Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Nødpass, eller gammelt pass

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-25, 14:52   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Nødpass, eller gammelt pass

Jeg sjekket husets pass og gyldighet for en tid tilbake og regnet med at alt var i skjønneste orden. De to yngste skal ha pass som går ut 2027.

Trodde jeg. Det viser seg dessverre at ved siste runde så fikk storebror pass med lengre gyldighet enn lillesøster. Hun skal nå fly til Danmark med mormor om en måned - og hjem igjen alene. Passet hennes gikk ut i mars, og time til nytt pass er tilgjengelig etter reisen til nabolandet.

Vet jo at man kanskje ikke trenger pass for å reise til Danmark, men siden hun skal fly - så er jo det eneste gyldige legitimasjon. Hun ser faktisk ut som seg selv på bildet (i større grad enn broren, som har gyldig pass), og har ikke annen legitimasjon.

Skal vi gamble på at det går fint, jeg har vondt for å tro at hun blir sittende fast i Danmark. Men det er veldig leit om hun ikke kommer seg avgårde, så da er vel eneste alternativet nødpass...

Har noen erfaringer?

Oppdatering:
Fikk byttet til en tidligere time, og er ganske trygg på at i hvert fall ID-kortet skal komme fram i tide.
Og i vårt tilfelle var det INGEN løsning å reise ut av byen, da må vi vente til juli/august avhengig av hvilken retning vil velger.

Sist redigert av tink : 30-04-25 kl 08:51.
tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 14:57   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nødpass, eller gammelt pass

Passet er vel gyldig som leg selv om tiden for å være pass er utløpt?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 15:16   #3
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Det kan kanskje gå bra, men jeg ville absolutt gått for nødpass eller (helst) funnet en time et eller annet sted for å få vanlig pass.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 15:16   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hm, internett sier nei. Finner noen gamle artikler som viser at en del land godtok utgåtte pass rett etter covid i 2022 - men stoler ikke helt på at det gjelder fortsatt. Får gruble litt til og prøve å kontakt flyselskapene.

Gammel 28-04-25, 15:31   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Hahaha, det å reise andre steder er bare å glemme. Men det ser ut til at de slipper nye timer hver mandag og torsdag her i storbyen, så nå fant jeg en time om en ukes tid. Krysser fingrene for at produksjonen går fort nok. Bestilte ID-kort også, tror de kommer enda litt fortere.

Gammel 28-04-25, 15:55   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjekk om dere kan reise litt ut av storbyen også for å finne ledig time. Bestill Nasjonal ID-kort i samme slengen. Det er pjaktisk.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 17:12   #7
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De gangene vi har reist fra DK mener jeg at vi har måttet vise pass? Jeg ville ikke sjanset på at det gikk selv med passfrihet i Norden.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 19:06   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentungen min (17) har tatt fly mellom Norge og Sverige et større antall ganger etter at hun begynte på skole i Stockholm da hun var 15. Som oftest direkte Arlanda-Værnes, men også med mellomlanding i Oslo noen ganger. Hun har aldri opplevd å måtte vise pass eller annen legitimasjon noe sted.

Sist gang, da hun var hjemme nå i påskeferien, hadde hun til og med glemt både pass og ID-kort da hun dro fra Sverige. Oppdaget det ikke før siste dag i ferien, da hun drev og pakket for å dra tilbake. Var helt fortvilet da hun ikke fant det, og trodde hun hadde forlagt det her et sted, spesielt med tanke på at hun skulle reise til Paris senere samme uke. Vi endevendte hele huset, men fant det ikke, og til slutt måtte hun bare dra. Fikk roet henne ned med en plan B klar (nødpass fra ambassaden), i tilfelle det ikke dukket opp før Paristuren. Som ventet måtte hun ikke vise noen av delene på vei tilbake heller, og som sagt, da hun kom på hybelen sin lå begge deler trygt på plassen sin der.

Heller ikke på vei til Paris ble hun spurt om pass, men måtte vise det på vei hjem.

Sist redigert av My : 28-04-25 kl 19:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 20:19   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri vist id verken på Arlanda eller Kastrup. Ikke de siste årene i Nederland heller. Men måtte vise hjem fra Tjekkia nå.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 21:07   #10
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi viste pass på Colorline fra Danmark i fjor sommer.

Hadde skaffet nytt.

Gammel 28-04-25, 22:38   #11
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk vanlig pass på litt over ett døgn i høst, riktignok i Oslo. Så med time neste uke kan dere rekke vanlig også, med mindre det er helt annerledes nå og i annen by og alt. Men uansett ville jeg heller hatt nødpass enn å ta risikoen på gammelt.

Gammel 29-04-25, 00:11   #12
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Håper det ordner seg!

Jeg fløy til og fra Danmark i helga, og verken jeg eller noen andre viste pass eller annen form for ID.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 00:28   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den eneste gangen jeg har vist pass på fly mellom Gardermoen og København var under de strengeste koronarestriksjonene da jeg måtte fly pga alvorlig sykdom, og da var det på Gardermoen på veien hjem at de forlangte pass (og koronatest og passet på å gi litt kjeft oppi det hele).

Jeg fløy seneste Gardermoen - København t/r i påsken og viste ikke pass, og det har jeg aldri gjort tidligere heller, med unntak av det nevnt over. De gangene jeg kjørte bil mens det fremdeles var mildere koronarestriksjoner var det tidvis passkontroll på vei inn i Sverige fra Danmark (Malmø), men jeg er litt usikker på om det skyldtes korona eller andre ting. Jeg kjørte uansett gjennom uten å vise pass når de skjønte at jeg var norsk.

Datteren min har bodd i København i ti år, så jeg har reist dit en del, og aldri har jeg måttet vise noe pass når jeg har tatt fly, så jeg hadde vært villig til å ta sjansen.

På danskebåten må man vel alltid vise pass ved innsjekk? (Denne har jeg bare tatt et par ganger).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 07:39   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bestill ID-kort i samme slengen. Det er greit som legitimasjon senere også.

Knerten fikk nytt pass i vår, og det lå i postkassa noen få dager etter besøket på passkontoret (som skjedde kl 20 om kvelden, så produksjonstiden var veldig kort).

Gammel 29-04-25, 07:44   #15
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke tatt sjansen med en unge, men hvis det var jeg som reiste, så hadde jeg gambla på at det skulle gå fint. Utrolig hva kvinne 52 kommer unna med egentlig, jeg tror jeg må være i en slags gullalder for velvilje. Det er jo stort sett unger/ungdom også, men det er mer belastende for dem tror jeg, å være avhengig av andres velvilje.

Krysser fingrene for at det går greit og at dere får legitimasjon i tide. Hvis ikke, så ville nok mor (52) bestilt nødpass for å være sikker på at gullungen ikke sto og gråt på flyplassen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 07:50   #16
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Som jeg skrev i innlegg nr 5. Det hjelper IKKE å søke seg til et passkontor utenfor storbyen, der er første ledige time i juli eller august.

Heldigvis slipper Bergen tydeligvis nye timer hver mandag og torsdag (og har kanskje en del avbestillinger), så jeg fikk kapret en time til neste uke. Har bestilt pass og kort. Det er litt i grenseland på bestillingstid for pass, men kortet skal være i hus i god tid.

Takker for gode innspill.

Gammel 29-04-25, 10:18   #17
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi fløy til Danmark for et par år siden. Sjekket inn på automat og viste aldri legitimasjon.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 10:30   #18
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Høres ut som om dere har en god plan. Satt selv klar en vår hver dag for å finne time.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å reise uten. Har hørt mange nok historier om deltakere på fotballlag på cup i Danmark som må innom ambasaden til at jeg hadde reist uten. Plutselig skjer det noe som gjør at de strammer inn kontrollen, da er det kjedelig å være uten legitimasjon.

Gammel 29-04-25, 10:48   #19
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg fløy til København senest sist uke og viste ikke pass. Heller ikke på retur. :datapunkt:

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 11:38   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Var inne og sjekket nå, for vi burde egentlig ha nye til ungene. Kunne få time på straume i morgen kl 9. Fyllingsdalen som er hovedpasskontoret hadde mange om to uker.

Vist du er rask kan jo du bytte til den?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:48.