Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Statue?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-07, 17:37   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Statue?

Hvor ligger egentlig trykket? uttales det (korrekt uttale) statue eller statue?

Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 17:54   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statue?

Jeg sier det med trykk på tue.

Gammel 24-09-07, 18:08   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og jeg har trykket slik : statue

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 18:09   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg sier det med trykk på tue.

Ja, det gjør jeg også. Snuppa mi ble veldig forvirret av det, for på barne-tv sier de statue og Oschlo.

Jeg sier at det heter statue og Oslo. Når det gjelder uttalen av Oslo er jeg ikke i tvil, men så var det det andre ordet da. Jeg vil jo helst ikke gi jentungen feilinformasjon.

Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 19:42   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier statue med trykk på første stavelse (og det er slik trykket er angitt i både Norsk Ordbok og i leksikonet mitt også), og så sier jeg Oslo med sj-lyd. På begge ordene oppfatter jeg de ulike uttalene som dialekt- eller sosiolektforskjeller, og ikke som at den ene er korrekt og den andre feil.

Gammel 24-09-07, 19:42   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[sta'tu:e]

Ble det riktig? Lenge siden jeg har drevet med fonologi og sånt. Det ser litt feil ut for meg, men jeg vet ikke HVA feilen er...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 19:43   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg vil jo helst ikke gi jentungen feilinformasjon.

Du kan jo si at noen sier det ene og noen det andre, det er ikke feilinformasjon (samme hva man selv synes om uttalene).

Gammel 24-09-07, 19:49   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg sier statue med trykk på første stavelse (og det er slik trykket er angitt i både Norsk Ordbok og i leksikonet mitt også), og så sier jeg Oslo med sj-lyd. På begge ordene oppfatter jeg de ulike uttalene som dialekt- eller sosiolektforskjeller, og ikke som at den ene er korrekt og den andre feil.

Snuppa er nordlending, og sj-lyden er ikke en del av vår sosiolekt. Skal hun lese bokmål, så skal hun lære å uttale lydene korrekt, mener jeg. Det var grunnen til at jeg spurte. Ordet statue står ikke med fonetisk forklaring i noen av våre ordbøker, derav spørsmålet. Da ser jeg at jeg har bedrevet vranglære.

Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 19:50   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vranglære og vranglære. Prøv å si statue på østlandsdialekt, bare på din egen. Det går ikke. Ergo sier vi det like rett som dem.

Gammel 24-09-07, 19:52   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier statue. Og Toffen sier at man kan si hva man vil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 19:53   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke akkurat feil å si Oschlo, det er jo en del av en dialekt, eller sosiolekt. Men jeg er enig i at lyden er litt misvisende. Jeg er borti en del sånne ord i lese- og skriveopplæringen med de minste elevene. Jeg synes det er en fordel om flest mulig ord skrives slik de uttales.

Gammel 24-09-07, 20:02   #12
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Og jeg har trykket slik : statue

Jeg også.

Om man har trykket her eller der er vel avhengig av dialekten. Min er Oslo/Akershus øst og de fleste av oss trykker på første stavelse i statue og vi sier Oschlo. Av Oslofolk er det bare på vestkanten at byen uttalels med spiss s. Og de er vel ikke akkurat i flertall.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 20:11   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Jeg også.

Om man har trykket her eller der er vel avhengig av dialekten. Min er Oslo/Akershus øst og de fleste av oss trykker på første stavelse i statue og vi sier Oschlo. Av Oslofolk er det bare på vestkanten at byen uttalels med spiss s. Og de er vel ikke akkurat i flertall.

Signerer. Jeg kjenner endog en del vestkantfolk som uttaler Oslo med den rette sj-lyden.

Gammel 24-09-07, 20:19   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trøndere sier statue! :slår fast:

Gammel 24-09-07, 20:25   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Statue?

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Av Oslofolk er det bare på vestkanten at byen uttalels med spiss s. Og de er vel ikke akkurat i flertall.

Jeg har dog oslo vest dialekt og sier fortsatt Oschlo, som de fleste jeg kjenner som bor her.
Jeg sier statue og.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 20:28   #16
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier veldig sjelden det ordet, skulptur derimot.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 20:38   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Snuppa er nordlending, og sj-lyden er ikke en del av vår sosiolekt.

Jeg er også nordlending.

Gammel 24-09-07, 20:59   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er også nordlending.

Korreksjon: Sj-lyden (i stedet for spiss s) er ikke del av min eller Mannens sosiolekt.

Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:01   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det blir vel noe lignende dette:

Alle Oslofolk sier Torsjov (om bydelen). Jeg, som vestlending, har alltid sagt Tors-hov, i den tro at det bare er Oslofolk som omgjør s-en til sj-lyd. Men det gikk for en stund siden opp for meg at siddiser i hovedstaden også sier Torsjov. Så det har kanskje ikke noe med Tor og hov å gjøre likevel? Men et eller annet shov?

Gammel 24-09-07, 21:06   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Alle Oslofolk sier Torsjov (om bydelen). Jeg, som vestlending, har alltid sagt Tors-hov, i den tro at det bare er Oslofolk som omgjør s-en til sj-lyd. Men det gikk for en stund siden opp for meg at siddiser i hovedstaden også sier Torsjov. Så det har kanskje ikke noe med Tor og hov å gjøre likevel? Men et eller annet shov?

Klart det er Tors hov det er snakk om (og det vet du jo), men Tors heter jo To:sj her i byen - det ville blitt akkurat det samme med To:sj hammer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.