Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Märtha hårsår?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-07, 18:34   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Er Märtha hårsår?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=172998

Jeg føler meg kommersielt utnyttet og misbrukt. Jeg er uenig med Staff når han sier at dette ikke har noe med reklame å gjøre. Jeg har rådført meg med mennesker jeg stoler på og har fått til svar at dette burde jeg gå videre med.

Forlagssjef i Publicom, Torgeir Lorentzen stiller seg uforstående til prinsesse Märtha Louises sterke reaksjon.

Han hevder forlaget vurderte bokomslaget nøye før de valgte å trykke den norske oversettelsen i 30.000 eksemplarer.

- Vi føler at det var et naturlig valg å knytte Märtha Louise og boken sammen. Jeg føler at boken respektfullt behandler temaet, og at også Märthas syn behandles respektfullt. Jeg ble veldig overrasket da dette skjedde, sa forlagssjef Lorentzen under sin forklaring i tingretten i dag

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:36   #2
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er Märtha hårsår?

Nei, det synes jeg ikke.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:39   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg synes ikke hun er hårsår, men at det er helt ualminnelig frekt av forlaget å plassere bilde av henne og navnet hennes på omslaget av en bok helt uten å spørre, en bok som slett ikke har noe med henne å gjøre. Dette bør hun få slippe, akkurat som hun bør slippe å se "Märthas fiskeboller"-bokser i butikken.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:40   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg synes vel heller ikke det.

En ting hadde jo vært om hun hadde bidratt til denne boken, men det har hun jo ikke? Den er skrevet for 5 år siden. Selv om temaet i boken er en "bra greie" for Märthas egen skole, så er det ikke hennes valg å stå på det omslaget.

Gammel 02-10-07, 18:44   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det syns jeg ikke. Jeg syns forlaget er usannsynlig frekke. For det første bryter de markedsføringsloven, fordi kjøperne helt klart kan få inntrykk av at dette er noe som omhandler Märtha eller noe hun har bidratt til.

For det andre så bruker de bile av henne uten tillatelse, i kommersiell sammenheng. Jeg regner med at det er litt annerledes for offentlige personer, men like fullt er det skikkelig urfrekt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:49   #6
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Nei slett ikke. Bruken av henne er over streken, selv om boken omhandler noe hun selv snakker om. Jeg synes Staff opptrer særdeles (selv til han å være) tåpelig i denne diskusjonen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:52   #7
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg forstår veldig godt at Märtha nå har gått til det historiske skritt å saksøke forlaget for å forhindre at boken selges.

En hver kan jo bare spørre seg selv om man selv hadde syntes noe sånt var greit.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:52   #8
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nei, jeg synes ikke hun er hårsår, men at det er helt ualminnelig frekt av forlaget å plassere bilde av henne og navnet hennes på omslaget av en bok helt uten å spørre, en bok som slett ikke har noe med henne å gjøre. Dette bør hun få slippe, akkurat som hun bør slippe å se "Märthas fiskeboller"-bokser i butikken.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, det syns jeg ikke. Jeg syns forlaget er usannsynlig frekke. For det første bryter de markedsføringsloven, fordi kjøperne helt klart kan få inntrykk av at dette er noe som omhandler Märtha eller noe hun har bidratt til.

For det andre så bruker de bile av henne uten tillatelse, i kommersiell sammenheng. Jeg regner med at det er litt annerledes for offentlige personer, men like fullt er det skikkelig urfrekt.

Jeg kan ikke si det bedre selv, så jeg signerer.

Gammel 02-10-07, 19:10   #9
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Føler med prinsessen nå, dette er frekkhet uten sidestykke fra forlagets side. Hun er slett ikke hårsår.

Gammel 02-10-07, 19:18   #10
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skjønner henne godt.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 21:11   #11
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Enig med Tinetoff.

Selv om hun har gått ut og snakket om sin tro på engler, er det utidig å bruke henne i en bok hun ikke har hatt noe med å gjøre, selv om den handler om engler den også.

Gammel 02-10-07, 21:16   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med bermen. Dette var usannsynlig frekt. Ufattelig at de tok sjansen på dette, for det må jo svi litt på pungen. Eller i pungen. Eller noe sånt.

Gammel 02-10-07, 21:17   #13
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De fikk jo plenty med reklame for boka da. Kanskje det var verdt det.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 21:18   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare det at forlaget har Tor Erling Staff som forsvarer beviser vel at det er Martha som har rett.

Gammel 02-10-07, 21:18   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det faktisk er frekt gjort av forlaget å ikke spørre om lov til å bruke både bilde og navn på coveret - uansett om det er Märtha eller hvem-som-helst som hadde blitt brukt.

Gammel 02-10-07, 21:25   #16
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det er frekt, men der er ikke mindre frekt av MærtaBærta (som står som ansvarlig redaktør) å ikke avklare og ta hensyn til opphavsretten til oversettelsene av de eventyrene hun selv er med på gi ut. (Dårlig setning det der...)

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 21:26   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I denne saken har Märtha min fulle støtte.

Jeg skjønner ikke hvordan forlaget kunne innbille seg at dette skulle være helt greit.

Gammel 02-10-07, 21:27   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg syns det faktisk er frekt gjort av forlaget å ikke spørre om lov til å bruke både bilde og navn på coveret - uansett om det er Märtha eller hvem-som-helst som hadde blitt brukt.

De sendte vel en forespørsel tror jeg. Både om bilde og forord.
Men de var visst uenig om tolkning av svaret?

Gammel 02-10-07, 21:28   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

I denne saken har Märtha min fulle støtte.

Jeg skjønner ikke hvordan forlaget kunne innbille seg at dette skulle være helt greit.

Jeg tenkte jeg skulle klistre et bilde av deg på forsiden av min nye bok
Nå har jeg jo sagt i fra og alt

Gammel 02-10-07, 21:28   #20
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Helt enig

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.