Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Ulrikke Brandstorp vs. NRK

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-25, 17:18   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ulrikke Brandstorp vs. NRK

Jeg har lest om saken mellom Ulrikke Brandstorp og NRK. Jeg synes det er en veldig interessant sak.

Selvfølgelig er jeg for at Brandstorp skal få bestemme over sitt eget liv og karriere, og at hvis hun (og helsepersonell) sier at hun er klar for jobb igjen dagen etter fødsel, så er hun i sin rett til å mene det.

Samtidig skjønner jeg noe av skepsisen til NRK. Det at man føler seg "on top of the world" rett etter en fødsel er jo ikke noe nytt, men at man ofte, men slett ikke alltid, lander ganske solid en stund etterpå. Og da er det ingenting i verden man heller vil enn å være sammen med babyen sin. Så hvis det var viktig for dem å ha én programleder gjennom hele serien, så fremstod hun ikke som noe sikkert kort.

I artikkelen står det at dette er en sak NRK med stor sannsynlighet taper hvis de det blir en rettslig sak, men det har de kanskje råd til hvis de ikke taper masse omdømme på veien. Og det vet jeg ikke om de gjør i denne saken.

Sånn sett så får jeg mer vondt av Brandstorp, for jeg kan bare se for meg kommentarfeltene som flommer over av "du er en dårlig mor".

Gammel 15-10-25, 17:24   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulrikke Brandstorp vs. NRK

Jeg er 100% enig med det Kaveh Rashidi skrev om dette i går, jeg skal finne link etterpå.

I likhet med ham, så mente jeg først at ingen har rett til å fortsette hvis de bare er ansatt på korte kontrakter, men jeg har skiftet mening. For meg er det en prinsippsak.

https://www.vg.no/nyheter/i/lwp5Vy/u...de-faatt-jobbe

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-25, 17:26   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes denne saken er fryktelig rar. Hun startet med et narrativ (jeg mistet jobben!) og fortsetter nå med et annet (jeg ville være på jobb dagen etter prematurfødsel).

Jeg synes mange av premissene for debatten er helt ute, hun er vel innleid og på kontrakt. At hun ikke fikk fortsette sesongen etter var vel sånn sett ikke et kontraktsbrudd? Og hun fikk betalt for avbruddet med sesongen hvor hun fødte, jeg skjønner ikke hva NRK kunne gjort som var mer ryddig?

Jeg anerkjenner at mange mødre opplever å bli fratatt arbeidsoppgaver etter endt permisjon og at det er et problem, men jeg skjønner ikke relevansen til denne saken. Hun virker litt i ubalanse. (Ikke så rart heller, det er jo et traume å føde sånn).

Gammel 15-10-25, 17:36   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også denne saken er veldig rar. Jeg har ikke fulgt veldig godt med, det skal jeg være den første til å innrømme, men det er jo nettopp fordi jeg synes den er snodig og fordi den er litt sammensausing av flere ting.

ingen hadde heiet på Nrk om de gav henne "lov" til å stå i jobb og så gikk hun på en smell med både amming og psyken. Og vi vil jo ikke ha et arbeidsliv der det forventes at du elsker jobben din så høyt at du er villig til å gå på jobb dagen etter fødsel.

Det er egentlig en sak ingen kan vinne.

Gammel 15-10-25, 17:36   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også denne saken er veldig rar. Jeg har ikke fulgt veldig godt med, det skal jeg være den første til å innrømme, men det er jo nettopp fordi jeg synes den er snodig og fordi den er litt sammensausing av flere ting.

ingen hadde heiet på Nrk om de gav henne "lov" til å stå i jobb og så gikk hun på en smell med både amming og psyken. Og vi vil jo ikke ha et arbeidsliv der det forventes at du elsker jobben din så høyt at du er villig til å gå på jobb dagen etter fødsel.

Det er egentlig en sak ingen kan vinne.

Og det er stor forskjell på en jobb som er rimelig regulert og standardisert der man kan ta ting litt på sparket og tilpasse underveis, og en innspilling av et bakeshow? Jeg skjønner det er mye avbrudd og venting underveis, men det er stort sett ting man til en viss grad kontrollerer. Skal man blande inn en prematurfødt baby i dette? Skulle hun pendle frem og tilbake? Hva skulle de andre gjøre mens hun ilte til HUS for å amme?

Jeg kjenner jo på at dette er en skvis samme søren, altså.

Gammel 15-10-25, 17:49   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kanskje misforstått, for er det den sesongen som startet omtrent i det hun hadde en prematur styrtfødesl det er snakk om, eller er det en ny sesong som skal spilles inn nå?

Jeg har hele tiden tenkt at det er den nye sesongen Juliestrømsvåg også skal lede, ikke den som ble spilt inn i mai år, der måtte hun steppe inn på kort varsel. Innrømmer at jeg ikke har dybdekunnskap i saken og ikke lest mer enn det som kom den aller førstte dager da Ulrikke gråt på Instagram/Snapchat eller hvor det var.

(Jeg har hatt premaur baby hvor man bodde på sykehuset omtrent, og det var mating med sonde hver 2. (?) time, litt usikker på om jeg hadde vært dugelig på jobb de to månedene der, selv om barnet har en far).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-25, 17:57   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det med prematurfødsel er spesielt relevant, for poenget er jo at dette ikke er opp til NRK å bedømme. Selv hadde jeg aldri tatt de valgene hun tok/tar, men det er heller ikke relevant. Og selv om jeg er enig i at en midlertidig kontrakt er en midlertidig kontrakt, så kan man godt spørre seg om dette ville skjedd om det gjaldt en mann. Bård Tufte Johansen i Nytt på nytt har tilsvarende kontakt, Atle Pettersen i Beat for beat etc etc, men de blir vanligvis ikke skiftet ut med mindre de selv ønsker det. Jeg mener hun kommer tapende ut fordi hun er kvinne. Og dette er ikke et forsvar for henne som programleder, for jeg har ikke spesielt sansen for henne, men det er et prinsipp.

Gammel 15-10-25, 18:02   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har skjedd med Tore Petterson og Morten Hegseth, vet jeg, men det er ikke NRK, men TV2 i Skal vi danse. Ingen av de ville slutte og klaget litt i media etterpå.

På den andre siden har jeg vage minner om kritikk av NRK P3, som bare gir programlederne relativt korte kontrakter og bytter ut de unge nokså hyppig.

Gammel 15-10-25, 18:05   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, jeg skal på ingen måte påstå at jeg har satt meg inn i saken, altså. Jeg leste bare kommentaren til Kaveh Rashidi og er som sagt helt enig i det han skriver.

Gammel 15-10-25, 18:09   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg stilte samme spørsmål der, på hans Facebookside, om hvilken sesong det var snakk om. Jeg fikk ikke svar, og det er kanskje ikke relavant, men jeg lurer nå likevel jeg.

Gammel 15-10-25, 18:10   #11
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Én ting er situasjonen rundt fødselen, den er bare tap-tap for alle parter. Hva om hun hadde vært tilbake dagen etter fødsel? Da hadde gjennomgangstonen vært: «bransjen er så brutal at kvinner må slepe seg på jobb dagen etter fødsel for å ikke bli forbigått». NRK kunne (og burde) jo ikke stått i det.

Men så, når hun ikke blir fornyet til neste sesong; det er jo da hun går ut i sosiale medier. Og ja, her hadde NRK sannsynligvis gjort det lettere for seg ved å gå tilbake til Ulrikke. Men hva om Julie funket bedre da? Fornyelse av programledere/dommere skjer jo stadig vekk. Også for menn. Morten Hegseth har vel to sånne historier?

Gammel 15-10-25, 18:12   #12
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Bård Tufte sa jo ikke makrellfiske serien at han ville ikke ha vikar for da kunne han jo blitt byttet ut.

Tilbake til saken. Jeg mener rettslig at ulrikke brandatorp ikke har noen sak da hun hadde kontrakt kun for sesong 3. Hun ble fritatt for arbeidsplikten, men fikk betalt. Og hun var klar over at det ble satt inn vikar om noe kom til å skje.

Jeg føler det er mye sipping på influenser vis her for å selge snap stories. På en måte er det jo fint for saken at hun har lagt så mye ut for det var jo overhodet ikke slik at hun ønsket å jobbe når det ble tidlig fødsel.

Nrk hadde jo virkelig tapt om de hadde latt henne komme på jobb samme dag, hvem vil være borte på jobb 10-12 timer hver dag de 3 første ukene av barnets liv?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-25, 18:13   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Én ting er situasjonen rundt fødselen, den er bare tap-tap for alle parter. Hva om hun hadde vært tilbake dagen etter fødsel? Da hadde gjennomgangstonen vært: «bransjen er så brutal at kvinner må slepe seg på jobb dagen etter fødsel for å ikke bli forbigått». NRK kunne (og burde) jo ikke stått i det.

Men så, når hun ikke blir fornyet til neste sesong; det er jo da hun går ut i sosiale medier. Og ja, her hadde NRK sannsynligvis gjort det lettere for seg ved å gå tilbake til Ulrikke. Men hva om Julie funket bedre da? Fornyelse av programledere/dommere skjer jo stadig vekk. Også for menn. Morten Hegseth har vel to sånne historier?

Det er det jeg mener, men du forklarer det bedre. Det var ikke i mai i år hun la ut gråt på some. Vi vet jo enda ikke hvordan Julie har gjort det, for den sesongen er ikke kommet på TV enda. Julie er fast ansatt leste jeg.

Gammel 15-10-25, 18:14   #14
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er 100% enig med det Kaveh Rashidi skrev om dette i går, jeg skal finne link etterpå.

I likhet med ham, så mente jeg først at ingen har rett til å fortsette hvis de bare er ansatt på korte kontrakter, men jeg har skiftet mening. For meg er det en prinsippsak.

https://www.vg.no/nyheter/i/lwp5Vy/u...de-faatt-jobbe

Men når hun fødte ville hun ikke jobbe og var informert og sa det var greit med vikar. Hun hadde jo 1000 snap om det. Nå i ettertid griner hun for at hun ikke får den jobben i sesong 4 som hun ikke har hatt kontrakt på.

Gammel 15-10-25, 18:16   #15
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Og en annen ting er at kontraktsarbeid på korte kontrakter er ofte bedre betalt nettopp pågrunn av usikkerheten om fortsettelse. Hun har selv valgt å gå inn på kontrakt om sesong 3. Og ikke noe mer.

Gammel 15-10-25, 18:18   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Som prematurmor føler jeg mye rundt dette. Jeg hentet i går frem frem listen over pålagt pumping. I 3 døgn skulle jeg pumpe hver 1,5 t. Døgnet rundt. Øvrige dager var det hver 3.time. I tillegg til ammetrening Ca hver 3 time, sondemating hver 3 time, legevisitter, prøvetaking, veiing, lære diverse, holde baby på brystet mm. Å skulle jobbe TI TIMER hver dag pluss reisetid er en vits. Barnet er på sykehus for pokker! Alle de timene jeg satt ved varmesengen med en hånd på barnet og ble forsikret om hvor mye det betydde, selv om ikke starten ble som håpet på.Og da jeg senere fikk fødselsdepresjon, så lærte psykologen meg om hvor viktig samvær med baby er, og hvor avsondret det er lett å føle seg med et sykt barn man ikke ser og har ansvar for.

Som jurist så mener jeg at en oppdragstaker selvsagt er noe annet enn en arbeidstaker. Hun har fått de pengene hun skulle. NRK hadde en betalingsplikt. Hun hadde en arbeidsplikt. Den har de løst henne fra. Hun har ingen arbeidsRETT. (Med mindre det står i hennes kontrakt. Men da ville hun vel nevnt det…)

Som seer synes jeg hun var en så masete programleder at jeg skjønner godt at de ville ha en ny.Har derfor kun sett en sesong, der jeg spolte over Ulrikkes fjas.

Svangerskapsforgiftning med kramper kan for øvrig skje også etter fødsel. I tillegg til andre komplikasjoner. Hinsides at det skal være kvinnekamp å ofre helsa på jobb.

Til slutt: historien hennes endres stadig. Umulig å vite hva som er sant.

Sist redigert av Pelle : 15-10-25 kl 18:25.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-25, 18:19   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

(Jeg irriterer meg generelt mer over kjendiser som er kjent for andre ting enn å være influensere, netoopp blir influensere. Ulrikke er en av de, Tiril Eckhoff og Tone Damli er andre. Det er sikkert menn også, men mulig kvenner selger mer på Snapchat?). Men det var en sideirritasjon. Og nei, jeg tenker ikke på dette ofte, for jeg følger de ikke. )

Gammel 15-10-25, 18:21   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Men når hun fødte ville hun ikke jobbe og var informert og sa det var greit med vikar. Hun hadde jo 1000 snap om det. Nå i ettertid griner hun for at hun ikke får den jobben i sesong 4 som hun ikke har hatt kontrakt på.

Og det kommer ikke frem i Kaveh sitt innlegg, tror jeg.

Sitat:

Ulrikke ville tilbake. Hun fødte brått før tiden, men ønsket og hadde medisinsk støtte fra sykehuset til å gå tilbake. Likevel ble det satt inn en annen.
Man må faktisk ikke ta permisjon etter fødsel i Norge. Det er ikke ulovlig eller uansvarlig å ville jobbe. Det kan faktisk være det beste for noen kvinner og burde være opp til kvinnen selv.
Jeg skjønner at det finnes HR-råd, rutiner og medisinske råd. Men det finnes også én person som kjenner kroppen sin, situasjonen sin og barnet sitt bedre enn noen andre: og det er hun som nettopp har født.
Hva slags signal sender vi når en kvinne ikke får komme tilbake til en jobb hun både ønsker og har helse til å gjennomføre, fordi hun har blitt mor?

Gammel 15-10-25, 18:24   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det er det jeg mener, men du forklarer det bedre. Det var ikke i mai i år hun la ut gråt på some. Vi vet jo enda ikke hvordan Julie har gjort det, for den sesongen er ikke kommet på TV enda. Julie er fast ansatt leste jeg.

Ja, det første utspillet hennes var om den nye sesongen. Men så har liksom saken dreid mer over til å handle om det som skjedde i sesongen hun fødte. Jeg har ikke fulgt nok med til å skjønne om det er hun som har skiftet vinkling eller om debatten bare har levd sitt eget liv.

Gammel 15-10-25, 18:26   #20
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Dessuten synes jeg ikke denne saken er særlig representativ for forskjellsbehandlingen av gravide/småbarnsmødre i arbeidslivet (for det er absolutt en ting), og at det er litt søkt at debatten dras opp på samfunnsnivå. I høyden er dette en bransjesak.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.