Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Golfkrigen eller gulfkrigen?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-07, 21:05   #1
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Golfkrigen eller gulfkrigen?

Jeg la merke til at jeg i "Hvor var du, og hva gjorde du da"-tråden skrev golfkrigen, mens alle andre skrev gulfkrigen. For min del var det helt ubevisst, og men det var kanskje bevisst for dere "gulfere"? (Dere vet hvem dere er ).

Googletesten gir klar seier til "golfkrigen" (ca 50.700 mot ca. 17.300), og bokmålsordboka på nett sier at "golf" er tillatt. Samtidig er det gulfkrigen som er wikiordet på bokmålsutgaven av Wikipedia, mens golfkrigen blir omdirigert. (Forvirrende nok bruker nynorskutgaven golfkrigen, mens gulfkrigen blir omdirigert).

Regner med at det objektivt sett ikke er slik at den ene er mer riktig enn den andre, men likevel - hva er rett?

Og i samme slengen så har vi dette med stor forbokstav eller ei. Jeg startet dette innlegget med å skrive Gulfkrigen, men endret det til slutt etter ymse sjelekvaler. Er begrepet innarbeidet nok til liten forbokstav? For det er det som avgjør saken?

Sist redigert av torsk : 12-09-07 kl 21:28. Årsak: Rotet med wikiordene. Sikkert feil nå også...
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.