Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Den store valpetråden

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-25, 08:43   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Den store valpetråden

Vi mangler et underforum for oss med 4-beine babyer.

Nå er det 20 år siden forrige gang vi hadde valp, og det er altfor mye jeg har glemt (/fortrengt)
Frøkna, en Miniature American Shepard (MAS), kom til oss i slutten av mars i år. Hun har nå akkurat blitt 5 mnd, og hun har så og si blitt stuerein.
Men hun har noen utfordringer vi må jobbe med.
Hun bjeffer mye. Bjeffer for å få oppmerksomhet, når hun vil gi beskjed om noe, når hun er usikker, når vi møter andre hunder ++
Og hun er ikke spesielt god på å være alene (enda)

Vi er nå straks ferdig med valpekurs. Det har vært veldig bra.
Og vi har meldt oss inn i brukshundklubben og er med på byvandring en gang i uka. Og det ser ut som det hjelpe litt på for denne bjeffingen mot andre hunder. Men vi har fortsatt lang vei igjen å gå.

Alene-hjemme-trening går treigt. Det ser ut som det går fint med litt tid alene hvis hun er trøtt, som feks på morgenen. Hvis vi da går ut når hun sover, så går det fint. Men om hun må finne roen selv, så blir det uling og bjeffing .. :/

Såh.. har du valp? /Unghund?
Har du en plan for oppdragelsen?
Jobber du med alene-hjemme?
Har du noen utfordringer?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 09:10   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store valpetråden

Gratulerer med valp!
Jeg har ikke noe her å gjøre siden min boff er fem, men håper på bilder!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 09:44   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo egentlig heller ikke noe her å gjøre, siden min blir 14 i september. Men vi mistet vår andre hund i mars, og jeg leker litt med tanken om å få en ny valp i hus. Selv om gamlemor nok skal få være enehund så lenge hun lever.

Men håper på bilder og hundeskravling!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 09:45   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Så artig med MAS-valp, Mex! Kanskje hun er fra nabolaget mitt? Det er iallfall en veldig dyktig oppdretter av MAS ikke så langt fra meg. Veldig fin rase!

Her har det flyttet inn en gul labradorvalp som blir 10 uker til helgen. Et lite fyrverkeri av en tispevalp! Kullets bølle, sa oppdretteren og det tror jeg på! Hun er selvstendig og tøff, men samtidig rolig og trygg og flink til å slappe av når det ikk skjer noe. Jeg har to voksne, gamle, rolige og gjennomdresserte labradorer fra før og de ser på meg og sukker og lurer nok på hva i alle dager jeg har dratt dette spetakkelet i hus for! Innimellom får de et blaff av lekenhet de også og tar et par runder i hagen med en ellevill valp hengende i halen. De setter grenser, oppdrar og lærer bort, og det er nettopp derfor jeg valgte å få valp nå. De to gamle er 11 og 13 år og er egentlig ganske eksemplariske. Jeg håper de rekker å hjelpe meg å få litt godt hundevett inn valpen før de blir for gamle.

Jeg har også en tibetansk terrier, og det er et litt annet kapitell. Hun bjeffer på alt hele tiden. Fryktelig slitsomt og jeg har ikke klart å lære henne verken å ikke begynne eller å stoppe når hun først er i gang. Fryktelig slitsomt! Det ligger mye i rasen, tibetansk terrier (som slett ikke er det samme som tibetansk spaniel) er en varslerhund. Den er skapt for å gi beskjed om farer som truer flokken og slik sett er min hund særdeles dyktig. Hun har bare ikke skjønt at det ikke er nødvendig å varsle på riktig alt som skjer. I går satt hun på terrassen og bjeffet frenetisk på hvite løvetannfrø som blåste forbi. Hun kan heller ikke være hjemme alene, men det går heldigvis fint når hun er sammen med de andre hundene. Jeg har med andre ord ingen ting å lære bort når det kommer til verken bjeffing eller hjemme alene trening annet enn at det er lurt å ta tak i det tidlig. Det blir vanskeligere når de er voksne. Min er nå 8 år og jeg har innsett at dette må vi leve med. Vi har heldigvis ikke nære naboer som plages!

Valpen bjeffer ikke og jeg håper det fortsetter. De to andre labbene mine bjeffer heller ikke. Planen ellers er valpekurs så snart det settes opp og ellers god grunnleggende hverdagslydighet. Det er et aktivt hundemiljø i klubben her med mange slags aktiviteter, men jeg har et nokså fullpakket liv, så får se hvor aktive vi får til å være. Mye trening og tur blir det uansett, og hun kommer til å være med meg mye på jobb for å få sosialisering der.

Ellers er fokuset nå renslighet og miljøtrening. Hun er med der jeg er, med få unntak, og jeg prøver å gi henne erfaringer fra mange ulike miljø. Disse første månendene er viktige slik sett.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 09:47   #5
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Gratulerer med valp!

Jeg synes dere som har voksne hunder absolutt har noe i tråden å gjøre. Erfaringer, tips og triks tas i mot med stor takk. Fint å høre hva man IKKE bør gjøre også!

Jeg kan gjerne dele bilder, men da trenger jeg en enkel forklaring. Det er lenge siden jeg har fått til å legge ut bilder her inne.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 11:30   #6
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Gratulerer med valp!

Å, heng gjerne! Gode erfaringer med do's and don'ts er kjekt å få!

Gammel 18-06-25, 11:32   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Så artig med MAS-valp, Mex! Kanskje hun er fra nabolaget mitt? Det er iallfall en veldig dyktig oppdretter av MAS ikke så langt fra meg. Veldig fin rase!

Hun er fra et kull på Lillehammer, men faren kommer fra oppdretter nær deg.

Så kjekt med en liten labbevalp, da!
Og veldig kjekt med oppdragelseshjelp fra to voksne.

Gammel 18-06-25, 11:34   #8
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Noen bilder av frøkna, Akira heter hun;

Sist redigert av Mex : 18-06-25 kl 12:09.
Gammel 18-06-25, 11:35   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg kan gjerne dele bilder, men da trenger jeg en enkel forklaring. Det er lenge siden jeg har fått til å legge ut bilder her inne.

Jeg bruker et bildedelingsnettsted, flickr.com. Legger ut bildene her, og så deler jeg vha BBCode

Gammel 18-06-25, 12:05   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi har valp! Han blir 8 måneder i morgen. Jeg må skrive mer seinere, for jeg er på jobb nå. Men han heter Lukas og er en Engelsk springer spaniel.

Gammel 18-06-25, 12:05   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

okei, bildet ble litt stort, jeg fikser det etterpå.

Gammel 18-06-25, 12:42   #12
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg henger her for å plukke opp tips i forkant. Vi har blitt enige om at vi kan få oss hund, men ønsker i utgangspunktet å adoptere en som er forbi valpestadiet og relativt ferdig oppdratt.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 12:45   #13
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg henger her for å plukke opp tips i forkant. Vi har blitt enige om at vi kan få oss hund, men ønsker i utgangspunktet å adoptere en som er forbi valpestadiet og relativt ferdig oppdratt.

Her vil barna gjerne ha hund, men vi (les mannen og jeg) orker ikke valp. Aller helst vil vi ha dachs, ikke strihåret.

Gammel 18-06-25, 13:04   #14
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nyyydelige hunder. Store bilder er flott.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 14:36   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

For noen vakre hunder!

Et tips fra meg som jeg selv fikk med valp: Vi har lært hunden at han ikke får lov til å være i et visst område av kjøkkenet når vi lager mat. Da stjeler han ikke mat, og går heller ikke i beina på oss med varme kjeler mm. Det har jeg satt ENORM pris på. Vi har stort kjøkken der matskåla hans står, så han får lov til å være der ellers.

Tipseren bodde sammen med hunder som ikke fikk lov til å gå inn på deres vesle kjøkken i det hele tatt.

Gammel 18-06-25, 14:40   #16
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Vi har valp! Han blir 8 måneder i morgen. Jeg må skrive mer seinere, for jeg er på jobb nå. Men han heter Lukas og er en Engelsk springer spaniel.

Så nydelig!

Gammel 18-06-25, 15:24   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noen vakre hunder!

Et tips fra meg som jeg selv fikk med valp: Vi har lært hunden at han ikke får lov til å være i et visst område av kjøkkenet når vi lager mat. Da stjeler han ikke mat, og går heller ikke i beina på oss med varme kjeler mm. Det har jeg satt ENORM pris på. Vi har stort kjøkken der matskåla hans står, så han får lov til å være der ellers.

Tipseren bodde sammen med hunder som ikke fikk lov til å gå inn på deres vesle kjøkken i det hele tatt.

Et veldig godt tips. Skulle ønske mannen min hadde syntes det samme.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 15:40   #18
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår lærte seg å ikke gå inn i soverommene (pga allergi) og ikke i spisestuen (som er en del av stuen, men med tydelige grenser) når han var valp. Jeg vet ikke hva han tror skjer om han går inn der, men roper vi på ham når han står i ene døren i spisestuen og vi i den andre åpningen så løper han rundt og ikke rett over rommet. Det gulvet er angivelig giftig eller noe slikt. En gang var det noen som løftet ham inn i spisestuen og da løp han med bena i luften og prøvde å komme seg ut. På hytten så har vi fortalt ham (vi bruker kommandoen stopp) at han ikke skal gå på et av teppene og det følger han også om han er alene. Det beste er bare å ta det med en gang når de er valp. Vi begynte med en planke som tydelig avgrenset (om det ikke var en terskel) og vi satt på andre siden planken og da ville han gjerne gå til oss. Når han gikk over så viste vi ham veien tilbake og sa stopp og gjorde en strek med fingeren over planken. Når han skjønte at han skulle stoppe så fikk han selvsagt masse ros. Så satt det, tok 5 minutter. Veldig praktisk når vi er på besøk hos noen og han ikke trenger å løpe rundt overalt, jeg kan bare dra en strek i luften med fingeren og så holder han seg bak den streken.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-25, 15:50   #19
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, for en koselig tråd! Jeg sniker litt, selv om min pelsdott er åtte år. Jeg drømmer stadig om valp, selv om det ikke kan gjennomføres. Da lever jeg via dere.

Gammel 18-06-25, 16:01   #20
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Hunden vår lærte veldig raskt farelyden app-app-app. Den brukte vi både til å lære ham å gå ut av kjøkkenet og til å la være å snuse på eller potensielt ta ting oppå bord.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.