|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() 3666 barn fikk sovemedisin ... (VG) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin...Jeg har brukt Vallergan på nattflygning til Sneipen. Det har jeg rimelig grei samvittighet for, gitt.
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin...Tragisk.
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin...Min kollega fortalte i dag en historie om ei de kjenner som plutselig hadde påtruffet dagmammaen til barnet sitt alene i byen på dagtid. Hvor i all verden var barna? Jo, de lå hjemme alene og sov - dopet ned på sovemedisin.
![]() |
![]() |
#5 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Har foreldre i dag større vansker med å legge barna enn før i tiden? Er barna annerledes enn vi var når vi var små? Jeg lurer på hvorfor så mange har så store problemer med å legge barna sine (og da mener jeg ikke de barna som faktisk har reelle problemer), er det fordi foreldrene lider av dårlig samvittighet pga. tidsklemma og alt det der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)
Det tviler jeg på. Min lillesøster fikk i alle fall sovemedisin en periode da hun var rundt året og ikke hadde sovet to timer sammenhengende siden fødselen. Hun er født i –72. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
weird
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Jeg stusser litt over at man slenger Melatonin i samme bås som f.eks. Vallergan. Hvordan ville statistikken sett ut om man skilte ut Melatoninen?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Originala
|
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Jeg synes denne artikkelen kommer under litt "uheldige omstendigheter", hvis man kan si det sånn. Dessuten kommer det ikke godt frem hvilke medikamenter det er snakk om. En ting er å gi barn sovemedisin for at man skal ut å spise, men det er tross alt noe ganske annet når innsovningsmedisin benyttes for at barnet i det hele tatt skal få sove. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Jeg synes det virker som om dette med økt medisin/tablettbruk virker som en generell trend, ikke bare sovemedisiner. Her har legestanden litt å jobbe med. Jeg snakker ut i fra egne erfaringer, og erfaringer med brukere i jobben min. Den forrige fastlegen min skrev ut Vallergan til meg over flere år, selv om jeg sa at jeg hadde hatt soveproblemer siden jeg var spedbarn - og ønsket annen type behandling. Han lyttet ikke på det øret. Når jeg nå vet at søvnforskere direkte fraråder sovetabletter for kroniske søvnvansker (søvnvansker over 3 mnd eller mer), så blir jeg ikke imponert over legens behandling.
![]() |
#10 |
Ekvilist
|
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Jeg er for øvrig enig med Fadese at informasjon kommer uklart fram i artikkelen, noe som er ganske vanlig når tabloidpressen skal ta tak i undersøkelser og statistikk.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 18-09-07 kl 15:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Jeg er såpass naiv at jeg ikke tror noen gir ungen sin sovemedisin for å gå ut og spise.
![]() |
#12 |
weird
Vallergan ville ha prellet av som vann på gåsa her. Det gjorde det forsåvidt også da vi prøvde en liten stund da han var liten. Dette fordi problemet jo er underproduksjon av Melatonin.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Dette var et oppslag svært preget av tabloidpresse. Vi har vært heldige og har sluppet å gi noe for at barna våre skal sovne. Det siktes her til resepter utskrevet av lege, da vil de i de aller fleste tilfeller ligge grunner bak som vi ikke vet noe om. Samme barn kan jo også ha fått flere resepter samme år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
weird
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
<*(((<
|
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin...
Liten avsporing her, men er ikke dette en klassisk oppbygning på en vandrehistorie? (Du kjenner noen som kjenner noen som opplevde det). Hvis du spør kollegaen din, så har han/hun kanskje hoppet over et ledd og hørt det fra kjenning som hadde en kjenning? Jeg har også hørt flere slike historier, og mener å huske at det var en slik sak i avisene, så jeg tror det har skjedd. Men tror ikke det er så innmari mange dop-dagmammer i lille Norge. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Men først, kaffe!
Nei dessverre, min kollega fant dagmammaen til sin sønn ganske påseilet i butikken. De tre dagbarna var gitt sovemedisin, noe som ble avdekket av blodprøve da gutten nesten ikke var til å vekke når de kom inn i leiligheten. Hun dro til butikken fra jobben da en nabo varslet henne på telefon om at hun mente noe var galt. Det ble skikkelig baluba med politianmeldelse og hele greia. Dette vet jeg ikke er tull, og tror nok politiet kan fortelle at slikt skjer fra tid til annen. En dokumentar om dagmammaer som var useriøse gikk også for en tid tilbake på TV, husker ikke om denne sa noe om sovemdisin, men svært graverende forhold ble hvertfall rullet opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
intro
|
![]() |
![]() |
#18 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Melantonin gir dårlig effekt har jeg hørt av de som har brukt det. Uansett hvor mye styr storebror slet med søvnen så har legen hans aldri gitt oss Vallergan. Har kun fått Phenamin mot eksem og kløe. Phenamin er ikke sovemedisin, men allergi medisin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Kilderytter som jeg er måtte jeg søke litt på emnet, og fant dette i Aftenposten:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)Huff det er tragisk da. |
![]() |
![]() |
![]() |