Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

3666 barn fikk sovemedisin ... (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-07, 14:37   #1
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

3666 barn fikk sovemedisin ... (VG)

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=166478

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 14:53   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3666 barn fikk sovemedisin...

Jeg har brukt Vallergan på nattflygning til Sneipen. Det har jeg rimelig grei samvittighet for, gitt.

Men, og viktig forskjell, jeg ville aldri brukt søvndyssende som barnevakt, eller for at jeg skulle kunne drikke mer på fest, siden "han sikkert ikke våkner".

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 14:54   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tragisk.

Gammel 18-09-07, 15:16   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kollega fortalte i dag en historie om ei de kjenner som plutselig hadde påtruffet dagmammaen til barnet sitt alene i byen på dagtid. Hvor i all verden var barna? Jo, de lå hjemme alene og sov - dopet ned på sovemedisin.

Gammel 18-09-07, 15:24   #5
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)

Har foreldre i dag større vansker med å legge barna enn før i tiden? Er barna annerledes enn vi var når vi var små? Jeg lurer på hvorfor så mange har så store problemer med å legge barna sine (og da mener jeg ikke de barna som faktisk har reelle problemer), er det fordi foreldrene lider av dårlig samvittighet pga. tidsklemma og alt det der?

Jeg synes det er en skam å dope barna sine fordi foreldrene skal på restaurant, fordi de skal ut og kose seg. Har de valgt å få barn, valgt å ta med barna på ferie eller hva det måtte være, så får de jaggu ta følgene av det også. Man doper da ikke barna sine.
Jeg har flydd mye over Atlanter`n med barn i alle aldre fra 6 mndr og opp til 7 år, og har aldri gitt barna mine noe for å sove. Men, det er klart, jeg har hatt en veldig medgjørlig og rolig jente som tilpasser seg enhver situasjon ganske lett.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:30   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

Har foreldre i dag større vansker med å legge barna enn før i tiden? Er barna annerledes enn vi var når vi var små?

Det tviler jeg på. Min lillesøster fikk i alle fall sovemedisin en periode da hun var rundt året og ikke hadde sovet to timer sammenhengende siden fødselen. Hun er født i –72.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:38   #7
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stusser litt over at man slenger Melatonin i samme bås som f.eks. Vallergan. Hvordan ville statistikken sett ut om man skilte ut Melatoninen?

Melatonin er noe vi alle danner i kroppen, men en del mennesker danner for lite av det. Altså selges det på registreringsfritak og brukes fast dersom spesialist skriver det ut. På min sønns skjema står det med begrunnelsen "søvnvansker på grunn av hjerneorganisk dysfunksjon". Når sønnen min får Melatonin får han altså normale nivåer i kroppen slik som andre har fra naturens side. På samme måte som jeg ville ha gitt ham vitamintilskudd dersom det viste seg at han hadde et underskudd på det.

Melatonin selges forøvrig over disk som helsekost i andre land.

Det å gi et barn med f.eks. ADHD og store søvnvansker Melatonin fast (og på grunn av god og regelmessig oppfølging også hyppige resepter fremfor store kvanta per resept) blir noe helt annet enn å gi Imovane, Vallergan osv.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:43   #8
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes denne artikkelen kommer under litt "uheldige omstendigheter", hvis man kan si det sånn. Dessuten kommer det ikke godt frem hvilke medikamenter det er snakk om. En ting er å gi barn sovemedisin for at man skal ut å spise, men det er tross alt noe ganske annet når innsovningsmedisin benyttes for at barnet i det hele tatt skal få sove.
Om og eventuelt hvorfor barn har større søvnvansker nå sammenlignet med tidligere vet jeg ikke, men jeg tror de færreste ser på innsovningsmedisin som en lettvint løsning.
Jeg kjenner et par familier som har vurdert (jeg husker ikke om de benyttet seg av det eller ikke) Vallergan, naturligvis i samråd med lege og helsesøster. Det har vært tilfeller der tid, tålmodighet og forsøk på å lage gode rutiner ikke har vært tilstrekkelig for å hjelpe barnet å få et godt søvnmønster - til fortvilelse for både store og små, og belastningen har vært stor for dem alle.

Jeg er for så vidt enig med Westin, som er kritisk til at alle ubehageligheter skal medisineres bort. Jeg er også glad for at leger er kritiske til medikamenter som kan ha innvirkning på hjernens utvikling (for all del!). Men jeg skulle ønske det kom tydligere frem hvilke medikamenter det gjelder. Det hadde dessuten vært interessant å vite hvor stor andel av dette som var innsovningstabletter og hvor stor andelen var for vanlig sovemedisin og tyngre beroligende medisiner.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:44   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det virker som om dette med økt medisin/tablettbruk virker som en generell trend, ikke bare sovemedisiner. Her har legestanden litt å jobbe med. Jeg snakker ut i fra egne erfaringer, og erfaringer med brukere i jobben min. Den forrige fastlegen min skrev ut Vallergan til meg over flere år, selv om jeg sa at jeg hadde hatt soveproblemer siden jeg var spedbarn - og ønsket annen type behandling. Han lyttet ikke på det øret. Når jeg nå vet at søvnforskere direkte fraråder sovetabletter for kroniske søvnvansker (søvnvansker over 3 mnd eller mer), så blir jeg ikke imponert over legens behandling.

Jeg er overrasket over at utskrivningen av sovemedisiner til barn har økt med 19% siden 2004, ganske oppsiktsvekkende. Jeg fikk selv Vallergan før jeg fylte et år (i 1978), og har forstått det slik at man i dag vet mer om skadevirkningene av disse tablettene enn man gjorde den gang. Iallefall for de minste barna.

Gammel 18-09-07, 15:47   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for øvrig enig med Fadese at informasjon kommer uklart fram i artikkelen, noe som er ganske vanlig når tabloidpressen skal ta tak i undersøkelser og statistikk.

Sist redigert av Irma : 18-09-07 kl 15:54.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:53   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er såpass naiv at jeg ikke tror noen gir ungen sin sovemedisin for å gå ut og spise.

For oss var sovemedisin (Vallergan) siste utvei etter et år uten søvn, noe som førte til at verken unge eller voksne hadde det bra. Å "innarbeide gode soverutiner" er ikke nødvendigvis nok.

Gammel 18-09-07, 15:54   #12
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Tja. Grunnen til at melatonin ikke er godkjent på vanlig måte her i landet er vel manglende dokumentasjon på effekt og sikkerhet, eller hva? Jeg for min del ville ikke heller brukt det enn Vallergan på den indikasjonen jeg bruker, nemlig helt spesielle enkelttilfeller. Vallergan vet vi i hvert fall veldig mye om sikkerheten om.

(På din indikajon, gjennom en spesialist, hadde jeg nok ikke hatt betenkeligheter, altså. Jeg er bare ikke generelt positivt til bruk av preparater bare fordi de er "naturlige" og selges i helsekost i andre land)

Vallergan ville ha prellet av som vann på gåsa her. Det gjorde det forsåvidt også da vi prøvde en liten stund da han var liten. Dette fordi problemet jo er underproduksjon av Melatonin.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 18-09-07, 15:57   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var et oppslag svært preget av tabloidpresse. Vi har vært heldige og har sluppet å gi noe for at barna våre skal sovne. Det siktes her til resepter utskrevet av lege, da vil de i de aller fleste tilfeller ligge grunner bak som vi ikke vet noe om. Samme barn kan jo også ha fått flere resepter samme år.
I denne oversikten finner man sikker alt mulig fra barn med kronisk søvnforstyrrelser, alvorlig sykdom osv. Tallene alene sier ingenting.

Foreldre som gir sovemedisin til sine barn uten respet derimot høres ikke bra ut, så eventuelle mørketall er da mye mer skummelt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 16:01   #14
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Sitat:

Fordi melatonin regnes som et naturprodukt i blant annet USA, har ikke preparatet vært gjennom den vanlige testingen på dyr og mennesker som andre legemidler. Jeg vil likevel hevde at de fleste som jobber med søvnproblematikk regner preparatet er trygt og effektivt, hvis det benyttes på korrekt måte.
Ved hvilke lidelser er melatonin anbefalt?
Bruk av melatonin har en god dokumentasjon ved døgnrytmelidelser, som for eksempel jet lag, nattarbeid og forsinket søvnfasesyndrom. Den mest vanlige doseringen er 3 mg. Tidspunktet for inntak av melatonin avhenger av hvilken døgnrytmelidelse som skal behandles. Ofte bør det tas tidlig på kvelden, for eksempel klokken 20. Framtidig forskning vil vise om melatonin også har effekt ved andre søvnlidelser.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322541

Gammel 18-09-07, 21:20   #15
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Min kollega fortalte i dag en historie om ei de kjenner som plutselig hadde påtruffet dagmammaen til barnet sitt alene i byen på dagtid. Hvor i all verden var barna? Jo, de lå hjemme alene og sov - dopet ned på sovemedisin.

Liten avsporing her, men er ikke dette en klassisk oppbygning på en vandrehistorie? (Du kjenner noen som kjenner noen som opplevde det). Hvis du spør kollegaen din, så har han/hun kanskje hoppet over et ledd og hørt det fra kjenning som hadde en kjenning? Jeg har også hørt flere slike historier, og mener å huske at det var en slik sak i avisene, så jeg tror det har skjedd. Men tror ikke det er så innmari mange dop-dagmammer i lille Norge. :-)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 21:27   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Liten avsporing her, men er ikke dette en klassisk oppbygning på en vandrehistorie? (Du kjenner noen som kjenner noen som opplevde det). Hvis du spør kollegaen din, så har han/hun kanskje hoppet over et ledd og hørt det fra kjenning som hadde en kjenning? Jeg har også hørt flere slike historier, og mener å huske at det var en slik sak i avisene, så jeg tror det har skjedd. Men tror ikke det er så innmari mange dop-dagmammer i lille Norge. :-)

Nei dessverre, min kollega fant dagmammaen til sin sønn ganske påseilet i butikken. De tre dagbarna var gitt sovemedisin, noe som ble avdekket av blodprøve da gutten nesten ikke var til å vekke når de kom inn i leiligheten. Hun dro til butikken fra jobben da en nabo varslet henne på telefon om at hun mente noe var galt. Det ble skikkelig baluba med politianmeldelse og hele greia. Dette vet jeg ikke er tull, og tror nok politiet kan fortelle at slikt skjer fra tid til annen. En dokumentar om dagmammaer som var useriøse gikk også for en tid tilbake på TV, husker ikke om denne sa noe om sovemdisin, men svært graverende forhold ble hvertfall rullet opp.

Gammel 18-09-07, 21:29   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Liten avsporing her, men er ikke dette en klassisk oppbygning på en vandrehistorie? (Du kjenner noen som kjenner noen som opplevde det)

Såååå mange trekk var det ikke - ettersom jeg også kjenner G., mannen til kollegaen min, er det bare to trekk unna. Det var en kollega av G. som opplevde det, og det kom i avisen.

Gammel 18-09-07, 21:34   #18
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Melantonin gir dårlig effekt har jeg hørt av de som har brukt det. Uansett hvor mye styr storebror slet med søvnen så har legen hans aldri gitt oss Vallergan. Har kun fått Phenamin mot eksem og kløe. Phenamin er ikke sovemedisin, men allergi medisin.

Gammel 18-09-07, 21:35   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Kilderytter som jeg er måtte jeg søke litt på emnet, og fant dette i Aftenposten:

Sitat:

Holdes innestengt
. Han mottar jevnlig meldinger om dagmammaer som ikke tar godt nok vare på barna de har fått ansvar for. Ofte er det naboer som slår alarm om for mange barn i trange leiligheter, barn som ikke får komme ut og leke, og dagmammaer som røyker rundt barna.

- Jeg har fått flere henvendelser fra foreldre som opplever at dagmammaene forsøker å få barna til å sove store deler av dagen, sier Hjermann.

Mer alvorlig er det når det viser seg at dagmammaen ikke engang er skikket til å ta vare på egne barn.

- Det har vært flere tilfeller av dagmammaer som ikke lenger har omsorgen for egne barn, det ansvaret er overtatt av barnevernet, sier Hjermann.

Gammel 18-09-07, 21:43   #20
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Huff det er tragisk da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.