Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bilverksteder - er de nøytrale?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-25, 15:56   #1
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Bilverksteder - er de nøytrale?

Jeg lette etter et eget underforum for bil-spørsmål, men det tror jeg ikke finnes?

Jeg må ha bilen min både på EU-kontroll og service. Prisene på disse tjenestene varierer veldig og jeg lurer jo på om man får det man betaler for?

• EU-kontrollen, det er jo en sjekkliste, er det mye rom for skjønn i vurderingen av om bilen godkjennes?
  • Og service: Er det mer sannsynlig at et billig verksted leter etter feil som bør repareres enn et dyrt? Eller er det en standard og lett å vurdere sånne ting for mekanikeren?

Jeg har veldig lite peiling på bil og er jo derfor prisgitt at jeg kan stole på at det jeg eventuelt får beskjed om at må fikses, faktisk må fikses..

Og så drar jeg en parallell til tannleger: Der en tannlege mener alt kan vente og se an utviklingen så vil en annen sette i gang omfattende arbeider. Vil det samme kunne skje på et verksted?

Jada, jeg føler meg litt blond når det kommer til bil. Trøster meg med at jeg faktisk er blond!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-25, 16:00   #2
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilverksteder - er de nøytrale?

NAF er vel nøytral?

Gammel 10-11-25, 16:04   #3
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at du kan være både heldig og uheldig når det gjelder verksteder, så det å sjekke med venner og bekjente om verksteder som de er fornøyde med er lurt. Ellers tenker jeg som Millen at NAF skal være nøytrale. Jeg velger å ha mine EU-kontroller der.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-25, 16:17   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg velger EU-kontroll hos NAF, er medlem. Og service hos merkevareverksted, det er litt dyrere enn snap-drive, men verdt det så lenge vi har garanti på bilen. Får også veihjelp ved siste service hos merkevareverksted.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-25, 16:44   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stoler ikke på noen, ei heller NAF som fant så mye feil på bilen at den ble parkert, bare for å bli friskmeldt lenge etterpå av noen andre som ikke fant det NAF fant selv da de letet.
Så nå bruker jeg bare verksteder jeg eller kjente har hatt god erfaring med, og ingen andre.

Gammel 10-11-25, 16:56   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Vi, og fleire med oss, har opplevd at NAF finn feil som ingen andre verksteder finn, sjølv når ein møter med opa lommebok og fiks, koste kva det koste vil-beskjed. Å hente erfaringar lokalt der du bur er nok det luraste.

Gammel 10-11-25, 23:25   #7
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Samme opplevelsen med naf her, som enkelte andre i tråden.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-25, 00:27   #8
Timar
Klar

Timar sin avatar

Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg brukte NAF på garantisjekk. Det var der jeg ble fortalt at det ikke var noe poeng æ følge aerviceintervallene på bilen min når garantien var utgått.

Det hørte jeg på, men det gjør jo også at jeg er litt ekstra spent før denne sjekken.

Hva med Mekonomen og dets like opp mot merkeverksted, da? Jeg er bare usikker på om det er verdt å bruke mye ekstra på kontrollene.

Gammel 11-11-25, 00:52   #9
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker lokal Mekonmen og er fornøyd der, (kjenner også en som jobber der). Sist gang vi må ha bilen på verksted for noe hasteting hadde ikke de mulighet før om lenge og anbefalte ett annet verksted i nærheten.
Vet at på vår lokale er det innimellom Facebook innlegg om Mekonmen og som vanlig er noen fornøyde og andre ikke, flertallet var fornøyde.

Gammel 11-11-25, 01:44   #10
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg brukte NAF på garantisjekk. Det var der jeg ble fortalt at det ikke var noe poeng æ følge aerviceintervallene på bilen min når garantien var utgått.

Det hørte jeg på, men det gjør jo også at jeg er litt ekstra spent før denne sjekken.

Hva med Mekonomen og dets like opp mot merkeverksted, da? Jeg er bare usikker på om det er verdt å bruke mye ekstra på kontrollene.

Hvor ofte mente Naf man skulle ha service da?

Gammel 11-11-25, 09:56   #11
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gjort alt hos Møller i syv år, går greit. Men har begynt å bruke MECA på Økern til EU kontroll fordi de er billigere. Har tatt runden med Mekonomen, Snapdrive og NAF, de er veldig like. Nå skal jeg bytte bremseklosser og skiver, første gang på 8 år. Møller 15.000,- Google sier meg at det skal koste maks 9000,- men det kan jo være gammelt nytt. Møller og Gjensidige gir mobilitetsgaranti så lenge service intervallene overholdes, det varsles jo tydelig i bilen. Ang bremseklosser og skiver, det finnes konkrete tall eller verdier for når de skal byttes. Mine må ikke, men jeg har fortsatt ungdom som øver, så jeg ønsker å bytte.

Gammel 11-11-25, 11:08   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg og trodde NAF var safe, men mannen hadde bilen sin på nærmeste NAF her i sommer når dashbordet plutselig skrudde på alt av lamper og bilen stoppet.
Plutselig hadde bilen en helt annen feil de mente måtte fikses (det opprinnelige var feilmelding med bremsesystemet), og han fikk et ganske dyrt tilbud på jobben. Bestekompisen hans er mekaniker og jobber på annen NAF og sier selv at det er stor forskjell på verkstedene. Så nå stoler jeg ikke på noen.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-25, 12:55   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg stoler ikke på noen. :/ Men bruker naf.

Gammel 11-11-25, 14:09   #14
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg stoler heller ikke på noen, og bruker merkeverksted (av gammel vane). Sønnen min gjør ikke det, han bruker anmeldelser og tilbakemeldinger fra andre og velger etter det. Det er godt mulig at han er smartere enn meg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-25, 19:44   #15
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Tatt noen avgjørelse, Timar?

Gammel 23-11-25, 20:58   #16
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Mannen her sier også at NAF er rå på å finne feil andre ikke finner.
Vi har tidligere brukt Snap drive. Bruker nå Mekonomen.

Gammel 23-11-25, 21:53   #17
Timar
Klar

Timar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Tatt noen avgjørelse, Timar?

Nei. Tilbakemeldingene her gjorde det ikke akkurat enklere. ��

Og så må jeg finne ut om jeg egentlig trenger å gjøre noe med AC- anlegget mitt, eller om det bare er så dårlig. Og bråbremse masse, så jeg slipper å skifte flere bremseskiver. Jeg har heller ikke på noen måte råd til at de finner feil som må fikses..

Beslutningsvegring?

Gammel 23-11-25, 22:10   #18
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville sjekket hva slags tilbakemeldinger verkstedene har på Google maps for eksempel. Jeg synes det ofte gir et godt bilde.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-25, 22:41   #19
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Nei. Tilbakemeldingene her gjorde det ikke akkurat enklere. ��

Og så må jeg finne ut om jeg egentlig trenger å gjøre noe med AC- anlegget mitt, eller om det bare er så dårlig. Og bråbremse masse, så jeg slipper å skifte flere bremseskiver. Jeg har heller ikke på noen måte råd til at de finner feil som må fikses..

Beslutningsvegring?

Skjønner. Hatt det lignende. Husk at om feil ikke oppdages i tide og man kjører med de kan det ødelegge andre deler på bilen. Jeg synes hvordan de er på telefon/når man stikker innom kan være med å si hvor kundevennlige de er. Har gode erfaringer med snapdrive sånn sett. Og ett å avbefale i Lier.. Bil er mye å sette seg inn i. Har nettopp funnet ut at jeg skal kvitte meg med min gamle, har ikke råd og satser på kollektivtrafikk.

Gammel 23-11-25, 23:00   #20
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

De er på ingen måte nøytrale, det er så mye kjeltringer. Jeg er så glad for at min far er bilmekaniker i bunn. Når han ikke kan ta det selv, får vi aldri bruke andre verksteder enn de han har godkjent. Aldri merkeverksted, bare Mekonomen, Meca el.l. der han kjenner eieren.

Siste eksempel er når vi var dumme nok til å ta en service hos Mercedes på leasingbilen vår. Den tok ca. 1 time og jeg betalte 12.000. I følge pappa kostet delene maks 1500, og arbeidstiden burde være under 30 min (han fikk se kontrollseddelen og ser hva de har gjort).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.