Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-25, 20:35   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?

Jeg har en slags syrinhekk som er mer jungel enn hekk. Den er altfor høy og alt for bred, og jeg har tenkt lenge at den skal jeg gjøre noe med, men har ikke gjort det. Den blomstrer mest på toppen, så den er ikke fin når den blomstrer heller (men lukter godt da). Hva skal jeg gjøre? Kan jeg bare klippe ned hele greia og vente på at den skal vokse ut? Har lest at man skal kutte 1/3 av stammene hvert år, men hva hvis den har forsømt lenge? Hvis jeg klipper 1/3 er den jo fortsatt altfor høy. Hjelp!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 21:34   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med syrinene mine?

Klipp den etter den har blomstret, og klipp mye (sag?), men det bør jo være igjen litt mer enn en tykk stamme liksom.

Gammel 22-04-25, 21:41   #3
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har klipt ned etter blomstring, fjernet gamle grener og fått nye grener. Og gitt næring.

Gammel 22-04-25, 23:39   #4
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Du kan kutte mye av det store og la det mindre stå. Jeg tror det vil ta tid å få frem noe mer hvis du kutter alt. Tar du en tredjedel som de anbefaler så høres det lenge ut å vente tre år. Men det tynnes godt og vil merkes når så mye er borte. Du kan sikkert ta en del topper også, i tillegg til en tredjedel som kuttes helt nederst.

Gammel 23-04-25, 00:47   #5
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Syrinene tåler hard beskjæring. I fjor tok jeg 70% dvs hele kronen ned til halve høyden av stammene pluss alle skudd nede. Den så stusslig ut men fikk igjen løv i løpet av sesongen. Jeg beskjærte fordi kronen ble for tung når den blomstret i fjor og så kom det noen regnskyll, og noen av grenene knakk. Ikke sikkert det blir masse blomstring i år, men noe blir det. Jeg har ikke tatt den like hardt tidligere, men det er veldig vanlig at folk i nabolaget kutter syrin hekken med halve høyden.

Gammel 23-04-25, 07:15   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke å kutte vekk 1/3 av stammene (altså fjerne helt en av tre) ikke det å kutte av 1/3 av lengden på alle, som er greia ? På den måten ta de eldste hvert år og holde den "ung"?

Gammel 23-04-25, 08:21   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Takk! Er ikke så nøye om den ikke blomstrer i år, bare jeg ikke dreper den for alltid. Kanskje jeg skal bare kjøre på og kutte masse da!

Gammel 23-04-25, 08:32   #8
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde et dødt syrintre som stod opp fra de døde rett etter at jeg hadde planlagt å fjerne rota. I fjor klippet jeg det helt ned igjen. Ikke sikkert at det blir særlig blader eller blomster i år, men det får så være. Det kommer skudd ut fra den tykke stammen på en halv meter.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-25, 09:44   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min skar ganske brutalt av våre for noen år siden - de brukte et par år på å blomster igjen, men vi fikk kontroll over dem, og hindret at de overtok hagen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-25, 10:32   #10
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Bor du i varmt klima kan du nok beskjære den som beskrevet men bor du i kaldt klima ville jeg vært mer forsiktig. Men siden du skriver at den er blitt jungel tipper jeg du bor der den trives godt og tåler en del.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-25, 12:38   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om jeg bor i kaldt klima, er ikke hele Norge det? Litt utenfor Oslo.

Gammel 23-04-25, 14:17   #12
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Er det ikke å kutte vekk 1/3 av stammene (altså fjerne helt en av tre) ikke det å kutte av 1/3 av lengden på alle, som er greia ? På den måten ta de eldste hvert år og holde den "ung"?

Kanskje det, jeg tok og fjernet mange stammer og i tillegg kuttet hard på de som var der. Ikke er blad var tilbake. Mitt syrintre har gamle stammer, fordi jeg fjerner skuddene fra roten bortsett fra de jeg ønsker å beholde. Mitt tre er over 100 år gammelt, og er mer tre enn busk.

Gammel 23-04-25, 14:25   #13
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som blir stygt er om du skjøter ned alle grener i samme høyde. Om jeg ville beskjære alt så skulle jeg fjerne noen helt, noen 1/3 ned og noen 2/3 ned (eller lignende). Jeg har oppfattet det slik Malama skriver om man skal gjøre det etter boken.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-25, 14:32   #14
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lyst til å si "brenn dem", for lukt av syriner er noe av det verste jeg vet (og jeg nyser og jeg nyser og renner i øynene), men jeg vet mange syns de er veldig fine og lukter godt så jeg er nok i mindretall der.

Svigerfar har syrin, og den har vi skåret helt ned noen ganger og den kommer fint fra stammen på nytt og på nytt (samme med rhododendron - som jeg heller ikke er veldig begeistret for). Tror det er så og si umulig å drepe dem - og ja; jeg har prøvd ... Fine blir de også etterpå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.