Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

[Ferieplanlegging] Bo i Lisboa, Cascais, Estoril eller andre steder?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-25, 15:08   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Ferieplanlegging] Bo i Lisboa, Cascais, Estoril eller andre steder?

Vi har flybilletter t/r Lisboa i starten av august, og skal være i 10 dager. Hva er best? Bo i en mindre by med strand, og reise på turer inn til Lisboa, eller omvendt?

Vi er glad i storby med restauranter, shopping, trasking i hyggelige gater, arkitektur og historisk sus. Det er viktig å bo et sted hvor det er hyggelig å kunne gå ut om kvelden også, og spise på ulike restauranter, helst i gangavstand fra overnattingsstedet. Selv om vi ikke er noen soltibedere og strandløver, vil vi ta noen turer til badestrand, men er ikke like avhengige av å ha det i gangavstand, og må ikke på stranda hver dag. Sønnen og mannen vil minst en dag dra på en golfbane. Og vi tenker å ta noen utflukter, uansett hvor vi bor, jeg vil i alle fall til Sintra, og sikkert noen flere steder.

Så egentlig er vi litt mer storbymennesker enn strandmennesker, men er klar over at det kan bli veldig varmt på den tida, og at det sånn sett kan være mer behagelig på et mindre sted med bademuligheter i nærheten. Hvis vi skal bo i en mindre by må det være et hyggelig lite sentrum med et utvalg gode resauranter og noen små semi-interessante butikker, for å rusle rundt i på kveldstid. Og lett å komme seg til Lisboa. Vi vurderer å leie bil, men slipper vi unna med tog er det tusen ganger bedre. Hvis vi skal bo i Lisboa må det være hyggelige omgivelser, i nærheten av transport, og helst gangavstand til butikker og restauranter.

Så hva velger vi? Bo midt i smørøyet i Lisboa, og toge ut ved behov, eller bo i en mindre og roligere strandby, og toge oss inn til storbyopplevelsene? Noen som har gjort begge deler, eller en av delene, og har en formening, eller har andre erfaringer å dele?

Siden vi reiser sammen, alle fem i familien, vil vi leie leilighet hvor vi kan være sammen, i stedet for å bo på hotell. Vi gjør alltid det. Så trenger ikke hotelltips, men hvis noen brenner inne med en anbefaling av leilighet som passer for fem personer, så tar jeg selvsagt imot det også.

Gammel 30-04-25, 22:05   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Ferieplanlegging] Bo i Lisboa, Cascais, Estoril eller andre steder?

Vi gjorde begge deler i 2019. Noen dager i Cascais først, med utflukt til Sintra, og så noen dager i Lisboa. Lisboa var en fascinerende by!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-25, 22:09   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi gjorde begge deler i 2019. Noen dager i Cascais først, med utflukt til Sintra, og så noen dager i Lisboa. Lisboa var en fascinerende by!

Jeg tror ikke vi orker å flytte, så hva ville du valgt om du skulle vært ei drøy uke på samme sted?

Gammel 30-04-25, 23:09   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisboa, tror jeg. Vi var i Cascais for å tilfredsstille de som ville sole seg. Vi bodde i gangavstand Bocca di inferno og fiskerlandsbyen Cascais, som jo er en fin ferieby, men ikke så stor. Vi la aldri på stranden, det var for kaldt. Tror vi lå på 17-19 grader der, men varmen kom i Lisboa.

Husker vi tok den berømte trikken, var på lunsj på toppen av trikketuren med utsikten, gikk til den heisen som Eiffel har designet (bodde ikke langt unna) og tok vel en funicular opp en liten bakke. Vi tok vel også en hop on buss for å se 25. aprilbroen.

Gammel 01-05-25, 00:18   #5
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi bodde i Lisboa, tok toget til Sintra hvor vi ble kapret av en guide som kjørte oss rundt mellom severdighetene der. Det var faktisk helt gull, og hun sørget også for at vi slapp å stå i kø til Pena Palace. Etter Sintra kjørte hun oss til Cabo da Roca som er det vestligste punktet på det europeiske fastlandet, før hun satte oss av i Cascais. Ruslet litt rundt i Cascais og spiste middag der, før vi tok toget tilbake til Lisboa.

Jeg ville helt klart valgt å bo i Lisboa igjen, skulle dog gjerne hatt litt mer tid i Sintra enn bare én dag.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-25, 09:08   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, jeg heller også mest mot å bo i Lisboa, kjenner jeg, så lenge det ikke kommer opp noen overbevisende motargumenter. Det er eneste det med å bo i nærheten av strand, men jeg tror jeg konkluderer med at byen er viktigere enn stranda for oss, og at strandstedene er såpass tilgjengelige med tog uansett, at vi dekker det behovet greit likevel. Dessuten er det helt på slutten av sommerferien, og da bruker ingen å være så opptatt av å sole seg lenger. Tusen takk for deling, det er nyttig. Sintra høres ut som noe å glede seg til, og trikk 28 er notert.

Tar gjerne i mot flere tips, restauranter, severdigheter, fine strender og steder, bra golfbaner m.m.

Gammel 01-05-25, 10:37   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna er jo ganske store og det er ikke en lang tur ut til strandbyene. Jeg ville bodd i Lisboa. Men siden jeg sist var der i 2002, har jeg ingen konkrete tips.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-25, 10:48   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, de er 20 og 17, der 20-åringen har bodd i Paris de siste 3 mnd, og den ene 17-åringen har bodd i Stockholm i snart to år. Så storbyliv skremmer ikke dem i alle fall.

Gammel 01-05-25, 11:51   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Sintra er et must. Vi brukte Tuktuk der.
Jeg trodde vi tok turen til Cabo de Roca også, men mannen mener ikke det. Mulig jeg blander med Inferno, men jeg kjenner meg jo igjen på bildene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.