|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Jeg har en slags syrinhekk som er mer jungel enn hekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Klipp den etter den har blomstret, og klipp mye (sag?), men det bør jo være igjen litt mer enn en tykk stamme liksom.
![]() |
#3 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Jeg har klipt ned etter blomstring, fjernet gamle grener og fått nye grener. Og gitt næring.
![]() |
#4 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Du kan kutte mye av det store og la det mindre stå. Jeg tror det vil ta tid å få frem noe mer hvis du kutter alt. Tar du en tredjedel som de anbefaler så høres det lenge ut å vente tre år. Men det tynnes godt og vil merkes når så mye er borte. Du kan sikkert ta en del topper også, i tillegg til en tredjedel som kuttes helt nederst.
![]() |
#5 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Syrinene tåler hard beskjæring. I fjor tok jeg 70% dvs hele kronen ned til halve høyden av stammene pluss alle skudd nede. Den så stusslig ut men fikk igjen løv i løpet av sesongen. Jeg beskjærte fordi kronen ble for tung når den blomstret i fjor og så kom det noen regnskyll, og noen av grenene knakk. Ikke sikkert det blir masse blomstring i år, men noe blir det. Jeg har ikke tatt den like hardt tidligere, men det er veldig vanlig at folk i nabolaget kutter syrin hekken med halve høyden.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Er det ikke å kutte vekk 1/3 av stammene (altså fjerne helt en av tre) ikke det å kutte av 1/3 av lengden på alle, som er greia ? På den måten ta de eldste hvert år og holde den "ung"?
![]() |
#7 |
Har diplom
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Takk! Er ikke så nøye om den ikke blomstrer i år, bare jeg ikke dreper den for alltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Jeg hadde et dødt syrintre som stod opp fra de døde rett etter at jeg hadde planlagt å fjerne rota. I fjor klippet jeg det helt ned igjen. Ikke sikkert at det blir særlig blader eller blomster i år, men det får så være. Det kommer skudd ut fra den tykke stammen på en halv meter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Mannen min skar ganske brutalt av våre for noen år siden - de brukte et par år på å blomster igjen, men vi fikk kontroll over dem, og hindret at de overtok hagen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Bor du i varmt klima kan du nok beskjære den som beskrevet men bor du i kaldt klima ville jeg vært mer forsiktig. Men siden du skriver at den er blitt jungel tipper jeg du bor der den trives godt og tåler en del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har diplom
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Jeg vet ikke om jeg bor i kaldt klima, er ikke hele Norge det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?
Kanskje det, jeg tok og fjernet mange stammer og i tillegg kuttet hard på de som var der. Ikke er blad var tilbake. Mitt syrintre har gamle stammer, fordi jeg fjerner skuddene fra roten bortsett fra de jeg ønsker å beholde. Mitt tre er over 100 år gammelt, og er mer tre enn busk.
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Det som blir stygt er om du skjøter ned alle grener i samme høyde. Om jeg ville beskjære alt så skulle jeg fjerne noen helt, noen 1/3 ned og noen 2/3 ned (eller lignende). Jeg har oppfattet det slik Malama skriver om man skal gjøre det etter boken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?Jeg har lyst til å si "brenn dem", for lukt av syriner er noe av det verste jeg vet (og jeg nyser og jeg nyser og renner i øynene), men jeg vet mange syns de er veldig fine og lukter godt så jeg er nok i mindretall der.
![]() |
|
|