Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Idol igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-07, 13:07   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idol igjen

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/09/14/512052.html

Idoldommerne beskyldes for å bidra til mobbing.

Jeg mener at deltakerne burde vite hva de går til nå etter alle disse rundene. Jeg syns det er merkelig at det fortsatt er overrepresentasjon av ungdommer som ikke kan treffe en eneste tone på disse auditionene. Det er jo en sangkonkurranse! Hva gjør man der om man ikke kan synge, og hvorfor er det ingen som har fortalt dem at de høres ut som kråker i motvind? Det forundrer meg virkelig år etter år at åpenbart talentløse ungdommer heies frem til audition av ivrige foreldre og venner. Er det ingen som hører at de kommer til å drite seg ut?

Skal man uforbeholdent støtte barna sine i alt de har lyst til å prøve på? Er det ikke greit å råde barna sine til å la være å prøve når det er åpenbart at de vil mislykkes, og det i full offentlighet og til allmenn ydmykelse?

Forresten, måtte humre litt av dette avsnittet:

Sitat:

På Idol i kveld skal Rune Larsen og Tor Endresen opptre med «Bye, bye love», men Rune Larsen er ikke dommerpanelets største fan.
– Jeg klarer ikke å se idol de første rundene. Jeg synes dommerne er for brutale. Hvis jeg hadde fått en slik melding fra noen i begynnelsen av min karriere, er jeg ikke sikker på om jeg hadde overlevd, sier Larsen til BA.

Det kunne jo spart oss for utallige pinlige programkonsepter.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 13:17   #2
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Idol igjen

Jeg er fullstendig enig med deg...!

Gammel 14-09-07, 13:28   #3
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Heilt einig eg og. Eg reknar med at klippinga gjer sitt for å forsterke episodar, men generelt sett har eg inntrykk av at dess meir deltakarane skryt av seg sjølv og eigne prestasjonar, sceneutstråling og bladibladi i forkant, dess verre og meir flau er opptreden framfor dommarane etterpå.. *går og gøymer meg på kjøkenet når slike slepp til på skjermen..*

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 13:33   #4
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er helt enig med deg jeg også.

(borsett fra det så det jo de første programmene som er de morsomste da)

Gammel 14-09-07, 15:14   #5
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Er helt enig med deg jeg også.

(borsett fra det så det jo de første programmene som er de morsomste da)

Enig.

Jeg er også enig med HI. De burde vite hva de går til nå. Spesielt de som har vært med flere ganger. (Får vi se Jenny i år, tro? Mooom iis hooome! )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:15   #6
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Hjertens enig. Denne diskusjonen kommer opp hvert år, og blir i grunnen bare dummere og dummere.

Gammel 14-09-07, 22:08   #7
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det er merkelig at det fortsatt er overrepresentasjon av ungdommer som ikke kan treffe en eneste tone på disse auditionene. Det er jo en sangkonkurranse! Hva gjør man der om man ikke kan synge, og hvorfor er det ingen som har fortalt dem at de høres ut som kråker i motvind? Det forundrer meg virkelig år etter år at åpenbart talentløse ungdommer heies frem til audition av ivrige foreldre og venner. Er det ingen som hører at de kommer til å drite seg ut?

Skal man uforbeholdent støtte barna sine i alt de har lyst til å prøve på? Er det ikke greit å råde barna sine til å la være å prøve når det er åpenbart at de vil mislykkes, og det i full offentlighet og til allmenn ydmykelse?

Dette har jeg lurt på og.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 22:40   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser helt klart poenget kritikerne har i forhold til mobbing. Det er ikke greit å si at man gjerne skulle ha sunket med Titanic ned, og programmet gir vel både signaler og ideér til barn/ungdom vil jeg tro. (Jeg kan dessverre ikke si annet enn at jeg ler godt av kommentarene, det er jo en stor del av "greia" med Idol.)

Jeg er mest forundret over foreldrene til disse tonedøve barna, som lar de delta. Altså, her synger folk så ekstremt dårlig at man tror det er en morsom spøk - også gråter de ute på gangen etterpå. :forvirret: Det er kanskje naturlig at ungdom har liten selvinnsikt, og en god porsjon selvtillit (?), men hvor er foreldrene?

Gammel 14-09-07, 22:52   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rune Larsen. :grøss: Han er ufattelig ekkel.

Gammel 14-09-07, 22:56   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Rune Larsen. :grøss: Han er ufattelig ekkel.

Ja, og sønnen hans er om mulig enda eklere. :grøss:

Gammel 14-09-07, 23:45   #11
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/09/14/512052.html
Det er jo en sangkonkurranse! Hva gjør man der om man ikke kan synge, og hvorfor er det ingen som har fortalt dem at de høres ut som kråker i motvind? Det forundrer meg virkelig år etter år at åpenbart talentløse ungdommer heies frem til audition av ivrige foreldre og venner. Er det ingen som hører at de kommer til å drite seg ut?

Veldig enig - det forundrer meg at ingen rundt disse menneskene sier fra...noen må jo ha tenkt tanken?!
Det var visst et oppslag om det i en av dagens aviser også - om foreldre som ikke ser barnas begrensninger.
Det blir bare dumt å se på.

Svar med sitat
Gammel 15-09-07, 00:21   #12
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har forstått det slik at det foregår en pre-audition med prøvesynging foran produksjonsselskapet i forkant av den ordentlige auditionen? Her velges det ut de som skal få synge foran dommerne. Og da må det jo selvsagt velges ut litt av hvert, for underholdningsverdiens del.

I såfall kan dette forklare at folk tilsynelatende ser ut som om de detter ned fra månen når de får slakt. De tror kanskje at de har en sjans til å gå videre siden de faktisk er kommet videre fra pre-auditionen? (Og skjønner faktisk ikke at de har gått videre nettopp for at de skal bli slaktet og at vi skal få høre nedsablingen på TV)

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-07, 16:30   #13
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke alle har like god selvinnsikt, dessverre.
Det finnes en del barn/unge (og sikkert foreldre også) som faktisk tror de er verdens flinkeste til å synge.

Gammel 15-09-07, 17:18   #14
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg har forstått det slik at det foregår en pre-audition med prøvesynging foran produksjonsselskapet i forkant av den ordentlige auditionen? Her velges det ut de som skal få synge foran dommerne. Og da må det jo selvsagt velges ut litt av hvert, for underholdningsverdiens del.

Det stemmer! Jeg har first hand information.

Gammel 15-09-07, 17:28   #15
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Veldig enig me HI, det er utrolig mange ungdommer der ute som har ektremt lite kritisk sans til seg selv. Det er greit å skryte av barna sine, men å gi dem et snev av bakkekontakt er av det gode.

Jeg jobber jo i ungdomsskolen, og det er helt utrolig hvor fornøyd enkelte er med å levere middelmådige produkter og være i den tro at de skal få toppkarakter. Når den uteblir så er det gjerne læreren sin feil at de får dårlig karakter.

Jeg er vel ikke overrasket, men synes det er pinlig hvor lite kontakt en del at de som kommer på audition har mer realitetene.

Gammel 15-09-07, 18:33   #16
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Det stemmer! Jeg har first hand information.

Det er jo fælt, da! Naive ungdommer med urimelig stor tro på sin egen sangstemme får et skikkelig (bevisst falskt) løft ved å bli sendt videre - til en skikkelig nedtur!?

:himler med øynene:

Svar med sitat
Gammel 15-09-07, 19:25   #17
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg ser helt klart poenget kritikerne har i forhold til mobbing. Det er ikke greit å si at man gjerne skulle ha sunket med Titanic ned, og programmet gir vel både signaler og ideér til barn/ungdom vil jeg tro. (Jeg kan dessverre ikke si annet enn at jeg ler godt av kommentarene, det er jo en stor del av "greia" med Idol.)

Jeg ler også godt av dommerne, og synes det i grunnen er helt ok å si at "man gjerne skulle ha sunket med Titanic ned". Idol har vært på lufta siden 2002/2003? De aller fleste som har meldt seg på i år, vet hva de går til.

Men at Rune Larsen skulle mene at Idol-deltagerne mobbes (som det sto i Dagbladet i går) kom ikke som noe bombe da.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-07, 19:34   #18
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Denne er egentlig ganske vanskelig. For på den ene siden så er det kommentarene og slakten som ER hensikten i de innledende rundene. Det skal være skarpe kommentarer og slikt. Og det er jo rasende festlig å høre hva de klarer å lire ut av seg. På den andre siden ser jeg helt poenget med mobbing. Ungene som ser på får se at ikke nok med at vi sier vår menig om noe uten tanke for mottakers følelser, men i tillegg gjelder det å være mest mulig kreativ og ondskapsfull i prosessen. I en normal prosess så ville jo et enkelt: "nei takk, det var nok ikke det vi var ute etter" Vært mer enn nok.

Burde det ikke vært slik at prosessen med å finne de virkelig flinke i seg skulle vært nok? Jeg tror faktisk ikke idol hadde tapt seere på det.

Selvsagt burde de vite hva de går til. Jeg må innrømme at jeg tenker egentlig ikke så mye på reaksjonen til den som står der når jeg veier for og i mot konseptet. Jeg tenker mer på hva man signaliserer til ungene som ser på.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.