Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppdeling av griseslakt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-25, 13:25   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Oppdeling av griseslakt

Er det noen som kan noe om veien fra slaktet gris til spiseklar mat?

Rart spørsmål, men jeg er altså stolt eier av 1 stk lykkelig frilandsgris som p.t. trolig er travelt opptatt med å endevende jorda sammen med sine 15 venninner i en stor innhengning 900 meter over havet. Vi er en gjeng som samarbeider om stell og fòring av grisene i sommer og til høsten skal de altså slaktes. Grisene spiser det de finner i innhengningen sin (som er stor!) og de får i tillegg frukt, grønnsaker og brødvarer som lokale butikker har sortert ut og som ellers kastes. I tillegg får de kraftòr for gris og en del gress i ulike varianter. Vi forventer godt kjøtt!

Jeg får altså tilbake en hel gris, testet og kontrollert, slaktet av proff slakter som kommer dit grisene er. Kjøttet deles opp av en lokal kjøttbutikk og jeg får det ferdig pakket, merket og klart til frysing. Men kjøttbutikken trenger oversikt over hvordan vi vil ha kjøttet delt opp og hva de eventuelt skal lage av medisterkaker og lignende. Jeg vet at vi vil ha to skinker vi kan salte og speke selv. Vi vil også ha medisterkaker og selvsagt ribbe, koteletter osv. Men ut over det er jeg blank. Her trenger jeg hjelp! Noen som har mer kunnskap om dette enn meg og som har innspill?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.