skulle likt å se de du lurte på.

Jeg bruker også en del emojier, men ikke sånn at jeg krydrer alle meldinger med en håndfull altså og seriøse/profesjonelle eposter er alltid emojifrie. En emoji uttrykker gjerne noe som er vanskelig, eller ville være rart, å skrive med ord. Jeg ser jeg er enig med deg Hyacinth i at emojifrie meldinger ofte virker surere, men også enig i at overdreven bruk er veldig rart. En melding kan tolkes ulikt ut fra hvilken emoji man legger til, eller om man ikke bruker noen i det hele tatt, så jeg synes absolutt de har sin plass.

Gammel 24-01-25, 13:47   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Den ene jeg lurer på er et halvt ansikt. Den fant jeg ikke i noen ordbok.

Gammel 24-01-25, 13:48   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

En melding kan tolkes ulikt ut fra hvilken emoji man legger til, eller om man ikke bruker noen i det hele tatt, så jeg synes absolutt de har sin plass.

Jepp. Absolutt.

Gammel 24-01-25, 15:31   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes en oversetter mellom iPhone og Android-emojis. Jeg har sett noen, men det er mange år siden så mulig de er utdatert.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 15:35   #16
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker kun emojis i private sammenhenger. Yngre kolleger oppfatter meg som litt kort i beskjeder på jobb.

Gammel 24-01-25, 15:39   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var vanskelig å finne noen nå, og jeg aner ikke alderen på denne:
https://no.pinterest.com/pin/523825000390889451/

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 15:54   #18
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Flesteparten av min emojis på min Samsung ser mer ut som apple-emojisene (med noen hederlige unntak)

Gammel 24-01-25, 16:21   #19
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har i hvert fall lært av min 13 år gamle datter at den emojien som ser ut som om den gråter i strie strømmer er en som ler så den griner, ikke en som er trist. Det har ikke min 67 år gamle kollega, konstaterte jeg i dag.

Gammel 24-01-25, 17:36   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg har i hvert fall lært av min 13 år gamle datter at den emojien som ser ut som om den gråter i strie strømmer er en som ler så den griner, ikke en som er trist. Det har ikke min 67 år gamle kollega, konstaterte jeg i dag.

Moren min (73) tror den som ler så den griner faktisk griner. (Ikke den du mener, men den som faktisk ler.) Det er litt absurd. Nesten som «Your Grandma passed away today — LOL»

I dag tekstet jeg forresten med en dame på 80. Hun starter alltid hver eneste melding med «hei» og avslutter med «hilsen Kari», selv om vi sender hverandre ti meldinger på rappen. Og ikke en eneste emoji. Derimot mange punktum.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.