Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Vil ikke eller kan ikke?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-25, 14:22   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil ikke eller kan ikke?

Norsk er, som de fleste av dere vet, ikke mitt morsmål. For meg føles det rart å skrive

Sitat:

Mia vil ikke dra på ferie i sommer

når det egentlige poenget er at familien hennes ikke har råd til ferie. Kanskje Mia gjerne vil dra på ferie – men det lar seg rett og slett ikke gjøre. Formuleringen kan lett misforstås.

Jeg leste nylig et innlegg på sosiale medier som begynte slik:

Sitat:

Min sønn Andrew vil aldri gifte seg, og han vil ikke ha barn.

Jeg tolket det først som at han ikke ønsket det. Men litt lenger ut i teskten forsto jeg at det handlet om at han sannsynligvis aldri kommer til å få oppleve det, av ulike grunner. Jeg måtte faktisk begynne å lese på nytt for å forstå konteksten.

Hva tenker folk i FP om å bruke slike formuleringer?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.