Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Noen som har malt om hus fra lyst til mørkt?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-25, 16:20   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Noen som har malt om hus fra lyst til mørkt?

Vi har hvitt hus, og vurderer å bytte farge. Jeg tror huset vil se veldig bra ut med en mørk farge. Aller helst kunne jeg nok tenke meg brunsvart, men er redd det blir for mørkt? Det advares også om at mørkt blir veldig varmt og gjennom det at kledningen kan forriges/sprekke opp. Noen som har opplevd det?
Huset er fra 1987, det er arkitekttegnet og har noen veldig store, avlange vinduer. Mye trær rundt, som avgir grønske til kledning (og gulv). Sånn sett er ikke hvitt optimalt. Huset ligger vestvendt.
Har fått litt hjelp av AI, og det ser veldig bra ut med mørk fasade. Er det andre minussider ved å velge mørkt jeg ikke har tenkt på?
Andre fine mørke farger tas gjerne i mot med takk.

Gammel 05-08-25, 16:42   #2
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har malt om hus fra lyst til mørkt?

Mitt gamle hus, fra ca 1981, var brunsvart med store vindusflater. Ingen problemer med kledningen, og jeg lærte meg å bli veldig glad i fargen!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-25, 16:45   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Alle" i området her gjør det (til min store fortvilelse) og mange påpeker at fargen ikke bør bli for mørk. Da blir den for varm, som du skisserer.

Min preferanse er for evig at hus skal være hvite, så jeg innser at jeg er helt ute av takt med tiden. I nabolaget vårt er det alle nyanser av grått, det ville jeg nok unngått.

Gammel 05-08-25, 16:49   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om brunsvart er det nye grå, så hvis det var MEG som fikk ideen, så ville jeg tenkt nøye på om jeg ville like det også om 10-15 år, og ikke var påvirket av "just nu".

Kan det avhenge litt av tidligere maling, hvor godt veggen tåler at det vil bli veldig varmt? Jeg kan absolutt ikke ha det, pga tidligere linoljemaling, men det er jo litt spesielt.

Gammel 05-08-25, 16:50   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, dette vil jeg høre om!

Vi skal i skrivende stund skifte farge fra hvitt til veldig mørkt.

Huset vårt har vært malt i bomull så lenge vi har eid det. Huset kler for så vidt hvitt, men jeg er drittlei av at det aldri er fint. For det første er det sykt med svertesopp, så huset er konstant svartprikket. Men det er også noe galt med kledningen som gjør at husene i vårt borettslag ser nymalte ut i ca ett år, og jeg tuller ikke. Det ser fresht ut lenger på de mørke husene.

Vi bor som sagt i borettslag, men det er eneboliger, og vi kan selv velge farge. Det er en del fargerike hus her, og selv om jeg liker farger, så tror jeg akkurat vårt hus vil kle helt mørkt best. Det har blant annet med beliggenhet å gjøre.

Svart kler naturen veldig fint. Vegetasjonen kommer veldig til sin rett med mørk bakgrunn.

Vi venter på stillas as we speak og har derfor ikke handlet inn malingen ennå, men det blir enten brunsvart eller dempet sort. Er usikker. Noen nabohus har disse fargene, og de er utrolig like, og begge har ulike nyanser alt ettersom lyset treffer i løpet av dagen, så jeg klarer ikke å bestemme meg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-08-25, 16:52   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste aberet er at vi lurer på om det vil oppleves mørkt inne, ut mot terrassen. Men det får bare være. Hvitt har vist seg å kreve så mye vedlikehold hos oss at det er helt uaktuelt å fortsette med. Og de naboene vi har spurt om dette sier at det ikke er et problem.

Gammel 05-08-25, 16:53   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mørkt kan være heldig i våte strøk. Det tørker fortere.

Gammel 05-08-25, 16:54   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Forresten, en slektning fra Østlandet steilet da han hørte valget vårt, og kommenterte nettopp det der med at kledning kan sprekke. Vel, vi bor på Vestlandet, og jeg har aldri sett at mørke hus blir fortere stygge enn lyse, snarere tvert imot.

Gammel 05-08-25, 16:54   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror mørkt kan være heldig i våte strøk. Det tørker fortere.

Gi meg vått. Floris drukner oss!

Gammel 05-08-25, 17:10   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Så spennende, Hyacinth!

Jeg ble anbefalt brunsort fremfor dempet fort på fasade siden dempet sort vil fremstå solbleket. Da jeg så fargene ved siden av hverandre så ga det mening, men jeg har ikke sett det IRL. Dog var det en god fargehandel som gav meg tipset, så da switchet jeg til brunsort.

Gammel 05-08-25, 17:13   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Så spennende, Hyacinth!

Jeg ble anbefalt brunsort fremfor dempet fort på fasade siden dempet sort vil fremstå solbleket. Da jeg så fargene ved siden av hverandre så ga det mening, men jeg har ikke sett det IRL. Dog var det en god fargehandel som gav meg tipset, så da switchet jeg til brunsort.

Det var et godt tips til meg også!

Gammel 05-08-25, 17:22   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg lurer på om brunsvart er det nye grå, så hvis det var MEG som fikk ideen, så ville jeg tenkt nøye på om jeg ville like det også om 10-15 år, og ikke var påvirket av "just nu".

Kan det avhenge litt av tidligere maling, hvor godt veggen tåler at det vil bli veldig varmt? Jeg kan absolutt ikke ha det, pga tidligere linoljemaling, men det er jo litt spesielt.

Jeg har tenkt det samme! Jeg vil ikke velge noe supertrendy og hvertfall ikke mikrotrendy.
Men jeg ser ikke andre gode alternativer i fargekartet. Mulig dyp grønn? Men det vil nok ikke være like fint. Hvitt er ok, men huset kler en mørkere tone langt bedre. Jeg er egentlig ikke en som liker brune farger på hus, og det er veldig mange bruntoner som hadde vært uaktuelle. Men brunsort ser ordentlig pent ut!
Jeg har tenkt å sende bilder til Jotuns fargeråd, men vil ta et bilde i en litt bedre vinkel før jeg sender inn (er fortsatt på hytta).

Vi har mørk grå hytte. Da vi kjøpte kunne vi velge blant 5 ulike farger (grå- og beigetoner). Vi er fortsatt veldig fornøyde med grå skifer, og selv om jeg vurderte en tanke dypere grå da vi skulle freshe opp nå, så ble det fortsatt grå skifer siden vi ikke gadd å male hele hytta denne sommeren Poenget mitt er at jeg lever godt med fargevalg hvis jeg synes resultatet er pent og at bygningen kler det. For meg er det viktigere hva bygningen kler enn hva som er moderne. Jeg føler meg dog bedre hvis fargene jeg velger ikke er del av trendbildet

Gammel 05-08-25, 17:28   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss, dette vil jeg høre om!

Vi skal i skrivende stund skifte farge fra hvitt til veldig mørkt.

Huset vårt har vært malt i bomull så lenge vi har eid det. Huset kler for så vidt hvitt, men jeg er drittlei av at det aldri er fint. For det første er det sykt med svertesopp, så huset er konstant svartprikket. Men det er også noe galt med kledningen som gjør at husene i vårt borettslag ser nymalte ut i ca ett år, og jeg tuller ikke. Det ser fresht ut lenger på de mørke husene.

Vi bor som sagt i borettslag, men det er eneboliger, og vi kan selv velge farge. Det er en del fargerike hus her, og selv om jeg liker farger, så tror jeg akkurat vårt hus vil kle helt mørkt best. Det har blant annet med beliggenhet å gjøre.

Svart kler naturen veldig fint. Vegetasjonen kommer veldig til sin rett med mørk bakgrunn.

Vi venter på stillas as we speak og har derfor ikke handlet inn malingen ennå, men det blir enten brunsvart eller dempet sort. Er usikker. Noen nabohus har disse fargene, og de er utrolig like, og begge har ulike nyanser alt ettersom lyset treffer i løpet av dagen, så jeg klarer ikke å bestemme meg.

Ja, nettopp dette med fasaderengjøring synes vi også er et viktig poeng. Vi har trafikkert vei nedenfor oss, og vi trodde faktisk huset vårt hadde svertesopp, men det viste seg å være skitt. Så selv om huset fortsatt må fasadevaskes når det er mørkere, så vil huset se freshere ut med en mørkere tone enn lyst hvor all skitt synes alltid.

Gammel 05-08-25, 17:32   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det eneste aberet er at vi lurer på om det vil oppleves mørkt inne, ut mot terrassen. Men det får bare være. Hvitt har vist seg å kreve så mye vedlikehold hos oss at det er helt uaktuelt å fortsette med. Og de naboene vi har spurt om dette sier at det ikke er et problem.

Ja, det har jeg tenkt på også, men betryggende å høre at det ikke oppfattes slik.

Siden dere skal i gang, så vil jeg komme med en anbefaling hvis dere ikke allerede har valgt type maling. Vi malte nettopp nytt strøk på hytta som sagt, og jeg valgte Drygolin Nordic Extreme. Dyrere enn andre, men 16 års vedlikeholdsintervall er midt i blinken for oss som vil ha minst mulig sånt å holde på med Og den var en drøm å jobbe med, også i sol og vind, som egentlig er forhold som man bør unngå. Veldig pent resultat på tross av det.

Gammel 05-08-25, 18:15   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Høres bra ut

Gammel 05-08-25, 18:51   #16
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg malte over okergult med tjærebrun, som jeg er veldig fornøyd med. Har holdt seg i 9 år nå. Huset ligger dog ganske skyggefullt til.

Gammel 06-08-25, 03:36   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gikk fra grått til tjærebrunt i fjor. Er veldig fornøyd, selv om fargen der mørkegrå ut på avstand.

Huset var opprinnelig mørkt brun, så var aldri i tvil om at det kom til å passe.
Rundt oss er det mye hvitt/bomull, og det er så kjedelig!
Naboen har byttet kledning og går fra hvitt til en brungrå variant som ser veldig lovende ut.

Gammel 06-08-25, 09:02   #18
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Kjøpte huset brunsvart for ti år siden og er fornøyd med fargen. Bor i et gammelt byggefelt og her er husene i mange ulike farger og det synes jeg er litt trivelig. Alle nye hus er mørkebrune nesten her i bygda fordi folk stort bruker Møre Royal som er produsert her. Så jeg setter pris på variasjonen. Selv om jeg nok hadde valgt oljet kledning selv også om jeg skulle byttet. Jeg har brunsvarte karmer inne også på stue og kjøkken fordi vinduene i seg selv er mørke og de er av aluminium slik at det ikke er så lett å male dem. Er også mørke sprosser på de store vinduene som dekker fronten av huset. Har store vinduer på stua som går helt opp til mønet. Er veldig høyt under taket midt i stua. Så her ville det sett rart ut med noe annen farge uten å totalrenovere.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-25, 13:46   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Godt å høre at man fortsatt er fornøyd etter mange år. Går man fra lyst til mørkt så er det mye jobb å gå tilbake igjen liksom. Ikke fordi jeg tror jeg ville det altså, men greit å være helt sikker.

Jeg er panisk redd for åttebente beist, og er redd at jeg mister mer oversikt ute med et mørkt hus. Vi sprayer dog med forebyggende spray, så er jo ikke så mye der fra før, men lyst hus gir klart mer oversikt.

Gammel 06-08-25, 13:50   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Jeg har også tenkt å beholde carport og en ny terrasse som begge er kledd i lektere/spiler med beis som er litt gylden i tonen (evt noe annet hvis jeg blir anbefalt det. Det vil lette totalinntrykket veldig. Kanskje også vinduskarmer i en lys brun eller gultone? AI foreslo det og det så veldig fint ut.

Et lite problem er at vi egentlig skal skrape og behandle to terrasser nå i høst. De kan vi jo ikke male i noe annet enn hvitt siden vi ikke planlegger å male huset nå. De er ikke med lekter som rekkverk, men mer tradisjonelt. Det er kanskje ikke noe problem å bare male de om når vi skal male huset. Eller kanskje beise de i samme farge som lektere på carport og ny terrasse? Men da må vi skrape av absolutt alt og jeg vet fortsatt ikke om det kan legges Trebitt beis over og da gi et fint resultat.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03.