Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Mikrosement på bad?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-25, 11:38   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mikrosement på bad?

I det nye huset mitt ( ) er badet fra tidlig 2000 og ganske stygt. Det er satt inn dusjkabinett der og det er enda styggere. Men det er ingen fukt eller andre problemer der, så det haster ikke med renovering. Vi tenker å gjøre det om 5-10 år, litt avhengig av hvordan økonomien utvikler seg.

En gang var vi på visning i et hus hvor det var lagt mikrosement på et liknende bad, og jeg syntes det var ganske pent. I følge megler gangen kunne man gjøre det for å få et penere og tett bad, og man trengte ikke dusjkabinett. Jeg har prøvd å google litt nå, og om jeg forstår dem rett, sier de som selger mikrosement det samme. Er det til å stole på? Jeg synes det er fryktelig skummelt å stole på dette.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 13:39   #2
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mikrosement på bad?

Kan dere bytte dusjkabinett om det er det som trekker ned badet?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 15:24   #3
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hørt skrekkhistorier om mikrosement. Det er mange som påstår at de kan det, men som absolutt ikke kan det. Du må evt. gjøre VELDIG god research før du bestemmer deg for hvem som skal gjøre det.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 15:39   #4
Cauchy

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dusjkabinett gjør underverker for å unngå fuktproblemer, så du risikerer å utvikle fuktproblemer hvis du fjerner dusjkabinettet og begynner å dusje rett på gulv og vegg.

Synes det høres rart ut at mikrosement skal gi tett bad så googlet kjapt. Cemento.no (aner ingenting om disse) sier:

Sitat:

Vår mikrosement egner seg ypperlig på bad. Den kan brukes på gulv, på vegger og i dusjsone.

Det er dog viktig at man har en fungerende membran i bunn.

Du kan ikke anta at en membran fra tidlig 2000 er fungerende.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 15:49   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer å gjøre dette i dusjsonen på badet vårt oppe. Der la vi, fordi vi var helt iddiot, hvite mosaikkfliser med hvite fuger. De har vært grusomt stygge i 10 år, og ingenting virker.

Jeg har nettopp fuget opp på nytt og det hjelper litt, men hvis det blir ille igjen, så vurderer jeg mikrosement i dusjsonen. Så følger tråden, mer enn jeg bidrar.

Det eneste jeg kan si, er at jeg har prøvd å jobbe med miksosement på et uteprosjekt, og det er IKKE så lett å få jevnt og fint som de påstår i reklamen!

Gammel 05-02-25, 16:02   #6
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan bytte dusjkabinett, men man kommer ikke utenom at dusjkabinett i seg selv er stygt og kjipt å holde reint. Badet her vi bor nå er nyoppusset og det er en fest å vaske det! Flisene på det nye badet er heller ikke så pene og gir meg institiusjonsvibber.

Å legge det selv er helt uaktuelt. Vi må finne et firma i så fall. Badet er bittelite, så det ser ikke ut til at det blir særlig dyrt. Men når vi pusser opp vil vil slå sammen bad og vaskerom, så det blir veldig dyrt.

Gammel 05-02-25, 16:12   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med en gang man skal gjøre noe strukturelt på bad, så blir det jo KEJMPEDYRT.

Gammel 05-02-25, 16:20   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er nok tidenes minst trendy menneske, men jeg har planer om å kjøpe dusjkabinetter til begge badene. Rommene var nyoppusset da vi kjøpte huset, så jeg vet ikke hvor bra jobben er gjort. Og jeg orker ikke bruke mange hundre tusen på oppussing. Så her blir det antakelig maling og dusjkabinett.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 16:56   #9
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Det at det er mindre sjanser for fuktskader trumfer det estetiske hos oss.

Om dere skal ha andre til å gjøre jobben så får dere kanskje tetthet garanti med på kjøpet og da spiller det vel ikke så stor rolle for hva dere velger.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 08:26   #10
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har hørt skrekkhistorier om mikrosement. Det er mange som påstår at de kan det, men som absolutt ikke kan det. Du må evt. gjøre VELDIG god research før du bestemmer deg for hvem som skal gjøre det.

+1 på denne. Vi fikk lagt mikrosement på badegulv og sprutsone på kjøkkenet. Hadde gode anbefalinger, fikk et lite mareritt. Men det kan bli superfint.

Gammel 08-02-25, 09:19   #11
Input

Input sin avatar

Standard

Hva skjedde, Arran? Og hvordan gjør man veldig god research? Det samme vil jo gjelde når vi etter hvert skal pusse opp. Det blir en stor og dyr jobb, siden vi vil slå sammen to rom, og bytte rør på et bad i 2. etasje. Det føles veldig skummelt.

Gammel 08-02-25, 12:30   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Har dere papirer på det "nye" badet?

Vi vurderte et halv sekund mikrosement, men uten garantier for at badegulvet er tett så tør vi ikke. Og faktisk så kan det se ut til at vårt ikke er tett, så vi må nok ta badet raskere enn det vi hadde planlagt. Vårt bad er fra 2008, og det synes jeg er altfor tidlig å måtte bytte sånn egentlig.

Gammel 08-02-25, 12:35   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Mulig jeg er sær og uvitende, men dusjkabinett anser jeg som veldig vanskelig å holde. Hvordan får man rengjort det på sider, under og i alle kroker og kriker?

Gammel 08-02-25, 12:38   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva skjedde, Arran? Og hvordan gjør man veldig god research? Det samme vil jo gjelde når vi etter hvert skal pusse opp. Det blir en stor og dyr jobb, siden vi vil slå sammen to rom, og bytte rør på et bad i 2. etasje. Det føles veldig skummelt.

Veldig god research på mikrosement ville for meg bare vært å evt. få det gjort med samme håndverker som har jobbet med dette hos noen jeg kjenner. Såpass lite stoler jeg på de som sier de kan dette etter historiene jeg har hørt. Dessverre.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-25, 15:10   #15
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva skjedde, Arran? Og hvordan gjør man veldig god research?

Vi fikk firma anbefalt av noen som gjorde annen jobb hos oss. Solid firma som brukte underleverandør som de hadde erfaring med og som skulle være den flinkeste. Han var en katastrofe. Skikkelig dårlig jobb og masse gris rundt om. Klaget, de gjorde det på nytt, klaget, de flikket på det, klaget og de begynte å ignorere meg. Avsluttet saken med et rekommandert brev hvor jeg konkluderte med at de ikke var interessert i å rydde opp og jeg dermed ikke var interessert i å betale. Hørte aldri noe mer.

Hvordan man gjør god research er godt spørsmål. Ville ikke nøyd meg med referanse bare på firma, men også på den konkrete håndverkeren.

Gammel 10-02-25, 16:35   #16
Input

Input sin avatar

Standard

Oi! Det var veldig kjipt. Hvor mye skulle dere betalt?

Gammel 10-02-25, 18:14   #17
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Standard

Husker ikke helt. 20-30.000, tror jeg.

Gammel 12-02-25, 12:34   #18
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Mulig jeg er sær og uvitende, men dusjkabinett anser jeg som veldig vanskelig å holde. Hvordan får man rengjort det på sider, under og i alle kroker og kriker?

Man kjøper et kabinett med færrest mulige kriker og kroker og så har jeg investert i en dampmaskin som gjør at jeg får vasket mellom glasset og kantene (i bunn og topp av glassene). Vårt er tilnærmet like fint som da vi installerte det ca 2014. Vi har Porsgrund sitt showorama, men det finnes andre gode alternativer også. Jeg syns ikke det uestetisk, selv om å dusje rett på vegg ser bedre ut.

Gammel 12-02-25, 12:43   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Man kjøper et kabinett med færrest mulige kriker og kroker og så har jeg investert i en dampmaskin som gjør at jeg får vasket mellom glasset og kantene (i bunn og topp av glassene). Vårt er tilnærmet like fint som da vi installerte det ca 2014. Vi har Porsgrund sitt showorama, men det finnes andre gode alternativer også. Jeg syns ikke det uestetisk, selv om å dusje rett på vegg ser bedre ut.

Oh, nice! Når man kommer skikkelig til, så er det jo en annen sak, så godt at det finnes alternativer. Får man vasket bak og under også?

Da jeg trålet rundt på baderomsbutikker, så så jeg også helstøpt dusjgulv. Mulig det er en mellomting mellom flisgulv og kabinett?

Gammel 12-02-25, 13:45   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om badet ikke har fuktproblemer kan jo mikrosement gjøre det penere, men ikke tettere enn det er. Det er jo som fugemasse, liksom.

Men det kan jo være at det er dusjkabinettet som gjør at badet ikke har fuktproblemer.

Vi har også et gammelt og stygt bad, og ikke en halv mill til å gjøre noe med det for øyeblikket. Så vi satte inn dusjkabinett, slik at vi ikke plutselig står i en situasjon der naboen under får vann i hodet. Ja, det er vanskelig å vaske bak og i kriker og kroker. Selv med dampvasker, selv om den hjelper litt. Men jeg tror ikke jeg vil dusje rett på gulvet i en leilighet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.