|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Hvem lærte dere å lage mat? | |||
Lærte det hjemme av foreldre/ besteforeldre |
![]() ![]() ![]() ![]() |
111 | 56,35% |
Lærte det på heimkunnskapen |
54 | 27,41% |
Lærte det i voksen alder ved å lese meg opp og se på kokkeshow på TV |
98 | 49,75% |
Kan ikke lage mat |
31 | 15,74% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg hadde som oppgave da jeg var 8-9 år om å sette på potetene før mamma og pappa kom hjem fra jobb. Noen ganger begynte jeg også på andre deler av middagen, som å steke koteletter og lage ertesuing.
![]() |
#4 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg vet ikke helt hva jeg skal stemme, jeg tror det må bli en blanding av alle fire alternativene. Vi hadde ikke veldig avansert mat hjemme i oppveksten, men jeg lærte nok litt av hvert av moren min. Heimkunnskapen har æren for potetsalaten som har fulgt meg gjennom livet, og sikkert også andre ting. Jeg har i en del år vært glad i å titte i kokebøker, men vi har prøvd svært lite ut i livet. Det er først de siste par årene at vi har begynt å bruke kokebøkene aktivt i praksis. Jeg er synes det er gøy å plukke ut oppskrifter (og fotografere
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Det at jeg ikke lærte så mye på kokkeskolen var kanskje litt feil. Der lærte jeg å lage deilige sauser fra bunnen av, og jeg var den eneste i klassen som klarte å få til saus uten brentsmak. Og så var jeg en kløpper i å kutte grønnsaker.
![]() |
#7 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Farmor lærte meg å skrape tarmer for å lage blodpølse. Morfar lærte meg å rense torskelever og -rogn. Mamma lærte meg å sy rull. Pappa lærte meg å koke kjøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg gikk på husmorskole en gang i verden, moren min er middels på matlaging, gikk i tre-fire retter som faktisk var gode, så jeg er vel egentlig selvvlært, samt at i voksen alder har jeg vel plukket opp en del fra både tv og nett.
![]() |
#9 |
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg har bestandig likt å lage mat, og jeg har studert mammas kokkekunst ganske inngående oppgjennom |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg lærte å lage mat av min far. I senere år har marlaging i familiesammenheng etterhvert blitt en liten konkurranse mellom min bror og meg. Hvem kan imponere den andre mest.
![]() |
#11 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg er ikke no' flink til å lage mat, men det jeg kan har jeg snappet opp litt her og litt der. Litt hjemme, litt på skolen, litt på TV og litt via andre kanaler. (venner, nettet osv).
![]() |
#12 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg lærte veldig mye av min mormor
![]() |
#13 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg vil si at jeg er selvlært. Jeg lærte ikke så mye konkret hjemme, men jeg fikk ganske frie tøyler til å prøve meg fram. Så hadde jeg en helt strålende heimkunnskapslærer (faktisk!), som lærte meg masse nyttige basisting og teknikker og ikke minst viktigheten av å smake seg fram. Og siden har jeg lest og prøvd meg fram.
![]() |
#16 |
Borte
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg lærte endel hjemme, selv om vi ikke hadde noe avansert kjøkken. Hvit saus og kjøttkaker og sånn lærte jeg av mamma selv om hun ikke var fremmed for Toro og boksmat. Jeg var ikke noe særlig flink til å lage mat da jeg flyttet ut hjemmefra. Da jeg og mannen min flyttet sammen laget vi mye mat sammen og prøvde oss frem. Etterhvert måtte vi kutte ut halvfabrikata og endel råvarer på grunn av allergier, og da måtte jeg lære meg å smake til maten og lage fra bunnen, finne ut hva som passet til hva og ikke minst lære meg hva jeg kunne variere med for at kostholdet ikke skulle bli kjedelig og ensidig.
![]() |
#17 |
Leser
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg begynte tidlig å lage mat hjemme - uten opplæring så vidt jeg husker. Jeg har enda en del "rare" (jeg synes jo ikke de er rare!) matvaner. Jeg spiser feks ukokt ris, pasta og linser og synes det er godt.
![]() |
#18 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg lærte mye av mamma og pappa, men en god del på skolen også. Spesielt om hygiene, det sitter igjen derfra.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Lært litt av mine foreldre, litt av kokebøker og tv-program og litt selvlært. Men selve interessen for god mat og gode råvarer, der er det min far som har inspirert meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg har lært mye av min mor, og nå lærer jeg av mannen min og svigersøstrene mine. Mamma er ikke så god på arabisk mat....
![]() |
|
|