|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
frakoblet
|
![]() Fårikål med mel?Svigermor skal lage nettopp dette til middag, og jeg tenkte "hurra, det kan jeg spise, det er jo bare å droppe potetene". Og så sier dama nå at hun har hatt masse mel oppå. Begge grytene. Er det vanlig å ha mel i denne retten?
![]() |
#2 |
Textrovert
|
![]() Sv: Fårikål med mel?Jeg har mel i fårikålen, men ikke mer enn en spiseskje eller to i en SVÆR kjele. Og for å være ærlig, hadde folk på en lavkarbodiett ikke ville ha fårikålen pga. de skarve spiseskjeene, så synes jeg de hadde overdrevet veldig. Jeg vet faktisk ikke om det er noe jeg hadde funnet det nødvendig å opplyse om engang. Noe annet hadde det selvsagt vært om vedkommende hadde cøliaki e.l.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Fårikål med mel?Bittelitt hvetemel er ganske vanlig ja tror jeg. Har i bittelitt hvetemel jeg også mellom lagene. For at kraften som dannes ikke skal bli riktig så tynn. |
![]() |
![]() |
#4 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fårikål med mel?Bruker ikke mel i fårikålen og den blir passe fast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
frakoblet
|
![]() Sv: Fårikål med mel?
Vel, det er igrunnen ikke opp til deg å bestemme om folk overdriver med dietten sin eller ikke. Jeg lurte på om det var vanlig å ha mel i, for det har jeg aldri hørt om før. Og jeg har tenkt til å spise fårikålen, men da uten sausen.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fårikål med mel?Det er vanlig å bruke et par spiseskjeer mel i fårikålen for å jevne den litt ja, og jeg må si meg enig i svigermoren din at du er rimelig fanatisk hvis du lar være å spise fårikål av den grunn |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Fårikål med mel?Jeg bruker også 1-2 ss mel mellom hvert lag. Blir ikke så mange karbohydratene av det da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Fårikål med mel?Mannen min pleier å lage en saus av kraften i en egen panne. Han har ikke mel mellom lagene. (Jeg får bare tilstå at fårikål har jeg aldri laget). Kjedlig med dietten din da, men spiser du bare kål og kjøtt går det sikkert greit.
![]() |
![]() |
#12 |
Teller ned
![]() Sv: Fårikål med mel?Bruker ikke mel, er ikke vant til det hjemmfra. Blir nok ikke store karboinnholdet totalt sett, men nok for de som har veldig lav toleranse for hvetemel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Leser
|
![]() Sv: Fårikål med mel?leste nettopp noe om at landet var delt i to på synes om man skal eller ikke skal ha mel i fårikålen. Jeg er vant til å bruke det.
![]() |
#14 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fårikål med mel?Ja, jeg bruker også mel i fårikålen.
![]() |
#15 |
Textrovert
|
Sant nok, men hadde noen sagt lavkarbo til meg, så hadde jeg ikke tolket det som om 2 ss mel per ti liter fårikål hadde hatt noe å si. Hvis man med lavkarbo mener nulltoleranse overfor hvetemel, så bør man nærmest opplyse om det. Jeg synes forresten det høres rart ut å ha MASSE hvetemel i fårikål. Det har jeg aldri hørt om.
![]() |
#16 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Fårikål med mel?Vi bruker aldri mel i fårikålen, så hos oss er det ikke vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
frakoblet
|
Nå hadde hun hatt mye mer enn et par spiseskjeer i, da. Og hvor har du fått det fra at jeg ikke hadde tenkt å spise? Nå har kål relativt høyt karbeinnhold, og legger man til mel så blir det mer å telle. Poenget er altså å finne totalt karbeinntak per døgn. Er det snikkarber i ulike retter blir det vanskelig å holde oversikten.
Det er klart det har noe å si, men det skjønner kanskje ikke en utenforstående. Og dessuten har jeg altså fortalt svigerhurpa at jeg ikke spiser mel.
![]() |
#19 |
frakoblet
|
Nei, bare feit. Såvidt jeg vet. Maizena hadde ikke hjulpet, nei.
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Fårikål med mel?Man blir ofte veldig uvel av hvetemel, selv små mengder, når man har holdt seg helt borte i lengre perioder. Jeg ble det. Skjønner deg godt jeg, Safran. Jeg tenker ikke så mye over det nå (spiser sunt, men teller ikke karbo), men mange skjønner ikke at det IKKE er noe som heter alt med måte når man teller karbohydrater. Iallfall ikke for alle.
![]() |
|
|