Generelle råd for CV og søknad, anno 2025
Ja, jeg kan google, men jeg spør her i stedet: Er det noen som jobber med rekruttering eller av andre årsaker har fersk erfaring med jobbsøkeprosesser?
Jeg skal bytte jobb, og forsøkte å lete frem min gamle CV. Den viste seg å være 20 år gammel! Den gangen var CV-en to sider lang og rett opp og ned, vanlig Word-fil i svart på hvitt, uten bilde. Den inneholdt avsnittene Personalia (med noen nøkkelkvalifikasjoner som stikkord), Utdanning, Arbeidserfaring, Publikasjoner og Annet (inkl. interesser og referanser).
Hvordan er alminnelig lengde på en CV nå til dags? Den bør kanskje tilpasses litt etter hva slags jobb man søker? Er det alminnelig å ha med bilde, eller er det bare flaut? Er det helt ut å skrive inn karakterer?
Og så var det selve søknadsbrevet: Sist jeg søkte en jobb, var det om å gjøre å få skvist inn teksten på én side. Er dette fortsatt gyldig?
Jeg tar gjerne imot konkrete tips, også til reelt gode nettsider med råd man kan stole på.
Hvis det er relevant: Jeg kommer nok til å søke jobber i f.eks. skolevesenet, høyere utdanning, forlag, offentlig forvaltning. Noen utfyllende akademisk CV har jeg ikke.