Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Digital stilletid - offentlige etater

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-25, 20:52   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Digital stilletid - offentlige etater

Vet ikke om digital stilletid er et uttrykk, men kanskje det burde vært det.

Hvorfor er det slik at tekstmeldinger fra offentlige etater og desslike kommer til alle døgnets tider, uavhengig av helg- eller hverdag? Jeg tenker på feks Altinn, NAV, og så videre. Det kan være kl 19.50 en søndagskveld, kl 07.30 en lørdagsmorgen. Meldinger om at ansatte har sendt inn sykmeldinger eller søknad om sykepenger, for eksempel. Undersøkelser fra SSB. Denslags.

(Ja, jeg vet jeg kan velge å ikke få SMS, men så er det jo engang en grunn til at man har det allikevel.)

Jeg tipper det er et fåtall som til vanlig håndterer innkommende elektroniske sykmeldinger på søndagsmorgener, ville det ikke da vært bedre å gi en opsjon på å få alle disse meldingene akkurat når dette blir aktivert i Altinn (feks) sånn at man kan aktivt velge det, i stedet for at automatikken er at man bli pepret HELE POKKERNS DØGNET RUNDT??? (Det ER Spikerhjørnet, dette.)

Alle disse henvendelsene, all støyen, det er en utmattende faktor i lengden, man får jo aldri fri, og om man først klarer å få litt fri fra den faktiske jobben så klarer jaggu Altinn å minne deg på den ved aller første anledning igjen gitt.

Er det bare meg? Har jeg blitt sart?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-25, 21:58   #2
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Digital stilletid - offentlige etater

Jeg trodde faktisk det var en enighet om at selskaper bare sender sms i arbeidstiden. Jobben min gjør bare det, med mindre det er noe kritisk.

Jeg får ikke sms fra Nav om sykemeldinger, bare epost. Syns det er masete nok med epost, men den kan i det minste bare ligge i innboksen til jeg har tid til å gjøre noe med den. SMS'er må jo huskes på og oppleves utrolig masete.

Men sms'er vil jeg tro oftest trigges av:
* Noe har skjedd, digitalt eller manuelt, send sms umiddelbart
* Noe skjer om 24 timer, send påminnelse
* Systemer har kjørt nattlige it-jobber og pøser ut varsler så fort den er ferdig (eksempelvis påminnelse om manglende betaling)
* Planlagt felles utsendelse av sms'er til kunder og interesserte: Sendes gjerne når nok folk er på jobb.

Mulig du mest trenger litt trøst. Det høres helt uholdbart ut!

Sist redigert av Timar : 07-04-25 kl 12:18.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-25, 08:42   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Større aktører har gjerne massebehandlings-rutiner som kjøres sekvensielt gjennom døgnet. Ofte unngås normal arbeidstid for å ikke forstyrre normal saksbehandling, og fordi automatikken og utsendingene trigges av manuelle rutiner.

Jeg har ikke sms-varsling på jobbrelaterte meldinger fra NAV, skatt osv. Ikke på private meldinger heller når jeg tenker meg om. Det tilbys stadig sjeldnere siden epost og digipost er billigere for utsender.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-25, 09:39   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hvorfor ting skjer på odde tidspunkt, jeg bare lurer på hvorfor det ikke er en NORSK LOV om å ikke forstyrre folk utenom når man må.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-25, 09:54   #5
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder sykmeldinger og søknad om sykepenger tipper jeg det kommer når ansatt har sendt inn. Akkurat som at arbeidstaker for sms fra NAV når legen har sendt inn sykmelding.

Gammel 07-04-25, 10:23   #6
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skjønner hvorfor ting skjer på odde tidspunkt, jeg bare lurer på hvorfor det ikke er en NORSK LOV om å ikke forstyrre folk utenom når man må.

Word. Bortsett fra skatteoppgjør med positivt fortegn. Det kan få lov til å komme nårsomhelst.

Gammel 07-04-25, 12:52   #7
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er nok dessverre slik at vi må selv ta ansvar for varslinger på mobiler og pcer, og jeg er helt enig i at det er slitsomt å få når det ikke passer å tenke på akkurat dette.

Gammel 07-04-25, 13:13   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Enig i at vi skulle sluppet å få slike meldinger i tide og utide. Jeg får typisk melding om at elbiladeregningen er betalt i firetiden den første i hver måned. Husker heldigvis som oftest å sette på nattmodus på telefonen. Men det finnes jo andre saker som popper inn, som kan ta mer hjernekraft om det kommer midt i festen lørdag kveld - eller på søndagsturen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-25, 20:19   #9
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Det her minner meg om at jeg må stille inn mobilen til ikke å ringe selv med ørepropper på. (Hilsen vekket av kunde kl.08:13 mandag 31.3 som hadde en helt uviktig og uvesentlig forespørsel.)

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.