Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ang. ullsokker og goretexsko

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-07, 21:17   #1
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Ang. ullsokker og goretexsko

Har hørt at barna ikke skal ha ull sokker hvis de har GORE TEX SKO.De blir visstnok klam og våt(svett) på beina. Dette hørte jeg i skobutikken og har også hørt det ellers. Jeg har derfor ikke kjøpt ullstrømpebukser, men heller ull stillongser og vanlige strømpebukser av bomull. Hvis man skulle ha ull i gore tex sko, så må det være en slags blandings ull.

Er det andre som også har hørt dette?

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:19   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang ullsokker og Gore tex sko

Det forklarer kanskje hvorfor poden alltid er så varm og svett på beina.

Gammel 23-09-07, 21:19   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har hørt, men jeg skjønner det ikke helt
Min eldste gutt bruker alltid bare ull på beina ellers er han klam og våt hele tiden.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:20   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har også fått høre det.
Grunnen til det var at ulla holder på fuktigheten og dermed blir det feil med tanke på at goretex skoene skal slippe fuktigheten ut.

Gammel 23-09-07, 21:20   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. ullsokker og Gore-tex sko

Goretexsko puster ut svetten, ullen holder på dem. Motstridende forhold.

Gammel 23-09-07, 21:21   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Har hørt det, men har så langt ikke brydd meg noe om det. Har ikke merket at han har vært spesielt svett med ull heller, men i år har jeg kjøpt blandingssokker for sikkerhets skyld.

Gammel 23-09-07, 21:22   #7
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan godt være ullsokker, men ikke 100% ull.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:22   #8
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blandingssokk skal være tingen etter det jeg har hørt og erfart.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:22   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sakset fra annet forum som jeg bruker. Der var samme diskusjon for noen dager siden:

Sa personen som anbefalte deg noe om hvorfor?

Hun sa noe om at (hvis jeg husker rett - ble så mye på en gang) en blandingssokk gjør at de holder seg 100 % tørr, men at ull og bomull hver for seg gjør at de blir fuktige og derfor kalde i en goretex sko. Det samme om ull er innerst og bomull ytterst eller omvendt. (ikke så bra forklaring fra meg vet jeg)

Gammel 23-09-07, 21:24   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen gode tips på hvor man får kjøpt bra blandingssokker som ikke koster så mye? Vi har nemlig sokketroll her i huset, som spiser 2/3 av sokkene våre.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:26   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vasker du sokkene i en bh-pose eller noe.

Gammel 23-09-07, 21:26   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Skal sjekke de nye ullsokkene jeg akkurat har kjøpt på Rema... Kan liksom ikke tenke meg at de er 100% ull

Gammel 23-09-07, 21:31   #13
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Scarlett: jeg har nettopp hamstret Ulvang sokker på XXL til 79,- pr stk. De er av 64% ull og 33% nylon.

Gammel 23-09-07, 21:35   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

OK, har massevis av ullvang

Gammel 23-09-07, 21:39   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hamstret sokker på Maxi på våren.
Vanligvis koster de 40,- paret (tror det er 70% ull), men på våren er de på tilbud til 10,- paret.
Jeg handlet inn 39 par , men det var til meg og 3 unger da.
(ikke så mange til mellomste gutten min, for de hadde så få i hans størrelse)

Brukte det i hele fjor vinter, og synes de er mye bedre en Ulvangsokkene som jeg synes var kaldere.
Første vinteren jeg ikke har gått konstant med iskalde bein.

Gammel 23-09-07, 21:43   #16
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer at ull holder på fuktigheten, mens poenget med gore-tex er å slippe den ut.

Men du gjør ingenting bedre ved å bruke bomull istedenfor. Den holder minst like mye på fuktigheten, og blir i tillegg kald.

Så helst polypropylen eller blandingssokk, hvis du ikke får tak i det, bruk ren ull. Aldri bomull på føttene om vinteren.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:50   #17
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er delte meninger om dette. Selgerne til Viking sier at det bare er tull..
Her i huset blir vi alle kalde og klamme med blandingssokker uansett om vi har sko på eller ikke.Holder oss mye varmere og tørrere med tynn bomullssokk med raggsokker utenpå, eller bare raggsokker.
Folk er forskjellige...

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:58   #18
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Noen gode tips på hvor man får kjøpt bra blandingssokker som ikke koster så mye? Vi har nemlig sokketroll her i huset, som spiser 2/3 av sokkene våre.

Ullsokkene (likner veldig på Ulvang) på Europris er mye billigere. Tror det var 35,- for et par ca. Har dem selv, og synes de er kjempegode. Har også til barn.
Ellers er det rett som det er at sportsbutikkene har pakker med flere Ulvang-par til god pris.

Sokker i Goretex må være i blandingsmateriale ja, for den syntetiske biten frakter fukten ut.

Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 22:17   #19
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Har og kjøpt på Rema - de ser ok ut. I fjor vinter hadde jeg tenkt å kjøpe Ulvang, men de små størrelsene har antiskli under, og det er ikke bra å ha i sko, har jeg hørt (føttene skal kunne gli fritt på sålen inne i skoa).

Gammel 23-09-07, 22:34   #20
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ang. ullsokker og goretexsko

En blandingssokk man får kjøpt på endel billigbutikker, som heter Trysilsokken, ligner på ulvang-sokken og er fine å bruke i goretex sko. De er billige, koster 35 kr paret her ihvertfall.

Jeg forstår ikke dette med klamhet og ullsokker/goretex jeg. Ja, skoene puster, men hvis man holder seg varm på beina selv om de er våte (som man gjør når man bruker ull), så blir man vel ikke kald selv om skoene puster? Hmm, en skikkelig teknisk forklaring hadde gjort seg.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.