Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lettvint selskapsmiddag til 9

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-25, 10:32   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lettvint selskapsmiddag til 9

Om er par uker får jeg besøk av noen fra jobb. Vi blir 9. Jeg hadde et mindre selskap i går og kom meg ikke i tide fra jobb. Det ble ganske travelt selv om jeg hadde vasket hus og klargjort alt annet dagen før. Kunne tenke meg litt mer margin når vi blir 9.

Jeg ser for meg at en gryte kanskje er best, men jeg tror nesten jeg må lage den dagen før i alle fall. Jeg har en stor gryte, og en kald veranda. Den kan kanskje stå der evt?

Forslag til gryte eller annen egnet mat?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 10:46   #2
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvint selskapsmiddag til 9

Hvis alle spiser det er jo reker en god og enkel rett å servere.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 10:49   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med en tradisjonell Stroganoff med potetmos eller noe deilig brød til?
Denne oppskriften fra Gladkokken er veldig god og dyp i smakene, og det at man surrer løk, bacon, fløte og rømme og tilsetter mot slutten gjør hele retten. Fløte/rømmeblandingen kan også lages dagen før og settes i kjøleskap.

Er det 4 grader eller lavere på verandaen kan den godt overnatte der.
https://gladkokken.no/oppskrifter/bi...kt-helgemiddag

Gammel 25-01-25, 11:29   #4
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Støtter forslaget om gryte. Chiliconcarne er også godt. Jeg pleier å servere med baguetter, avocado, tortillachips og rømme. Denne kan med hell lages dagen før.
Chili con carne

Ingredienser:
3 ss extra virgin olivenolje
2,5 ts chilipasta eller harissapasta
1 stor løk finhakket
2 hvitløksfedd finhakket
1 lang rød eller grønn chili – finhakket uten frø
1 rød paprika, grovhakket
500 g karbonadedeig
½ ts salt
2 ss rødvin
1 ts kajennepepper eller chiliflak
2 ts mildt, røkt paprikapulver
1 ts spisskuminfrø
1 ts tørket oregano
1 ts tørket basilikum
1 ts malt koriander
1 kanelstang
800 g hermetiske, hakkede tomater med væske
800 g hermetiske røde bønner, avrent (gjerne en boks med røde bønner og en med sorte)
2 ts worcestershiresaus
1 ss balsamicoeddik
2 ss tomatpuré
2,5 dl vann
2 kvister frisk timian
Litt mørk sjokolade
salt og pepper

Fremgangsmåte:
Finn frem en gryte som også er god til å steke i - jeg brukte Le Creuset gryta mi. Varm oljen på middels varme. Ha i 1,5 ts chilipasta og rør den inn i oljen i noen sekunder. Tilsett løken og stek den i 3-4 minutter til den mykner. Ha i hvitløk og chili og stek videre i 2-3 minutter.

Ha i karbonadedeig og stek til den er brunet. Tilsett salt og vin og la det surre i 2 minutter.

Tilsett kajennepepper, paprikapulver, spisskummen, oregano, basilikum, kanel og hakket paprika. Rør godt i blandingen i 1-2 minutter.

Ha i tomater, bønner, balsamicoeddik og tomatpuré. Rør sammen til en tykk, rød saus. Hell på 1,5 dl vann.

Skru opp varmen litt og kok opp chilien mens du rører hele tiden. Krydre med salt og pepper. Rør inn resten av chilipastaen og timian.

Dekk gryten delvis med lokk og la chilien surre over lav varme i 55-60 minutter (gjerne lengre). Rør jevnlig så det ikke setter seg fat i bunnen. Ha i mer vann ved behov.

Fjern kanelstang og timiankvister. Smak til med salt og pepper og gjerne litt mørk sjokolade.

Server med godt brød og gjerne små skåler med rømme, ost og guacamole.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 11:44   #5
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan anbefale denne eltefrie foccaciaen som tilbehør, iallfall, stort enklere blir det ikke med helt nybakt brød. Lag deigen dagen før, sett den i ovnen når du begynner på den andre maten. https://trinesmatblogg.no/recipe/eltefri-foccacia/

Veldig godt sammen med mange gryter eller salater, og gjør at det virker som du har lagt mye flid i maten uten at det faktisk er noe særlig jobb.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 12:00   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 50
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg har ei marokkansk lammegryte som har litt "wow-faktor", deler gjerne oppskrift om du vil ha.

Gammel 25-01-25, 14:11   #7
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Støtter forslag om god gryte, og de blir best om de lages dagen før. Jeg har selv aldri fått til stroganoff, men jeg har lykkes med ALLE oppskrifter Nextlife har anbefalt så med denne tror jeg det blir bra.

Et tips er å dekke bord dagen før. Det tar latterlig mye tid å finne fram om man har det litt travelt.

Gammel 25-01-25, 16:11   #8
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hva med en tradisjonell Stroganoff med potetmos eller noe deilig brød til?
Denne oppskriften fra Gladkokken er veldig god og dyp i smakene, og det at man surrer løk, bacon, fløte og rømme og tilsetter mot slutten gjør hele retten. Fløte/rømmeblandingen kan også lages dagen før og settes i kjøleskap.

Er det 4 grader eller lavere på verandaen kan den godt overnatte der.
https://gladkokken.no/oppskrifter/bi...kt-helgemiddag

Jeg fikk lyst til å lage denne biff stroganoffen, men når jeg klikker inn på lenken ser jeg at det er flere krydder og ingredienser som ikke står i ingredienslisten.

Er det sånt som står et annet sted på siden til gladkokken?

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 16:35   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg fikk lyst til å lage denne biff stroganoffen, men når jeg klikker inn på lenken ser jeg at det er flere krydder og ingredienser som ikke står i ingredienslisten.

Er det sånt som står et annet sted på siden til gladkokken?

Jeg skjønner visst ikke hva du mener her?
Her er ingredienslisten, og noe krydder/smakstilsetning ut over dette kan jo bare tilsette selvtester smak.
1 kg høyrygg av okse
200 gram bacon
2 stk løk
4 stk sjalottløk
20 stk champignon
2 dl seterrømme
2 dl kremfløte
6 dl kalvekraft
2 ss tomatpure
1 ss sukker
2 ss røkt paprika
1 ss dijonsennep
1 ss worcestersauce
1 ss sitronsaft
smør til steking
salt og pepper.

Gammel 25-01-25, 17:08   #10
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg skjønner visst ikke hva du mener her?
Her er ingredienslisten, og noe krydder/smakstilsetning ut over dette kan jo bare tilsette selvtester smak.
1 kg høyrygg av okse
200 gram bacon
2 stk løk
4 stk sjalottløk
20 stk champignon
2 dl seterrømme
2 dl kremfløte
6 dl kalvekraft
2 ss tomatpure
1 ss sukker
2 ss røkt paprika
1 ss dijonsennep
1 ss worcestersauce
1 ss sitronsaft
smør til steking
salt og pepper.

Veldig merkelig...

Når jeg åpner lenken og scroller nedover stanser listen under kalvekraft. Resten kommer ikke opp på min skjerm.

Takk for ingrediensliste!

Edit: Nå fikk jeg opp hele listen - måtte stå i feltet og scrolle direkte. Ikke på heisen på siden.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 18:41   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skulle til å foreslå gryte, men ser du allerede fikk tips om det.

Gammel 25-01-25, 19:36   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget chili sin carne (fra Trines matblogg) i lignende anledning. Det var en vegetarianer i selskapet, og jeg gadd ikke lage noe eget til henne. Hadde kokt ris til, og guacamole, tortillachips, rømme m.m. som tilbehør. Fikk mange lovord.

Gammel 25-01-25, 19:38   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eg har ei marokkansk lammegryte som har litt "wow-faktor", deler gjerne oppskrift om du vil ha.

Kan jeg få denne oppskrifta .. ?

Gammel 25-01-25, 20:00   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Veldig merkelig...

Når jeg åpner lenken og scroller nedover stanser listen under kalvekraft. Resten kommer ikke opp på min skjerm.

Takk for ingrediensliste!

Edit: Nå fikk jeg opp hele listen - måtte stå i feltet og scrolle direkte. Ikke på heisen på siden.

Da skjønner jeg at du stusset.

Gammel 25-01-25, 20:22   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Støtter forslag om god gryte, og de blir best om de lages dagen før. Jeg har selv aldri fått til stroganoff, men jeg har lykkes med ALLE oppskrifter Nextlife har anbefalt så med denne tror jeg det blir bra.

Et tips er å dekke bord dagen før. Det tar latterlig mye tid å finne fram om man har det litt travelt.

Det var veldig hyggelig å høre.

Gammel 25-01-25, 20:48   #16
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 50
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Kan jeg få denne oppskrifta .. ?

Sjølvsagt og absolutt. Den er knallgod.

Marokkansk lammegryte med søtpotetmos

Her må du ikkje la deg skremme av den lange ingredienslista. Ta sjansen, og du får ei utruleg smaksoppleving.

---

800 g lammelår i skiver
salt og pepar
olje til steiking
1 bunt koriander med røter (kjøp på internasjonal butikk)
3 cm ingefærrot
3 kvitlauksfedd
2 raude chili
3 raudlauk
1 kanelstang
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts heil spisskummen
1/2 ss anisfrø
5 heile kardemommekapslar
2 stjerneanis
1 liter kyllingkraft
1 dl soyasaus
1/2 dl lønnesirup
200 g svisker
2 lime

600 g søtpotet
100 g smør

1 sitron
2 dl yogurt naturell

---

Del kjøtet i bitar. Krydre raust med salt og pepar og brun kjøtet i olje. Legg kjøtet til side.

Surr grovhakka raudlauk, finhakka korianderrot, ingefær, kvitlauk og chili blank i oljen etter lammet. Støt kryddera (utanom kanelstang og stjerneanis) i morter, ha dei i laukblanding og steik nokre minutt til.

Tilset kjøt og kyllingkraft, la putre i ein liten time.

Tilset soyasaus, lønnesirup og svisker og la koke minst ein halvtime til. Kjøtet må vere lenge nok på varmen til å bli godt og mørt.

Smak til med limesaft.

---

Del søtpoteten i terningar og kok den mør. Mos den saman med smør, smak til med salt og pepar.

---

Bland yogurt med skalet og safta frå sitronen.

Gammel 26-01-25, 09:29   #17
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Sjølvsagt og absolutt. Den er knallgod.

Marokkansk lammegryte med søtpotetmos

Her må du ikkje la deg skremme av den lange ingredienslista. Ta sjansen, og du får ei utruleg smaksoppleving.

---

800 g lammelår i skiver
salt og pepar
olje til steiking
1 bunt koriander med røter (kjøp på internasjonal butikk)
3 cm ingefærrot
3 kvitlauksfedd
2 raude chili
3 raudlauk
1 kanelstang
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts heil spisskummen
1/2 ss anisfrø
5 heile kardemommekapslar
2 stjerneanis
1 liter kyllingkraft
1 dl soyasaus
1/2 dl lønnesirup
200 g svisker
2 lime

600 g søtpotet
100 g smør

1 sitron
2 dl yogurt naturell

---

Del kjøtet i bitar. Krydre raust med salt og pepar og brun kjøtet i olje. Legg kjøtet til side.

Surr grovhakka raudlauk, finhakka korianderrot, ingefær, kvitlauk og chili blank i oljen etter lammet. Støt kryddera (utanom kanelstang og stjerneanis) i morter, ha dei i laukblanding og steik nokre minutt til.

Tilset kjøt og kyllingkraft, la putre i ein liten time.

Tilset soyasaus, lønnesirup og svisker og la koke minst ein halvtime til. Kjøtet må vere lenge nok på varmen til å bli godt og mørt.

Smak til med limesaft.

---

Del søtpoteten i terningar og kok den mør. Mos den saman med smør, smak til med salt og pepar.

---

Bland yogurt med skalet og safta frå sitronen.

Husker jeg fikk den oppskriften en gang tidligere. Den er virkelig fantastisk god!!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-25, 20:10   #18
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har laget chili sin carne (fra Trines matblogg) i lignende anledning. Det var en vegetarianer i selskapet, og jeg gadd ikke lage noe eget til henne. Hadde kokt ris til, og guacamole, tortillachips, rømme m.m. som tilbehør. Fikk mange lovord.

Ja, jeg lagde akkurat den til en annen anledning, og det er et alternativ det også. Har ikke slått det fra meg.

Jeg tenker på stroganoffen til Nextlife også. Mener du da, Nextlife, at jeg kan steke kjøttet og gjøre det klart i hovedkjelen dagen før (og sette denne på verandaen) og så lage den rømmeblandingen klar og ha den i kjøleskapet, og bare mikse det sammen?

Gammel 26-01-25, 20:10   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Lammegryta ser utrolig god ut. Det blir litt avansert denne gangen, men jeg noterer meg den til en annen gang.

Gammel 26-01-25, 21:08   #20
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, jeg lagde akkurat den til en annen anledning, og det er et alternativ det også. Har ikke slått det fra meg.

Jeg tenker på stroganoffen til Nextlife også. Mener du da, Nextlife, at jeg kan steke kjøttet og gjøre det klart i hovedkjelen dagen før (og sette denne på verandaen) og så lage den rømmeblandingen klar og ha den i kjøleskapet, og bare mikse det sammen?

Ja, jeg pleier ofte å lage den helt ferdig, bortsett fra rømmeblandingen dagen før slik at man kun har å varme opp og å tilsette rømmegreiene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.