|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Lager du deg lett "historier" - og hvilke?For lenge, lenge siden hadde jeg en kollega som giftet seg med en nonne. Innenfor nonneverden er det vanlig (lærte jeg da) med 2 års "prøvetid" - det er jo en veldig drastisk avgjørelse, så derfor har man en periode man kan angre på.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 29-01-25 kl 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Usikker, tror ikke jeg danner meg sånne historier selv, men jeg kan sikkert tro på en slik historie dersom den presenteres for meg som en sannhet. Jeg finnes f.eks ikke nysgjerrig.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg tror alle gjør det, men nok mest der man er genuint interessert i fortellingen. Forskjellen ligger nok mest i om man er bevisst på at man har «fylt i gapene» på fortellingen.
![]() |
#4 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Nei, det tror jeg ikke. Grunnen til at jeg ikke tror det er at jeg reagerer på at mannen gjør det. Hele tiden. Inkludert hva de aktuelle personene nok sikkert har sagt, ned til det minste ord. Han har det etter sin mor, min svigermor har nærmest utviklet det til en kunstform, det å kunne forklare akkurat hva som har skjedd, der hun ikke har vært tilstede. Hun "vet" også hva folk tenker, hun ser det nemlig i øynene deres.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-01-25 kl 21:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Min mormor falte også meget livlige historier som ikke lltid hadde rot i virkeligheten.
![]() |
#7 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Mulig jeg misforstår, men er ikke dette det samme som spekulasjoner? Det prøver jeg å unngå, for de kan fort bli til rykter, sladder og "sannheter". |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Tja, jeg er usikker på om jeg forstår problemstillingen. Jeg vet at jeg på sparket i enkelte situasjoner kan finne opp en historie som er helt usann og fortelle den med innlevelse så mottaker ofte tror meg. Da må jeg fortelle at det er tull. Er jeg borte i noe jeg eg. ikke fikk med meg, så lager jeg historien selv inni meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Jeg lurer også ofte på historien bak, men lager meg ikke en historie om hvordan jeg tror det har skjedd.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Dette kaller jeg å finne på skrøner, og det blir noe annet (mannen gjør det og
![]() |
#11 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Det hender jeg tenker på hva som kan ha skjedd hvis jeg bare får en halv historie, men prøver å være bevisst på at det ikke er det som er riktig.
![]() |
#12 |
snur
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg lager historier i hodet hele tiden. Spesielt når jeg er på kafe eller restaurant. Ikke som i sladder o.l. men mer hva som er bakgrunnshistorien til folk, hva slags sammensetning er de som sitter på bordet der borte osv. Lager historier om hvor de møtes. Dette er ikke noe jeg deler med andre, det er bare inni hodet mitt
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg lurer gjerne på historien bak og kan godt diskutere det med noen, men jeg lager ikke historier selv eller framstiller mine tanker/teorier som sannsynlige.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Nei, det gjør jeg ikke. Jeg er generelt lite nysgjerrig på folks privatliv. Jeg setter pris på folk som deler med meg, fordi det er et kompliment å bli stolt på, men jeg ser ingen grunn til å gruble på hvorfor noen har valgt sånn eller sånn. Og jeg synes det er en irriterende egenskap hos andre.
![]() |
![]() |
#15 |
Ad astra
|
![]() |
#16 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Dette gjør jeg også. Og spesielt med fremmede og folk jeg ikke har noe med å gjøre ellers. Jeg liker det ikke på samme måte, det er ikke like gøy, med folk jeg har noe med å gjøre.
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg elsker å observere folk rundt meg: på bussen, på kafe, på stranda, alle steder der vi kommer tett innpå andre folk som gjør sine greier. Da kan jeg gjerne dikte litt, ser for meg mor og smårolling som pludrer og ser på skatter langs veien hjem fra barnehagen og at de kanskje skal ha fiskekaker til middag. Eller gløtte inn i vinduene til hus jeg passerer og tenker at de sikkert koser seg der inne. Litt som Bayone beskriver lenger oppe.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er jo noe helt annet enn sånn jeg oppfatter HI, dette kan jeg også gjøre. Og kan godt gjøre det sammen med mannen. Men jeg ville aldri gjort det med folk jeg kjenner, det synes jeg er spekulering.
![]() |
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Eg øver meg på å lage alternative forklaringar på folk si adferd og ikkje vere så rask med å trekke konklusjonar om kva som ligg bak.
![]() |
![]() |
#20 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg er en sånn som kan spørre: -Vet- du dette, eller er det noe du tror?
![]() |
|
|